Jag har en så kallad thermia mkr300 vvb som har volymen 300liter. Känns som att den har en otrolig hög elförbrukning. Spelar det någon roll i elförbrukningen om man kör den på 230v eller 400v? Jag är okunnig och undrar om nån kan se om den är ansluten med 230 eller 400v? Den går på 3 säkringar i proppskåpet med 10 ampere säkringar. Jag skruvade loss täckplåten för elanslutningen och tog en bild på det. Sedan en annan fråga det finns 2 lägen på strömställaren med lågtaxa och högtaxa är det någon som vet vad det skiljer dem åt?
 
  • Eluttagsinstallation med kopplingsdosa, exponerade elkablar och säkringsterminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema för en värmeelementinstallation med spännings- och kopplingsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel till en värmepanna med temperaturinställningsratt och driftomkopplare, informationsetikett bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
H Hampus55 skrev:
Jag har en så kallad thermia mkr300 vvb som har volymen 300liter. Känns som att den har en otrolig hög elförbrukning. Spelar det någon roll i elförbrukningen om man kör den på 230v eller 400v? Jag är okunnig och undrar om nån kan se om den är ansluten med 230 eller 400v? Den går på 3 säkringar i proppskåpet med 10 ampere säkringar. Jag skruvade loss täckplåten för elanslutningen och tog en bild på det. Sedan en annan fråga det finns 2 lägen på strömställaren med lågtaxa och högtaxa är det någon som vet vad det skiljer dem åt?
Det ser ut att vara trefas kopplad, så 400V. Det innebär dock inte att det förbrukas mer energi.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rickard.
Den förbrukar lika mycket oavsett 400v eller 230v men troligt är väl att din ser ut att vara inkopplad som 400V.

Det som påverkar mest är helt enkelt hur mycket varmvatten man använder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Knepigt kopplad, tre faser och Nolla är inte ett giltigt alternativ enligt schemat.
Går det inte en väldigt stor ström i nollan med den kopplingen?
 
Energiförbrukningen blir densamma oavsett effekt. Jag tror att vissa elleverantörer har en effekttaxa av något slag. Om du har en sådan är det inte omöjligt att det skulle påverka kostnaden om du kopplade om den för en lägre effekt. Men för att göra någon större skillnad är det bara en sak som gäller. Det är att göra av med mindre varmvatten.
 
H Hampus55 skrev:
Spelar det någon roll i elförbrukningen om man kör den på 230v eller 400v?
Det står på skylten att den har elementspänningen 230 V. Den kan därmed inte "köras" på 400 V som många andra VVBar kan och få tre gånger högre effekt. Även om det gick så förbrukar den varken mer eller mindre energi (inte signifikant).

Däremot kan man koppla 1, 2 eller 3 faser till VVBn och därmed få olika hög effekt, fortfarande med i stort oförändrad energiförbrukning. Och det är fortfarande 230 V. Inkopplingsanvisningen anger dock inte dessa fall med olika antal faser med nolla ansluten.

Istället anger fall 3 uppifrån räknat 400 V över två seriekopplade element där man då får effekten 1500 W. Varje element får då 200 V över sig.

Det är alltså en lite udda inkopplingsanvisning, förvånande då den är svenskutvecklad.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det står på skylten att den har elementspänningen 230 V. Den kan därmed inte "köras" på 400 V som många andra VVBar kan och få tre gånger högre effekt. Även om det gick så förbrukar den varken mer eller mindre energi (inte signifikant).

Däremot kan man koppla 1, 2 eller 3 faser till VVBn och därmed få olika hög effekt, fortfarande med i stort oförändrad energiförbrukning. Och det är fortfarande 230 V. Inkopplingsanvisningen anger dock inte dessa fall med olika antal faser med nolla ansluten.

Istället anger fall 3 uppifrån räknat 400 V över två seriekopplade element där man då får effekten 1500 W. Varje element får då 200 V över sig.

Det är alltså en lite udda inkopplingsanvisning, förvånande då den är svenskutvecklad.
Förstår faktiskt inte, menar du att inkoppling nr3 & nr4 inte blir 400V trots att nolla inte är inblandad.
Hur fungerar det?
Etikett på kopplingsalternativ för värmeelement med markeringar vid 400V-anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I fall 3 kopplar man 400 V tvåpoligt mellan 1-2. Följer du schemat så ser du att två element då blir seriekopplade. Det "blir" alltså varken 400 V eller 230 V över elementen, utan 200 V. Om man även hade anslutit neutralledaren så hade det blivit 230 V över varje element, och effekten 2 kW. Ett bättre alternativ är det som beskrivs som nr 2.

I fall 4 med tre faser anslutna så skapas en virtuell nollpunkt där de tre elementen är sammankopplade. Man får i detta fall, eftersom elementen har samma effekt, 230 V över varje element och 0 V i mittpunkten. Det spelar alltså ingen roll att neutralledaren inte är ansluten.

Men på vissa elpatroner har man en flerstegstermostat som kan koppla en, två eller tre faser. I detta fall måste man ha en nolla ansluten för att det ska fungera som tänkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Förstår faktiskt inte, menar du att inkoppling nr3 & nr4 inte blir 400V trots att nolla inte är inblandad.
Hur fungerar det?
[bild]
Som Bo påpekar så är elementspänningen 230V. Om man ansluter bara 2 faser utan nolla så blir det bara 200V över varje element =1500W men om du ansluter nollan också så får varje element 230V alltså 2000W totalt däremot med 3 faser inkopplad så behövs inte att nollan kopplas in då den skapas virtuellt, så det kvittar om den är ansluten eller saknas då alla 3 faser är anslutna, varje element får då 230V och totalt 3000W.

Bo är lite snabbare än jag då jag skriver på mobilen.;):rolleyes:
 
Tack, då förstår jag:)
Men om man hade struntat i kopplingsschemat och kopplat in en fas på 1 och en annan på 4:an, då hade man väl fått 400V över ett element och 3kW effekt?

Och något hade antagligen gått sönder:geek:
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Och något hade antagligen gått sönder:geek:
En stund kan det fungera.
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tack, då förstår jag:)
Men om man hade struntat i kopplingsschemat och kopplat in en fas på 1 och en annan på 4:an, då hade man väl fått 400V över ett element och 3kW effekt?

Och något hade antagligen gått sönder:geek:
Ja, en stund :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I fall 3 kopplar man 400 V tvåpoligt mellan 1-2. Följer du schemat så ser du att två element då blir seriekopplade. Det "blir" alltså varken 400 V eller 230 V över elementen, utan 200 V. Om man även hade anslutit neutralledaren så hade det blivit 230 V över varje element, och effekten 2 kW. Ett bättre alternativ är det som beskrivs som nr 2.

I fall 4 med tre faser anslutna så skapas en virtuell nollpunkt där de tre elementen är sammankopplade. Man får i detta fall, eftersom elementen har samma effekt, 230 V över varje element och 0 V i mittpunkten. Det spelar alltså ingen roll att neutralledaren inte är ansluten.

Men på vissa elpatroner har man en flerstegstermostat som kan koppla en, två eller tre faser. I detta fall måste man ha en nolla ansluten för att det ska fungera som tänkt.
Så jag har alltså 400v och 1.5kw?
 
H Hampus55 skrev:
Så jag har alltså 400v och 1.5kw?
Att döma av din bild och det faktum att du har tre säkringar är den inkopplad enligt alternativet 400V 3~ vilket innebär 3000W.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.