Hej på er!

Planerar badrumsrenovering och undrar om man kan se om man har en VVC ansluten handukstork?
Rör är tyvärr inte min starka sida så tänkte kolla här om någon vet?

Mvh!
 
  • Handdukstork i badrum med synliga rör och elanslutning mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad handdukstork ansluten till vägg med synliga rör och termostatventil på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den är ansluten på vvc, det är inte godkänt idag, men enkelt stt åtgärda,
 
Hej tack för svar! Vet att det inte är tillåtet idag vid nyproduktion men OK tydligen att göra likadant vid renovering.

Helst slipper jag vattenburen tork överhuvudtaget. Räcker det med att proppa den översta ledningen sen vid renoveringen tro?
 
D Danne213 skrev:
Hej tack för svar! Vet att det inte är tillåtet idag vid nyproduktion men OK tydligen att göra likadant vid renovering.

Helst slipper jag vattenburen tork överhuvudtaget. Räcker det med att proppa den översta ledningen sen vid renoveringen tro?
Bygla den
 
optimum
En fråga, varför är det inte godkänt idag?
 
optimum
Jag såg felet nu. Den är kopplad på varmvattnet i badrummet. Så korkat. Blir ju bara varm om det används varmvatten.

Trodde den var kopplad till systemet för värmeelementen.
 
Bakterier te.x Legionella.

Lyckades stoppa in telefonen i schaktet och fota där ser man 2 matningar för kall/varm samt en som går till handukstorken. Den där borde man kunna följa bakåt, ser även skarvarna som matar badrummet. Får bli en hilalucka också ser det ut som.
 
  • Rörledningar för kallt och varmt vatten samt till handdukstorken i ett schakt med synliga skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum optimum skrev:
Jag såg felet nu. Den är kopplad på varmvattnet i badrummet. Så korkat. Blir ju bara varm om det används varmvatten.

Trodde den var kopplad till systemet för värmeelementen.

Nej den är kopplad till VVC och är därför alltid varm. Anledningen till att man gjort så är för att den ska vara varm även under period med låg/ingen värme på radiatorerna, nackdelen är risk för legionella och därför har man gått i från systemet.
 
optimum
J jonko skrev:
Nej den är kopplad till VVC och är därför alltid varm. Anledningen till att man gjort så är för att den ska vara varm även under period med låg/ingen värme på radiatorerna, nackdelen är risk för legionella och därför har man gått i från systemet.
Ja det verkar ju helt tokigt att ta värmen från varmvattnet och jag förstår risken med legionella.
Själv har vi en handdukstork som går på samma system som värmeelementen. På sommaren är den kall men gör inte så mycket då man helst vill ha funktionen under kalla delen av året.
 
optimum optimum skrev:
Ja det verkar ju helt tokigt att ta värmen från varmvattnet och jag förstår risken med legionella.
Själv har vi en handdukstork som går på samma system som värmeelementen. På sommaren är den kall men gör inte så mycket då man helst vill ha funktionen under kalla delen av året.

Ja det är lite tokigt att riskera legionella! =) Får bli att låna nyckel av föreningen och försöka bygla ihop den där någon annanstans så kanske man slipper ha den ens i badrummet.
 
Rickard.
Äh säger jag, vvc på handdukstorkar är okej sålänge ingen i byggnaden stänger av flödet helt genom sin handdukstorken.

Finns det fler badrum i samma hus med handdukstork på vvc blir det inge säkrare för att du tar bort din.
 
optimum
Rickard. Rickard.ag skrev:
Äh säger jag, vvc på handdukstorkar är okej sålänge ingen i byggnaden stänger av flödet helt genom sin handdukstorken.

Finns det fler badrum i samma hus med handdukstork på vvc blir det inge säkrare för att du tar bort din.
Bor i villa och handdukstorken skulle då endast vara varm så länge man spolar med varmvattnet. Vansinnig lösning.

Har bergvärme så därför är handdukstork givetvis ansluten till värmesystemet.
 
Rickard.
Nu svarade jag till TS och skrev tydligt vvc så då blir det såklart inte kallt. Att ha tork på vv är otroligt korkat och man får väl hoppas att det aldrig är gjort.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Äh säger jag, vvc på handdukstorkar är okej sålänge ingen i byggnaden stänger av flödet helt genom sin handdukstorken.

Finns det fler badrum i samma hus med handdukstork på vvc blir det inge säkrare för att du tar bort din.

Givetvis! Min anledning är bara estetisk. Att helt slippa det 3:e röret gör att den utanpåliggande dragningen blir mindre iögonfallande.

Sen skadar det inte att man drar sitt lilla strå till stacken och minimerar risken för sjukdomar.
 
Rickard.
Missade först att du ville ta bort :)

Vill du dra ett strå till stacken se till att informera dina grannar att dom inte får stänga av (om det går) flödet till torken hur varmt det än är i badrummet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.