Tacksam för tips om vad som kan ha orsakat en liten topp i min elförbrukning 7 nov. Inte så stor förvisso men vad kan ha orsakat toppen?
Fjärrvärme i huset men luft luft i vävstuga (12grader), FTX utan eftervärme som ventilation, solpaneler på taket och ett 10 kWh batteri, kyl frys och några ledlampor. Samma förhållanden i övrigt alla tre dagarna i bifogade bilder 6 till 8 november. Bilderna visar 15 minuters värden och notera att det är olika skalor. Vad drog 2 kWh extra under 45 minuter den 7 nov.
Själv har jag ett par funderingar kan llvp vara boven, det var mycket fuktigt ute men ca 9 grader eller kan solelsystemet av någon anledning gått in i en laddningsfas under 45 minuter? Det är inte inställt att kunna ladda från nätet. Eller vad
? Stångdiagram som visar elanvändning över tid, specifikt 8 november mellan 06:00 och 12:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stångdiagram som visar elförbrukning per timme under morgonen den 7 november med en topp vid 08:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram över elkonsumtion, timmar 06:00-12:00, datum 6 november, mäter kWh, mobilskärmdump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
#el
Först en liten rättelse jag har en vanlig luftvärmepump i vävstugan. Så till uppföljningen. 9 nov kom en ny topp men 1 timma tidigare än den 7 nov. Tips på vad som kan orsaka detta tas tacksamt emot.
. Stapelstolpe-diagram som visar elförbrukning över sex timmar, spets vid 07:00, totalt 2,8 kWh den 9 november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är batteriet anslutet till en stödtjänst?
 
Logad Logad skrev:
Är batteriet anslutet till en stödtjänst?
Inte vad jag vet men kan du ge ett exempel på vad det skulle kunna vara. Systemet är inställt på optimerad egenförbrukning men batteriet stödjer först när panelerna levererar mindre än aktuell förbrukning. Batteriet brukar ”slå av” när nivån sjunker under 7% men jag har noterat morgonvärden kring 3%. Kan det vara en skyddskrets som slår till om batterinivån sjunker för mycket?
Orsaken till att jag märkt detta nu är en följd av mulet väder som resulterat i låg batterinivå.
 
Då kan jag bara gissa men en sådan är att batteriet av någon anledning laddades från elnätet vid de tidpunkterna. Fel inställning någonstans?
 
Logad Logad skrev:
Då kan jag bara gissa men en sådan är att batteriet av någon anledning laddades från elnätet vid de tidpunkterna. Fel inställning någonstans?
Tack så länge. Jag får följa upp lite noggrannare på morgnarna, det borde synas i att batterinivån stigit till ca 20% ett kort tag innan det sjunker ner på grund av utebliven instrålning. November är en skitmånad för solel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.