En öppen strålkastare med kopplade kablar och en oansluten stålvarjrarna vid sidan, mot en instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkabel kopplad i strålkastare med tre färgade ledare och frågetecken kring stålvarjrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre kablarna har jag kopplat enligt instruktionerna som hängde med steålkastaren men jag är lite fundersam på hur "stålvarjrarna" skall kopplas eller om jag ens behöver koppla in dom? Om jag förstått det rätt är det en slags mantel eller säkerhetskabel. elkabeln skall sitta under tak men kommer att utsättas för kyla (oisolerat förråd)

I andra änden av den vita elkabeln skall jag koppla in en stickpropp, antar att den skall kopplas in på exakt samma sätt som i strålkastaren?

Mvh
Hobbitar
 
Ganska säker på att man inte ska ha en eklk till en stickpropp. Då ska man ha en gummikabel/rdoe.
Annars är det rättkopplat, lite långt avisolerat på trådarna, man vill inte att det skall synas koppar utanför plinten.
 
Törnis81 skrev:
Ganska säker på att man inte ska ha en eklk till en stickpropp. Då ska man ha en gummikabel/rdoe.
Annars är det rättkopplat, lite långt avisolerat på trådarna, man vill inte att det skall synas koppar utanför plinten.
Tack för svaret! Det är en sådan här stickpropp (bifogar bild) men då måste jag alltså köpa en annan elkabel för att det skall fungera riskfritt?

Svart stickpropp på trägolv, trefas 16 A, 400 V, 6h, IP44.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annars kan man koppla din kabel i en dosa. ( fast installation).
Du kanske ska ha en timer å då är väl stickpropp gott att ha. Då är det en sådan här kabel man ska ha. http://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f
Funktionen påverkas inte av kabelval. Det kommer funka lika bra ändå.
Eklk är inte gjord för att böjas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
När man ansluter en skyddsjordad ledning, då bör man göra den gulgröna skyddsledaren längre än fas och nolla. Det gör skyddsjorden är den sista ledaren som slits loss i kopplingsplinten vid kraftig dragpåkänning i ledningen. Risken är annars att skyddsjorden lossar och apparaten fortsätter att " fungera' med kraftigt försämrad elsäkerhet som följd.
 
Lampan ska sättas upp i vår hundgård på husväggen ganska högt upp. Därefter ska kabeln dras direkt in i förrådet där vi har ett eluttag. Tanken är att strålkastaren endast ska lysa några få timmar på morgonen när det är mörkt ute under vinterhalvåret. Därför kommer vi att använda en timer. Det kommer alltså att vara en slags "fast" installation som vi inte kommer att röra. Enda gången blir väl när vi kopplar ur/i lampan vid våren/hösten.
Rekommenderar ni fortfarande att jag ska byta elkabel? Tack för tipsen angående ytterhöljet och urdragningsrisken.
 
Mikael_L
Du kan installera på tre sätt:

Fast installation:
Använd kabeln du har på bild.
Montera ljusarmaturen riktigt fast och orubbligt, klamra kabeln hela vägen ända fram till armaturen och till stället där du tar strömmen ifrån. Anslut fast i matande ände, dvs ej stickpropp (förbjudet med den sortens kabel).
Koppla in precis som du gjort på bilden, dragavlastning behövs ej för fast inst. Träna på att skala kabeln utan att göra brottanvisningar på kopparen.
Kontrollmät kontinuitet mellan lampans hölje och någon känd jordpunkt.


Semifast:
Då jag tycker armaturen till sin konstruktion känns lite lätt olämplig att ansluta med EKLK (då den har en vridbar led samt att det blir lite väl mycket kabelsslack mellan sista klamret innan den går in i armaturen) så är det denna installation som jag själv tycker är mest korrekt.

Anslut en halvmeter gummikabel (RDO/RDOE (H05RN-F/H07RN-F 3g1,5 (3g1.0 är också OK)) till armaturen och använd kabelavlastningen.
Andra änden till stickpropp eller en fast anslutningsdosa med dragavlastning på väggen, lite beroende på omgivningsmiljön samt om det finns tankar på att ibland ta ner armaturen.

Sen fast förlagd kabel in till strömmatningen på samma sätt som förra förslaget.


Stickproppsinstallation.
Gör som början av förra, men bara tillräckligt lång gummikabel för att nå till det befintliga uttaget.
Inte så snyggt kanske, men svårt att säga att det är något formellt fel. Då får armaturen betraktas som ett flyttbart bruksföremål som råkar stå (hänga) på samma plats under en lång tid, ungefär som TV'n eller spisen hos många.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.