Hej,

Som nybliven husägare och hemmapulare har jag ännu mycket att lära och skulle därför behöva lite råd från nån som vet bättre :)

Elektrikern har borrat för nya eldosor i ytterväggen och är osäker på om det förstörts något viktigt membran i väggen. Vad jag förstått brukar det finnas en diffusionsspärr innanför isoleringen som man helst inte vill ha hål i. I min vägg verkar det dock inte finnas någon plastfilm utan en lite grövre svart duk (samma som utvändiga vindskyddet?). I den har det nu blivit ett litet hål på några mm (se bild nedan). Är det något jag behöver täta innan jag sätter dit dosan eller är det helt obetydligt för väggens funktion?

IMG_4417[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Peter
 
Ja, det är vindpappen som blivit skadad. (plastfolien sitter på insidan vägg)

Har du någon lämplig gucka hemma att täta med så gör det, annars är det lilla hålet inte hela världen :)

Blir dock lite nyfiken på att elektrikern borrar hålen och du sätter dosorna?
 
Jag uttryckte mig lite slarvigt, det är inte utsidan av ytterväggen det är borrat i utan insidan av en yttervägg. Den här pappen sitter m a o på insidan av väggen. Väggen består inifrån av gips, trä, papp, isolering osv.

Elektrikern har satt ihop dosor med flexislang men överlämnade till mig att fräsa in slangen i väggen och montera dosorna i hålen innan han kommer tillbaka och drar kabel.
 
Bra elektriker! (y)

Försök laga pappen när den går sönder.
 
Ok, så lite silikon, fogmassa eller liknande i hålet borda duga bra?

Blir lite nyfiken på vad pappen egentligen har för funktion? Är den tänkt att fungera som någon slags ångspärr?
 
Du bor troligen i ett hus som byggdes innan plast började användas som diffusionsspärr i husen. Vindpappen fyller samma funktion som plast om än inte lika effektivt. Skiktet är till för att stoppa fukt från insidan av huset från att vandra in i väggarna och kondensera i den kallare luften i ytterväggens utsida. Plast stoppar både fukttransport genom konvektion (som står för ca 95% av fukttransporten) och diffusion. Vindpappen stoppar konvektion (dvs luftrörelser) och förhindrar därför den största delen av fukttransporten. Är väggen isolerad med spån eller annat biologiskt material kan det därför ta upp en viss del fukt som sedan avges och ventileras ut under den varmare årstiden. Är väggen isolerad med mineralull kan det däremot bli problematiskt då fukten inte kan bindas upp kondenseras till fritt vatten med möjliga rötskador som följd. Har huset dock stått på detta sett under en längre tid utan synliga skador bör du däremot inte vara allt för orolig.
 
S
Köp hem en rulle tejp som man brukar ha på plasten, den fäster innihelvete bra, iofs tror jag inte ditt hus är speciellt tätt vid någon annan genomföring, så det där hålet lär göra noll skillnad :)

Kom ihåg att i äldre, sämre isolerade hus så spelar det mycket mindre roll om det är lite otätt.
 
Ok, tack för förklaringen :)

Jag smetade på lite fogmassa över hålet innan jag tryckte in dosorna. Bättre än inget iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.