Hoppsan!

Förra veckan vaknade jag upp av att det var svinkallt i hela huset. Det visade sig att elpannan av någon anledning inte värmde. Pannan indikerade inget fel, men uppenbarligen värmdes inget vatten. Jag tycker om att fixa saker själv, men känner mig lite osäker när det är starkström, så kallade efter hjälp. Våran vanliga rörmokare hade inte tid, så vi kallade in ett annat företag som hade jour. Denna hantverkare var ganska dyr men tyckte det var värt det om det skulle bli fixat.

Tråkigt nog kunde denna inte fixa något. Han visade att han mätt att spänning fanns i systemet, men han hade ingen multimeter och kunde därför inte mäta givare. Han rekommenderade därför elektriker för att kolla styrkortet, eller kunde vi kontakta han för att köpa ny panna.
Kalaset skulle kosta nästan 3000kr. Han sa då att han var sjyst, då han gav oss lite bättre pris då han hade fått veta att det egentligen var en elpanneservice han skulle göra. Detta skulle han göra oavsett vad hans chef skulle säga.

Så jag kände mig lite lurad med tanke på att det kändes som han nästan inte gjort någonting. Så trots min bristande koll stängde av pannan började mäta upp givare, kollade säkringar på styrkortet och när jag skulle kolla motståndet i värmeelementet fick jag oändligt motstånd vilket tydde på att något var trasigt. Men så lyckades jag komma åt mellan fas och jord med multimetern. Zap sa det så gick jordfelsbrytaren.

Tyckte det var lite märkligt, eftersom pannan var avstängd. Men efter lite funderade så sjönk polletten ner. Det min hantverkare visat mig var i spänning i elpannan var spänning utifrån. Det som indikerade oändligt motstånd var en trasig säkring i proppskåpet. Efter säkringen blivit bytt steg temperaturen snabbt upp igen. Pinsamt!!! men det slog mig aldrig då pannan lyste som vanligt och indikerade inget fel. Och rimligtvis borde det ju vara ännu mer pinsamt för en hantverkare som tar betalat för elpannejour

Jag ringde sedan upp företaget för att klaga. Då jag tycker det vore rimligt att dom skulle upptäcka ett sådant fel. Jag blev hänvisad att direkt prata med hantverkaren. Vilken sa att jag skulle betala hela fakturan. Jag erbjöd mig att betala det dom debiterade i utkörningsavgift, ca 600kr. Men det blev blankt nej. Frågade om jag kunde prata med hans chef, men då visade det sig att det var han som var chef, trots det han sagt tidigare. Vilket naturligtvis förvånade mig och gjorde mig lite irriterad. Förklarade då att mitt enda alternativ var att ta det till ARN. Vilket han svarade med att han skulle sätta upp mig på en svartlista hantverkare använder för bråkiga kunder. Vilket gjorde mig irriterad på riktigt.
Han erbjöd sig då att ta bort jourtillägget på kostnaden så det endast betala lite över 1000kr efter ROT. Men jag tyckte vi hade passerat läget för förhandling då, Förtydligade att han kunde få 600 som jag sagt tidigare.

Slutligen rev han fakturan, vilket jag kunde acceptera.


Nu när jag har lugnat ner mig börjar jag dock fundera?
Var jag orimlig? Är det orimligt att en elpannejour ska hitta en trasig säkring? Ska dom kunna debitera även om dom inte gör det?

Är jag svartlistad hos hantverkare?
 
Välkommen till ByggaHus och tråkigt när det blir så här.
Nog borde en hantverkare som tar på sig uppgiften att kontrollera en elpanna först kollat att säkringarna var hela?

Han skrämde säkert bara dig med denna svartlistning. Vill inte han ha dig som kund, finns det säkert ett flertal hantverkare som gärna tar dina pengar, för utfört arbete.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Först och främst kan jag ju tycka att om man i jobbet hanterar elpannor med givare och skit så har man en multimeter i bilen, punkt.

Sen blir det lite svårare. Kan du möjligen ha blåst säkringen när du kortslöt? Hur mätte han att det fanns spänning i systemet? Hade han en enkel spänningsprovare? I så fall borde han ju inte mätt något om säkringen redan var blåst... Samtidigt är det ju skumt då att tempen steg igen efter säkringen byttes.... Svårt att veta vad som hänt egentligen.

Att han sen reagerade som han gjorde och till slut rev fakturan kan ju bero på två saker: Antingen kände han med sig att han gjort ett dåligt jobb, eller så orkade han inte tjöta med ytterligare en jobbig kund.
Är det orimligt att förvänta sig att han ska hitta en trasig säkring? Nej, men å andra sidan borde han som sagt inte hittat någon mätbar spänning om den varit trasig när han var där. Om det nu inte är trefas? I så fall borde han ha hittat den ändå....

Svartlistad? Ingen aning om någon sådan finns.....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Självklart ska dom kolla säkringarna först. Har aldrig behövt använda en hantverkare men vet att många fått frågan direkt om dom kollat säkringarna så dom inte behöver åka ut i onödan och att kunden inte ska behöva betala något i onödan,.
 
Välkommen till forumet.

Det finns inofficiella svartlistor bland hantverkare som känner varandra, men om du hamnat på en sådan eller inte vet du inte. Det finns inofficiella svartlistor av hantverkare också - då och då dyker det upp "varning för"-trådar här på byggahus.se.

Att han hänvisade till "chefen" är vanlig förhandlingsteknik. Att han bluffade på ett sätt som var lätt att kontrollera tar jag som en indikation på att svartlistan nog kan vara bluff också.

Att en hantverkare som jobbar med elpannor att inte kollar säkringen först och att inte ha med sig en multimeter är inte fackmannamässigt anser jag. Ungefär som att IT-supporten åker ut utan att ha bett någon starta om datorn först. Och ett icke fackmannamässigt jobb skall man inte betala för. Så det var rimligt att riva fakturan.
 
thomas33 skrev:
...
Han skrämde säkert bara dig med denna svartlistning. Vill inte han ha dig som kund, finns det säkert ett flertal hantverkare som gärna tar dina pengar, för utfört arbete.
Vi husägare kan ju svartlista sådana hantverkare/företag också.
Det gör vi ju faktiskt hela tiden, men inte formellt med listor utan genom avrådanden,
men oftast bara muntligt man till man (och kvinna naturligtvis :) )
 
Det är trefas, borde jag kanske ha nämt. Styrkort och pump fungerade då de endast gick på en fas. Brukar säkringen gå om jordfelsbrytaren hinner bryta?
 
Det är inte ovanligt att både säkring och jordfelsbrytare löser ut vid en kortslutning till jord.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.