Jag håller som bäst på att måla om fasaden. Lockpanel, tidigare täcklaserat i brunt ska nu bli mörkgrå. Har tvättat, skrapat och grundat (vit grundfärg). Nu ska två lager täckfärg på.

Men när jag nu lägger på första lagret täckfärg (Beckers Perfekt Oljefärg) lyser grundfärgen igenom på flera ställen. Jag blir orolig, har jag lagt på för tunnt lager täckfärg? Måste jag lägga tre lager täckfärg...?
 
harry73
Antingen så antar du att det blir bättre efter nästa lager, eller så förbätrar du alla ställen med dålig täckning , innan du lägger på andra lager
 
Det är bättre att måla flera tunna lager än färre tjocka. Frågan är varför man skrapar bort mörkbrun lasyr och grundar med vitt när det ska bli mörkgrått? Jag trodde inte lasyr behövde skrapas?
 
I den bästa av världar behöver man inte skrapa lasyr, men det har gått lite för länge sedan senaste målningen så träet har rest sig på en del ställen, en del sprickor osv. Därför fick jag skrapa/borsta/bättra. I färgaffären sa dom att det skulle funka med en ljus grundfärg så jag gick på det.

Jag har också lärt mig det där om tunna lager. Frågan är hur tunna lager tillverkarna räknar med?
 
Inget konstigt alls att behöva måla tre lager av mörk färg på ljus botten IMHO.
 
harry73 skrev:
Men när jag nu lägger på första lagret täckfärg (Beckers Perfekt Oljefärg) lyser grundfärgen igenom på flera ställen. Jag blir orolig, har jag lagt på för tunnt lager täckfärg? Måste jag lägga tre lager täckfärg...?
Det är bara att måla ett lager till på en mindre yta och låta det torka så får du svaret på hur många gånger du behöver måla. Det luriga med de dagens vattenspädbara färger är att dem täcker bättre innan dem har torkat eftersom bindemedlet är vitt och ger en viss ökad täckning. Det är även därför vattenspädbara färger mörknar lite under torkningen.
 
Tog det säkra före det osäkra och strök en tredje gång, det blev bra.

Pratade med dom i färgaffären idag och det är nog så att jag strukit första lagret för tunnt. Har blivit lärd att stryka tunnt och jobba in färgen, men det gäller tydligen inte moderna färger. "Lagom" tjockt ska det va
 
Gamla färger t.ex. baserade på linolja ska strykas tunt i flera lager då de annars tar lång tid på sig att torka och det sätter sig damm/skit i ytan utomhus innan det torkat.
Med moderna täckfärger är det grundfärgen som ska tränga in och skydda panelen (i vissa system är det istället en grundolja eller kanske båda delarna). Sedan ska färdigstrykningsfärgen vara ett ytskydd, därför lägger man på den tjockare så den kan flyta samman och bilda ett skyddande skikt. Ett för tunt skikt ger inte den effekten.
Att använda metoder för andra färgsystem kan därför bli fel, gamla som nya.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.