Hej

Tänkte bara kolla om jag har en dum plan innan jag sätter igång.

Har ett läckande element, returkopplingen, haft det ett tag på grund av att jag är i tvist med rörmockaren som lyckades borra sönder elementledningen och lagade den (på ett annat ställe, har inget med denna koppling att göra).

Hursom så har jag insett att jag inte kan låta det droppa längre för det orsakar korrision.

Min plan är att bryta strömmen till cirkluationspumpen så den står stilla
Tömma systemet på vatten,
Ta bort kopplingen, borsta rent från rost med en stålborste, ta biltema "Thread seal" som gängtätning (använder det på tryckluftskopplingar och fungerar bra), skruva fast den igen.
Sen fylla systemet.

Jag har koll på hur man luftar element och fyller systemet. Men ingen aning hur det är bäst att tömma. Eller om man ska göra något innan.

Värmen kommer från en fjärrvärmeväxlare, Alfa Laval Cetetherm Mini, precis en sån här fast med annan reglerlåda.
https://www.skekraft.se/wp-content/uploads/2015/04/MINI-AL-57-IS.pdf
Om man tittar på principschemat i pdf så finns det en säkerhetsventil (nr18) som borde kunna hjälpa mig att tömma systemet. Ser ut som en vanlig tappkran (Står "CE 1115 LK Armatur, 2,5bar" på den, och sen pilar i endast en riktning. Det är pilarna som gör mig osäker om det är något som både kan öppnas och stängas.) Under ventilen finns det sen en öppen ände på ett rör som man kan ställa en hink under.

Bifogar bil på den läckande kopplingen, (är på markplan på en envåningsvilla med källare, fjärrvärmeaggregatet sitter i källaren)
Just nu är elementet kallt för det kommit in luft och behöver luftas. Därför vet jag inte om det kommer hända när jag lossar kopplingen för det har ingen värmecirkulation i detta element.

Det är 1bars tryck i systemet.
Stänger jag av värmen i villa så slutar det droppa, det har inte droppat under sommaren men började nu när det blev kallare.
Är ganska säker på att jag har tvårörssystem då alla förgreningar som delas upp efter fjärrvärmeväxlaren är alla parvisa varav ett är kopplat till returen, och ett är kopplat till tillflödet.
Läckande radiatoranslutning med synlig korrosion och rostbildning vid returkopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vad har jag missat?
 
C
K Knallskalle skrev:
ta biltema "Thread seal" som gängtätning (använder det på tryckluftskopplingar och fungerar bra), skruva fast den igen.
Det där är väl en koppling med lekande mutter, dvs. det sitter en packning i botten som ser till att det håller tätt. Med andra ord är det inte gängan som behöver tätas, utan en ny packning som behövs.
 
  • Gilla
Knallskalle
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det där är väl en koppling med lekande mutter, dvs. det sitter en packning i botten som ser till att det håller tätt. Med andra ord är det inte gängan som behöver tätas, utan en ny packning som behövs.
Kan mycket väl vara så. Bra input. Kan vara så att packningen saknas helt med tanke på rörmokarens kompetens.

Kan man ta reda på packningsstorleken med hjälp av ett skjutmått på kopplingens utsida?
Borde väl vara standardiserade dimensioner, vill inte ta isär bara för att få dimensionen, och sen behöva fylla två gånger.
 
R
Att tömma så öppnar du nr 18 det är säkerhetsventilen , då sjunker trycket till noll och för att få ut mera får du öppna en luftskruv på elementen , lite svårt att säga hur mycket du behöver tömma i mängd men källaren behöver du inte tömma

Klämringskoppling där det läcker tja kanske det kan bli tätt , har du otur så är röret inte inskjutet ordenligt ( lite kort i kopplingen ) sen har du en microläcka på kopplingen mot elementet , det är grönt där
 
  • Gilla
Knallskalle
  • Laddar…
C
K Knallskalle skrev:
Kan man ta reda på packningsstorleken med hjälp av ett skjutmått på kopplingens utsida?
Ta en bild på själva kopplingen så är det säkert någon som kan identifiera den och vet vad du behöver.
 
R rävlyan skrev:
Att tömma så öppnar du nr 18 det är säkerhetsventilen , då sjunker trycket till noll och för att få ut mera får du öppna en luftskruv på elementen , lite svårt att säga hur mycket du behöver tömma i mängd men källaren behöver du inte tömma

Klämringskoppling där det läcker tja kanske det kan bli tätt , har du otur så är röret inte inskjutet ordenligt ( lite kort i kopplingen ) sen har du en microläcka på kopplingen mot elementet , det är grönt där
Tack för din hjälp. Nu har jag koll på tömningen, vilket var mitt enda problem till en början.
Nu har ni fått upp mina ögon för tätningen är kanske inte så lätt som jag trodde.

Nu har vi kanske för kort rör, byta packning. Vad är mest troligt?

Vad gör jag med microläckan?
 
C cpalm skrev:
Ta en bild på själva kopplingen så är det säkert någon som kan identifiera den och vet vad du behöver.
Är inte riktigt med på vad du menar. Jag har tagit en bild på kopplingen.
 
C
K Knallskalle skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar. Jag har tagit en bild på kopplingen.
Jag tänkte så man ser hur det ser ut på undersidan. På din bild skymmer muttrarna inkommande rör.
Klämringskoppling skriver @rävlyan som brukar ha koll, och det är ju samma sak där - det är inte gängan som skall vara tät.
 
R
K Knallskalle skrev:
Vad gör jag med microläckan?
Lossa kopplingen göra lite rent mycket tätpasta ,( Locher ) brukar hjälpa , det är en kona som ska täta där
I övrigt så kan det inte avgöras hur det är med den andra kopplingen förrän den är frilagd
 
  • Gilla
Knallskalle
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Lossa kopplingen göra lite rent mycket tätpasta ,( Locher ) brukar hjälpa , det är en kona som ska täta där
I övrigt så kan det inte avgöras hur det är med den andra kopplingen förrän den är frilagd
Tack. Det låter lätt, har tyvärr bara annan typ av pasta hemma som är av den ärbara sorten så får införskaffa det.

Då har jag koll på allt förutom hur den droppande läckan ska tätas.
Ska fundera om det är värt att tömma enbart för att ta ett foto, eller ringa en rörmokare.
 
R
Ta ett foto från undersidan så ser man lite hur det ser ut , behöver inte att öppna den just nu
 
R rävlyan skrev:
Ta ett foto från undersidan så ser man lite hur det ser ut , behöver inte att öppna den just nu
Tyvärr fick jag ingen skärpa när jag fotade underifrån så det blev med en spegel.
Otydligt foto av röranslutningar under en handfat reflekterade i en rund spegel hållen av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Du har en chans att få det tätt det är koniska kopplingar där , koppla ur och gör rent med scotten från diskbänken sen en massa pasta och dra till lite
 
R rävlyan skrev:
Du har en chans att få det tätt det är koniska kopplingar där , koppla ur och gör rent med scotten från diskbänken sen en massa pasta och dra till lite
Vill bara dubbelkolla att du tittar på rätt koppling.

Den som täcks av en droppe i spegeln är tät, det är den som sitter högre upp i verkligheten (lägre på denna bild) som läcker.
 
R
Sista kopplingen in på radiatorn som jag ser det , det är en kona där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.