Hej,

har idag en spis från stenåldern (ca 1970), fram till den är där draget en sladd
som har 5st mindre sladdar i sig. Dessa är kopplade direkt in i spisen, dvs ingen kontakt.

I proppskåpet har jag 3st proppar till spisen som är på 25A/st (är 25A proppar i iallafall),
bredvid ordet SPIS på etiketten står det 2.5 och någon liten krumelur bredvid.

Tror ni att det är 400 eller 230v?

Här är en bild på baksidan av spisen:
7sT5l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ullberg
Det står rätt tydligt där, "elementspänning: 220v", så funkar den spisen och det inte är någon riktig fulkoppling (tagit nolla från jord, annan grupp el. liknande) så du har nolla framdragen (dvs möjligt att koppla in 230v utrustning). Ser du dessutom att det är en kabel med 5 ledare så känns det helt grönt.

Nu vet jag inte riktigt vad det är du funderar på, men låt mig sammanfatta det som att du kan välja vilken spis (/häll+ugn) du vill, saknas nolla kan man bara få ut 400v, har man nolla (som du har) kan man få ut både och.

/U
 
nejo skrev:
I proppskåpet har jag 3st proppar till spisen som är på 25A/st (är 25A proppar i iallafall),
bredvid ordet SPIS på etiketten står det 2.5 och någon liten krumelur bredvid.
Det där låter fruktansvärt fel, om du har 25A säkringar (gul signalpärla) så måste kabelarean vara minst 6mm2. En tråd/kabel med arean 2,5mm2 får avsäkras med max 16A (grå signalpärla).
Hur stora är huvudsäkringen? I en normal villa är det 16, 20 (blå signalpärla) eller 25 amper som är dom vanliga storlekarna, 16A om man inte har (direktverkande)elvärme.

Symbolen efter 2,5 är antagligen en kvadrat.
 
A
elementspänning 220v tyder på att nolla måste vara framdragen OM spisen inte är avsedd för den norska marknaden.
nästan 12kW i max förbrukning betyder att i Sverige på den tiden skulle en normal inkoppling vara 3fas
och utan nolla då detta är mer ovanligt förr. ialla fall inte på två faser.
egentligen är det bara att kolla anslutningen i spisen och var blecken sitter samt att alla fem ledarna används.
den kanske är konverterad under årens lopp och elementen utbytta mot 380/400v.
dvs även kolla upp elementen
 
Troligen har du läst att propphuvarna funkar upp till 25A, säkringen och passdelen som sitter i bör ligga på 16A. Vad jag förstår på din beskrivning så låter det som du har alla trådar fram men mät upp detta för säkerhets skull,.
 
Hej, tack för alla svar!

Ullberg: Jo såg också att det stod 230v, men snett under står det "vid 380v element...." så visste inte riktigt.
Det jag vill är att koppla in en ny spis som är på 400v, är det möjligt?

Demmpa: På själva proppen (den man kan byta ut) står det 25A. Huvudsäkringen in till huset är 20A (har eluppvärmning). Förstår inte riktigt vad du menar. Har jag för "stora" proppar i elskåpet?

Electroluxaren: Alla fem används, på blecket finns 1-2-3-4-5-(symbol för jord gissar jag) och alla utom 5an används.

Slugge: Tack
 
A
Jét är jord
R,S,T är faser (i gamla Sverige)
var sitter byglarna?
1-2 borde vara byglade för att få ner elementspänningen till 230V dvs nollan är monterad här.
om två faser används bör 4-5 vara byglade annars tappar du 1/3 del av spisen

men om anslutningsskruv nummer fem inte används är inte alla faser inkopplade
om fem inte används hur är de andra sladdarna kopplade?
bild fyra borde det vara kopplat som alternativt som bild 2 Om inte spisen varit kopplad på ett utomsvenskt nät.

nu återstår endast en sak att göra och det är att mäta i vägguttaget
kolla att det är fem tåtar framme
identifiera de tre faserna, nollan samt jorden
 
Gruppsäkringarna till spisen får vara Max 16 Amp "grå signal plupp".

