Hej gott folk. Jag har en ca 11 cm tjock innervägg som består av någon form av lättklinkerliknande block (byggnaden är från 1945), som jag nyligen behövde förlänga med ganska exakt 60 cm.

Jag valde då att mura vidare på denna vägg med 9x19x59 cm lecablock "liggandes på höjden" (alltså 9 cm tjockt, 19 cm högt och 59 cm långt), och tanken sen är att lägga på 1 cm puts på varje sida så det blir samma 11 cm tjocklek som befintlig vägg.

Detta var för någon månad sedan så allting borde ha nått full styrka vid det här laget, men nu när jag känner på murbruket i fogarna så verkar det mycket "svagare" än vad jag är van vid. Som exempel kan jag utan någon betydande kraft skrapa bort det med kanten på en murslev. Ska det vara så?

Jag murade en tegelvägg (också inomhus) för några månader tidigare och murbruket i denna är stenhårt. Men detta var då tegel istället för leca, och fogarna är väl närmare 20 mm istället för 5 mm.

Det enda jag kan tänka mig är att jag blandade tredjedelar till halva påsar med murbruk åt gången, och att jag eventuellt gjorde bruket lite för löst, kan detta ha förstört blandningen? Jag kan dock inte minnas att jag gjorde det direkt annorlunda för tegelväggen.

Jag körde med Weber Gullex M 2.5 för båda väggarna om det gör någon skillnad.
 
Gullex blir ganska hårt när det torkat och det borde det gjort vid detta laget.
För mycket vatten? Frysrisk?
 
Det är just att jag använde lite för mycket vatten som jag oroar mig för. Jag vill minnas att jag blandade det till en konsistens av grovspackel ungefär (jag kunde "spackla" upp det som stötfog på befintlig vägg). Men detta kanske är lite löst om man jämför med "blöt blomjord" som jag läst att vissa rekommenderar?

Frysrisk tror jag inte då det är inomhus. ;)
 
För mycket vatten, tror jag inte. Om det gått att mura med, så kan inte blandningen varit så dålig.
Jag tror snarast att det varit för varmt och torrt i luften. Murbruket har alltså brunnit för fort. Kanske har du även använt varmvatten till murbruket, vilket inte är bra.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Bra input där om varmvatten till bruket. Jag vill minnas att jag bara "öppnade kranen" och därav kan ha fått både den ena och den andra temperaturen på vattnet, men både torrbruket, lecablocken och angränsande vägg var ju i rumstemperatur så det borde väl inte ha kunnat påverka så mycket? Nu var det ju dock mitt i vintern (dvs väldigt torr luft).

Någonting som jag la märke till som skiljde sig mellan leca och tegel var att lecan sög vatten väldigt mycket mindre än vad teglet gjorde; även dagen efter så var fogarna mellan lecablocken fortfarande mörka (dvs fuktig), och det tog ytterligare en dag eller två innan fogarna blivit ljusgrå. För tegelväggen gick detta på bara några timmar. Men detta borde väl tvärt om vara en bra sak för lecaväggen jämfört med tegelväggen?
 
Att det torkar långsamt är bara bra.
 
Då ska vi se. Så här är skillnaden; tegelväggen följt av lecaväggen.

[video=youtube;Um5uAlHP4HM]https://www.youtube.com/watch?v=Um5uAlHP4HM[/video]

[video=youtube;93wP2RnQ6eo]https://www.youtube.com/watch?v=93wP2RnQ6eo[/video]

Värt att nämna är att fogen i lecaväggen är mycket tunnare än vad det ser ut som. Men jag "spacklade" jämnt fogen med murbruk efteråt.
 
Min gissning är fortfarande för varmt vatten.
Men hur som helst, ser det inte ut att vara någon större fara. Det håller, och är helt okej att putsa på.
 
  • Gilla
ensamresande
  • Laddar…
Tack för all input! Att det håller för att putsa på är jag inte orolig för, utan snarare är jag orolig att fogen går sönder eller spricker om någon i framtiden skulle ramla in i väggen eller liknande. Den befintliga väggen har visserligen stått där i 70 år utan problem, men min oro för den nya väggen grundar sig i att:

Det är bara en "rad" med lecablock (dom ligger alltså inte i förband/omlott som blocken i befintliga väggen gör).
Väggen är bara 9 cm tjock (detta är i och för sig är detsamma som innan).
Väggen "slutar" efter denna nya vägg; det finns alltså ingen anknytande vägg eller liknande som ger stadga (tidigare var här ett hörn till en vägg som jag nu har rivit).
Väggen är väldigt "stum" om man jämför med exempelvis en gipsad regelvägg; det finns kort sagt inte så mycket som kan flexa vid en eventuell belastning utan det lär i så fall spricka och gå sönder istället.

Finns det någon grund för denna oron?
 
Jag vet inte hur du gjort men i en sådan förlängning brukar man lägga in ett eller två armeringsjärn (6mm) i vart andra eller tredje skift. Järnen har man då borrat in i den gamla väggens fogar eller stenar. Om du har gjord det kommer den med all sannolikhet att hålla.
 
Jag gjorde på detta sätt med armeringsjärn när jag murade tidigare nämnda tegelvägg (som då gick in i en anknytande tegelvägg).

Men denna gången så var de lättklinkerliknande* blocken i befintlig vägg så "mjuka" och höll ihop så dåligt att jag inte kände att det var värt att försöka förankra armeringsjärn i dom. Utan tanken blev/är då att istället putsa fast ett nät (vanligt svetsat putsnät 19x19x1.05 mm) på båda sidorna av den nya väggen, och även knacka bort putsen och överlappa nätet en decimeter eller så in på befintlig vägg. Detta torde väl hjälpa till så att väggen håller bättre?


*Blocken ser ungefär ut lecablock men istället för lecakulor så är det ca 5-15 mm stora "flisor" av tegel.
 
Jag tror att jag har kommit fram till problemet.

Först lite bakgrund. Jag provade att blanda till ett par olika blandningar av murbruk; en enligt instruktionerna, en med väldigt lite vatten, en med väldigt mycket vatten (mer än jag någonsin har murat med), och en med mycket och dessutom varmt vatten. Sen lät jag dessa blandningar brinna i två veckor, men därefter kunde jag inte märka någon betydande skillnad i hårdhet/hållfasthet mellan dom. Så ingen hjälp där.

Men när jag nyligen skulle mura ytterligare en bit av en vägg så gjorde jag en sak annorlunda; jag såg till att eftervattna fogarna rikligt ett par gånger per dag i 3-4 dagar efteråt. Ett par veckor senare så var dessa fogar märkbart "starkare" än tidigare lecavägg (mera likt tegelväggen).

Nästa sak jag testade var att eftervattna fogarna även i den tidigare lecaväggen (även om det var tre månader sedan denna murades); detta ifall bruket hade torkat ut för snabbt och härdningen avstannat. Och efter en veckas riklig vattning så blev även dessa fogar märkbart starkare.

Som sist kan jag även tillägga att med tegelväggen så la jag varje tegelsten i blöt en halvtimme eller så innan jag murade den. Detta (plus den tjockare fogen) bidrog gissningsvis till att dessa fogar inte torkade ut på samma sätt.

Slut på historian. :)
 
  • Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Tack för infon.

Jag murade själv min första stöt någonsin med igår. Lecablock. Jag är ganska säker på att jag blandade till en för lös blandning av murbruk b. Den var lite tjockare än välling... Men jag tänkte att fan, måste ju försöka ändå om man ska lära sig något.
Så idag blir det att gå ner och vattna fogen lite!!

Tack för infon och att du även gjorde en riktig utredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.