Hej!

Bytte en taklampa igår i vardagsrummet, utan stickpropp, dvs trådarna rakt till "radplinten" inne i lamparmaturen. Från taket kommer det bara en blå (nollan) och en svart(fas) och en svartvit (antar att det också är en fas). Kopplade nollan till nollan och den svarta till fasen på armaturen, men där finns också en för jord, men kommer ju ingen jord ur taket så kan jag bara låta den vara tom? Den förra lampan hade P1 P2 och N , dvs inte heller någon jord, lampan funkar som den ska men började fundera nu i efterhand om jag gjorde rätt.

Tacksam för svar!
 
S
Låter som om du har haft en gammal ”2-fas lampa”, dvs det man hade före dimmer. Förutsatt att de båda är en fas.

Hur ser det ut vid brytaren?
 
Tvåfas är helt fel begrepp. Krontändning brukar det benämnas. Närman har mer än en lampa i armsturen kan man tända olika många med två tändtrådar. Inte två faser.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Tvåfas är helt fel begrepp. Krontändning brukar det benämnas. Närman har mer än en lampa i armsturen kan man tända olika många med två tändtrådar. Inte två faser.
Ja förlåt :) du har helt rätt. Visste inte vad set hette, nu har jag lärt mig något nytt.
 
Anslutningen för jord (skyddsledare) får absolut INTE användas i det här fallet. Du har helt säkert en kronanslutning, dvs nolla och två tändtrådar (fas) dragna till taket. Om jordanslutningen i lampan används spänningsätts all metall i lampan.
 
M Magnel skrev:
Anslutningen för jord (skyddsledare) får absolut INTE användas i det här fallet. Du har helt säkert en kronanslutning, dvs nolla och två tändtrådar (fas) dragna till taket. Om jordanslutningen i lampan används spänningsätts all metall i lampan.

Okej tackar, så det är okej som det är då? Att jorden på armaturen skall vara tom
 
Ja jord/skyddsledare ska vara tom om det inte finns skyddsledare framdraget. Skyddsledare är grön och gul (tvåfärgad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.