Hej!

Jag var precis och hämtade en husqvarna 430x men blir lite överväldigad över hur stor den är, funderar på om den får plats i trädgården. Har jag köpt för stor klippare?

Vi har bara dryga 500m2 gräs (av 1400m2 tomt) men det är uppdelat på 4 separata ytor med smala passager mellan. Vi valde en 430x istället för en 315x av följande skäl: För att klipparen skall kunna köra dagtid och så få timmar som möjligt. Vi klarar oss med en guideslinga men om gpsfunktionen inte är tillförlitlig är fler än 3 släppunkter från guidelinan nödvändigt. Från stationen till den mest avlägsna klippytan måste klipparen köra 85 meter vilket vi tänker är långt för en liten klippare.

Avståndet mellan det lilla trädet och muren är ca 90cm.

Trädgårdspassage med gräsmatta mellan stort träd och stenmur, ca 90 cm bred, potentiellt för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avstånden mellan vinbärsbuskarna är ca 1m och en kant ned bakom.

Trädgård med gräs och smala passager, stenar och buskar som möjliga hinder för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avståndet mellan det stora trädet och stenarna är ca 1,2m.

Gräsmatta med smal stig av stenplattor vid ett stort träd, vilket visar trädgårdens layout och klipputrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar 430x i dessa lägen? Är 315x smidigare? Det skiljer obetydligt i pris så jag vill bara ha den som är bäst för mig. Nån som har erfarenhet?
 
Skulle väl säga ju större desto bättre... Det kommer att fungera fint men var väldigt noga med avstånd där du lägger guideslinga!
 
  • Gilla
sunebralla
  • Laddar…
Klart det funkar, men totalt onödigt! Jag har en 320 på 1500kvm tomt, minus hus/garage/altan/asfalt mm, så kanske 900kvm att klippa.

Mormor har en 105’a, som som klipper ca 500-600kvm.
 
Det skiljer ju bara 10% på priset så att den är onödig gör inte nåt. Vill bara ha den som blir bäst för jobbet :).

När du skriver att jag skall vara noga med avstånden på guideslingan. Vad är det du tänker på speciellt? Det som jag ser som möjligt problem är de smala passager vi kommer sätta upp. Man anger att 60cm är det smalaste som funkar, är det 60cm mellan begränsningsslingorna då? Alltså 35cm till på var sida till fysiska hinder? Antar att man där får lägga guideslingan mitt i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.