Jag ska byta fläkt i mitt radhus. Har efter samtal med elektriker beställt denna:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...xAI3a-luFkRLKPtoIgIkt5HVcdQnnR6BoCaHoQAvD_BwE

Det är en köksfläkt allians för lägenhet. Men nu när jag fått hem den misstänker jag att jag skulle ha en för villa istället då jag har en fläkt på taket som ska regleras med köksfläkten. Alla radhus har sin egen fläkt, men det finns inget att koppla in min takfläkt till köksfläkten? Har jag beställt fel?
EDIT: Är inte själva meningen med en alliance-fläkt att man ska kunna koppla dom till en andra fläkt ”på taket”?
 
A
B Beeb skrev:
Jag ska byta fläkt i mitt radhus. Har efter samtal med elektriker beställt denna:
[länk]

Det är en köksfläkt allians för lägenhet. Men nu när jag fått hem den misstänker jag att jag skulle ha en för villa istället då jag har en fläkt på taket som ska regleras med köksfläkten. Alla radhus har sin egen fläkt, men det finns inget att koppla in min takfläkt till köksfläkten? Har jag beställt fel?
EDIT: Är inte själva meningen med en alliance-fläkt att man ska kunna koppla dom till en andra fläkt ”på taket”?
I ditt fall är det inte helt rätt om inte din takfläkt är tryckstyrd vilket är väldigt ovanligt på villor
 
Du bör nog ha en -16 istället som har transformator flr att driva takfläkten.

Min elektriker klippte helt enkelt tråden som var tydligt märkt ungefär "Kopplas till takfläkten" och kopplade 230V dit ist så alla är ju inte bäst.
 
U Ursidae skrev:
Du bör nog ha en -16 istället som har transformator flr att driva takfläkten.

Min elektriker klippte helt enkelt tråden som var tydligt märkt ungefär "Kopplas till takfläkten" och kopplade 230V dit ist så alla är ju inte bäst.
ja, det är nog så illa. Frågan är om jag kan skicka tillbaka fläkten nu bara. Har öppnat och plockat ut fläkten samt öppnat en påse med skruv och monteringsdetaljer. Det går inte komplettera med något för att kunna styra fläkten på taket med till den fläkten jag köpte?
 
T tergo skrev:
kanske Koppla ihop takfläkt med tyristor? | Byggahus.se
den lösningen har jag faktiskt idag. Hoppade på att jag skulle kunna ta bort den nu när jag köpte en dyr alliance-köksfläkt, men om jag inte kan returnera fläkten kanske denna lösning får vara kvar helt enkelt. Vill inte köpa en köksfläkt till för över 6000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.