Fick ett nytt kyl/frysskåp levererat häromdagen. Bar upp det för trappan idag och lutade det ganska kraftigt medan vi bar. Ställde det på plats och pluggade in kontakten. Efter några timmar har frysdelen blivit kall men kyldelen knappt (eller inte) alls. Det jag hittar när jag googlar på det är man inte ska luta kylskåp eftersom oljan i kompressorn då kan rinna iväg och sedan skär kompressorn när man sätter på kylen. (Jävligt synd att man inte hade den kunskapen för några timmar sedan...) Är det det som har hänt? Om ja, måste vi köpa en ny kyl/frys eller är det värt att reparera? Nån med erfarenhet?
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Slå ifrån skåpet och låt den stå i ca 24 tim innan du sätter igång det igen.
 
Tack för svar. Kompressorn behöver alltså inte ha skurit? Vad menar du att felet är i så fall?
 
Oljan i kompresorn kan ha förflyttat sig ut i freonsystemet under transporten o ch speciellt när du lutade skåpet.
Om du låter den stå en tid återgår oljan till kompressorn.
Anvisngarna är ju som du nämde att den ska stå i position en tid innan start och du följde inte detta, så ja risken finns at något pajat men låt den stå och se hur den uppför sig om ett dygn.
 
Hoppas på det!
 
A
Hej
Det brukar inte bli problem när man bär om inte kompressorn kommer högre än kylslingorna
Har det åkt liggande i bil eller släp så kan man innan transport palla upp överdelen så att kompressorn alltid är lägst
Vad som kan hända är att oljan i kompressorn bildar en ficka så att köldmediet går svårt att ta sig fram
Om detta har hänt kanske det inte hjälper att vänta, då kan kan prova att stänga av det vänta en stund lägga det på rygg vänta en stund resa upp det vänta i 2timmar och starta.
Men i ditt fall så tror jag att du har ett enkompressorskåp och då kan det vara så enkelt att frysen är prioriterad och innan den är kall så får du ingen kyla i Kyle. Fast detta beror på vilken typ av skåp du har.
Det finns flera varianter de enklaste sker förångningen till största delen i frysen och funkar den så är det ingen oljeficka.
Sen kan det heller inte uteslutas att det är fabrikationsfel på den nya produkten och då har du garanti
Oavsett tycker jag om detta inte rättas till av sig själv att du åberopar garanti.
 
Självavfrostande? Om ja, kan du höra någon fläkt köra igång?
Har du kallt i frysen borde ju inte kompressorn vara kass (eller har skåpet två kompressorer?)
 
Men om frysen blir kall så funkar ju kompressorn?
 
  • Gilla
frias och 1 till
  • Laddar…
Vad heter skåpet?
 
Electrolux en3851aow
 
Står att det är en kompressor och isåfall har ju inte den skurit iaf. Tack för alla snabba och hjälpsamma svar! Jag slår på skåpet imorgon kväll och hoppas på det bästa.
 
Hur gick det? Blev det kallt i kylen??
 
Ja, sorry. Det ordnade sig. Den kom igång efter ett dygns väntan.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.