Hej

Jag har i tre vintrar nu sett frostbildning på min dörrkarm, se bild. Det sker när det är väldigt kallt ute. Samma sak på köksfläktens utblås (fast den inte har används på ett par dagar är det också is på den)

Huset har ett nytt FTX system som enligt protokollet är justerat till ett par l/min undertryck. Det jag undrar är, kan man verkligen se såna här effekter om man har undertryck? Har försökt kolla med tändstickor/rök men tycker det är svårt att se om luften gå in eller ut.

Jag har vid renovering varit tvungen att ta hål på ångspärren på flera ställen i huset och har resonerat att med undertryck så är inte detta hela världen. Vore alltså skönt att kunna reda ut om orsaken till detta är övertryck eller inte

. bild-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den högra är avluften så blockerar isen luftflödet. Isåfall har du nog ingen frånluft = högfukthalt i luften och övertryck i huset.
Så ja, din teori ser ut att stämma.
Prova med att plocka bort jalusigallret och vänta någon dag och se om det blir bättre.

Om det högra inte är avluften från aggregatet borde du kolla så att filter är rena fläktarna går.
Det känns spontant som du har övertryck när du får sådan frost vid dörren.
 
Kan inte svara på om isbildningen beror på övertryck men har på mitt hus liknande utblås (på vägg ) från köksfläkt och utblås från fläkt i badrum. Här bör logiskt sett fuktig luft tryckas ut men jag har aldrig sett några tecken till isbildning vid något av dessa utblås oavsett temperatur utomhus.
 
Högra på nedre bilden är från köksfläkten, vänstra är avluften från FTX. Min teori är att köksfläkten kan se ut så där när varm fuktig luft sugs från spisen och fukten fäller ut när luften kyls ned. Detta är dock när köksfläkten används, då den är stilla finns ett invändigt kallrasspjäll och det spjäll som syns på bilden, alltså en hyfsat stängt kanal men endast mindre glipor. Bilden är tagen när vi inte har använt köksfläkten på några dagar.

Har man undertryck så borde kall luft komma in denna väg snarare än att gå ut och jag har samma resonemang när det gäller ytterdörren.

Filtrena är bytta sent i höstas så det borde vara hyfsat rena. Fläktarna går, om än på låg fart då agget sänker flödet då det är riktigt kallt ute (-30). Har räknat med att detta görs för både från och tillluft så det borde inte påverka trycket inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.