Känns det bra att göra detta jobb själv?
 
nejo skrev:
Demmpa: På själva proppen (den man kan byta ut) står det 25A. Huvudsäkringen in till huset är 20A (har eluppvärmning). Förstår inte riktigt vad du menar. Har jag för "stora" proppar i elskåpet?
Är det på själva proppen eller är det på propphuven det står 25A?
Jag misstänker att du läser på själva propphuven (precis innanför glaset, runt signalpärlan), där står det följande "25A 500V", för att läsa av vad det står på säkringen så måste man skruva ut propphuven och plocka ut säkringen ur huven å läsa på sidan på själva proppen.

Är signalpärlan (den men ser genom lilla glaset i änden på propphuven) Grå, Blå eller Gul?
16A = Grå, 20A = Blå och 25A = Gul?
Vilken färg har passdelen (den som syns efter att man tagit ut säkringen) Grå, Blå eller Gul?

En kabel med trådarea 2,5 mm2 får avsäkras med max 16A.
En 25A säkring kräver en kabelarea på minst 6 mm2.
Eftersom det enligt förteckningen bara är en kabelarea på 2,5 mm2 så är dina säkringar till spisen alldeles för stora, trådarna till spisen kommer att börja brinna innan säkringen löser ut när det blir ett fel.

Dina huvudsäkringar kommer att lösa ut innan säkringarna till spisen löser ut?
 
Electroluxaren - Kan ta en bild på där elen är inkopplad i spisen i morgon.

LGG-01 - Ska inte göra något jobb själv, ville bara veta om jag kan köpa den spis jag helst vill ha.

Demmpa - Japp, propphuven jag tittat på då tror jag. Ska kolla upp resten av dina påpekningar i morgon, men här är en bild över hur utsidan av propparna ser ut iaf.

Tack för svar!

Cxmu9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att sitta gråa säkringar, då är det 16A, och då är trådarna rätt avsäkrade.
 
  • Gilla
beyondshine
  • Laddar…
Hej igen alla,

har helt glömt bort att ta bild på hur sladdarna är kopplade på blecket.

Men finns det någon generell regel som säger att om man har exv 3 st 16A proppar så borde man ha 400v fram till spisen?
Eller att man alltid kan få ut 400v ur de 5 sladdarna jag har?
 
nejo skrev:
Men finns det någon generell regel som säger att om man har exv 3 st 16A proppar så borde man ha 400v fram till spisen?
Eller att man alltid kan få ut 400v ur de 5 sladdarna jag har?
Ja, du har med 100% säkerhet tre faser fram till spisen. Dvs du kan ta ut 400V, frågan är som sagts tidigare om du också har *nolla* korrekt ansluten. Om du har det så kan du få ut 230V också (och många nya hällar och spisar behöver det, nästan alla om jag förstått rätt). Om du *inte* har det, så kan du *bara* få ut 400V, och det klarar sig många nya spisar inte enbart med.

Ett tips är att läsa på lite mer om trefassystem, så förstår du skillnaden mellan en trefasgrupp som kan ge 230V och 400V och en som bara kan ge 400V. På Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem så hittar du en beskrivning. Det är kanske inte den enklaste förklaringen men det är en början.
 
ullberg
Det finns inga "alltid" i elbranschen, helt ologiska fulkopplingar förekommer (tja så kanske kan man säga att det _alltid_ finns undantag), men låt oss säga med väldigt stor sannolikhet (jag påstår >95%, kanske tom >99%):

Ja, har du tre säkringar, speciellt tre porslinssäkringar som sitter "på höjden" som dina bör du utan problem kunna få ut 400v. Säker är man inte förrän man mätt upp spänningen (eller testat, men det är ju lite risky)

Eftersom du också har fem ledare (och din spis har sin märkning) tycks du även ha en nolla framdragen, vilket gör att du även kan få ut 230v, men om du nu inte behöver det kan vi bortse från den varianten.

/U

EDIT: L_S_A var lite snabbare än jag, även om vi gjorde lite olika skattningar av sannolikheten. (lustigt, jag skulle inte tro att en säkerhetsforskare använder 100% så ofta ;) )
 
Redigerat:
ullberg skrev:
EDIT: L_S_A var lite snabbare än jag, även om vi gjorde lite olika skattningar av sannolikheten. (lustigt, jag skulle inte tro att en säkerhetsforskare använder 100% så ofta ;) )
Jag *visste* jag skulle få på tafsen. :) Men det blir ju så långt om man alltid har med alla förbehåll. Men du har naturligtvis rätt. Jag tar tillbaka och jämkar mig med ditt intervall om 95-99%. :)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.