Hej,

Jag köpte Gips från Bygg Max och den gips jag bestämt mig för på förhand var Gipsskiva Svensk STD, 13x1200x2400mm, 27kg men när jag väl fraktat hem och lagt alla 19 plattorna på plats där de ska monteras så lägger jag märke till att det står 12,5x1200x2400 på dem!? Jag ser att Bygg Max har ett par st som är 12,5 i tjocklek men de har inte rätt på de övriga måtten? Tittar man på själva gipset så är det enfärgat så det bör därmed inte vara hårdgips även om de kändes väldigt tunga att bära in.

Förövrigt finns det 2 gipsskivor som stämmer in på måtten förutom då att det är 13 mm tjocka istället för 12,5: Gipsskiva Svensk STD och Gipsskiva EU-standard

Kanske någon av er känner till något om detta, annars får jag försöka reda ut det med Bygg Max på något vis.
 
0,5mm gör nog ingen skillnad och använder du dem i samma rum spelar det ju ännu mindre roll. Det handlar nog bara om en avrundningsgrej. I begynnelsen kanske de var en 1/2" tjocka, dvs 12,7mm och hur du avrundar det är ju godtyckligt.
 
Gyproc 13 är "bara" 12,5 mm tjock.
Svensk standard är nog mer tätheten, som är högre och därmed en tyngre skiva, än eu-standard.
 
Jag tror de allra flesta säger "13", trots att det kan vara 12,5mm, 12,7mm eller 13mm tjocklek och som Stefan sa så syns det inte någon skillnad om man skulle råka blanda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.