hej behöver hjälp att byta strömbrytare i en trappkoppling. Såg en skiss på hur man ska koppla men fatta ingenting. Sökte och fann då information om sparkoppling? båda strömbrytare har en brun, en grön och en vit kabel. Lampan har en blå och en grön kabel. Huset är från 72. Min tanke är att koppla vit på L och brun och grön på pilarna ut. Låter det rimligt?

Antar att grön är tändkabel? och att brun är fas för det var så på ett annat enkelt uttag
 
Någon av de tre anslutningarna på brytaren är märkt P eller L, den tåt som sitter där ska sitta på P eller L på den nya brytaren. De andra två på varsin utgång, brukar vara märkt med en pil.
 
Ena strömbrytaren var redan urkopplad men på den som satt kvar var vit på P. ska jag koppla vit på L/P på båda strömbrytarna samt brun och grön på pil ut på båda brytarna?
 
Varför inte mäta vilket som är fas?
 
antar att brun är fas för en annan brytare gick bra att byta men denna är trapp så det är inte lika självklart
 
1972 var det normalt svart som var fas och grön eller brun var mellantråd eller bruten fas( tändtråd).
Men i början av 1970 talet kan även andra kombinationer förekomma.
 
  • Gilla
Johnnystrut
  • Laddar…
leecher skrev:
antar att brun är fas för en annan brytare gick bra att byta men denna är trapp så det är inte lika självklart
Du menar väl inte att du "provat" utan att veta?? Man kopplar aldrig el på chans. Byte av strömbrytare innehåller två enkla steg.

1. Notera hur den gamla var inkopplad.
2. Koppla in den nya likadant.

Om det inte framgår av märkningen på strömbrytaren hur den är kopplad så kan man ohmmäta den för att se det. Se upp med blindplintar!

Jag rekommenderar också ett steg mellan 1 och 2 - lista ut vad det är för trådar som finns där.
a) Om det endast är en fasledare och en eller två tändtrådar, då är allt lugnt. I detta fall kan man faktiskt tillåta sig att prova sig fram vid inkopplingen då inget farligt kan hända (så länge som det handlar om byte av strömbrytare i en fungerande belysningskrets).
b) Om det finns flera fasledare, kanske en nolla och skyddsjord som är skarvade vidare på terminalerna till strömbrytaren märkta med "X" eller "B" (blindplintar), då bör man fundera på att istället skarva dessa med toppklämmor i dosan bakom strömbrytaren, och förgrena ut trådar till strömbrytaren så den endast får de trådar den behöver för sin funktion.

Så om du nu har ett par trådar som hänger ut från dosan och inte har en aning om hur dessa satt i den gamla strömbrytaren, har du fall a) eller b) ? Om du inte är 100 % säker på fall a) så är det bara att bita ihop och öppna dosor mm för att reda ut vilken tråd som är vad.
 
Kolla vilka som låg på P, så lägger du lika på den nya, har du inte koll på det, får du nog öppna i dosorna mellan brytarna och kolla vilka funktioner färgerna har. På den tiden kunde det nog vara lite blandat med färger och kopplingar kommer jag ihåg.
 
De gamla enkla strömbrytarna hade brun på p och de gamla med trapp hade vit på p. Bytte som jag hade tänkt och allt fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.