Hej,
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. :)
Jag ska köpa en ny spis och då undrar jag om jag har 1fas eller 3fas.
Tack för hjälpen
 
  • Elmätare av märket ECHELON visar en totalförbrukning på displayen monterad på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med jordfelsbrytare och digital elmätare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ingen förteckning över säkringarna där det står vad som är kopplat till resp. säkring?
Det sitter en 20A och 2 st 10A säkringar, troligtvis är 20A säkringen till den spis som du har idag. Vilket skulle betyda att du har en 1-fas matning. För att vara på säkra sidan så kan du titta på din elräkning, där borde det framgå vad du har för något, en eller tre fas abbonemang.
 
  • Gilla
SergioScro
  • Laddar…
Mätaren ser ju ut att vara enfas.
 
  • Gilla
SergioScro
  • Laddar…
R roli skrev:
Du har ingen förteckning över säkringarna där det står vad som är kopplat till resp. säkring?
Det sitter en 20A och 2 st 10A säkringar, troligtvis är 20A säkringen till den spis som du har idag. Vilket skulle betyda att du har en 1-fas matning. För att vara på säkra sidan så kan du titta på din elräkning, där borde det framgå vad du har för något, en eller tre fas abbonemang.
Tack för det! På min elräkning står det "Säkringsstorlek 20 A (betalning sker för 16A)". Det skulle vara ju 1fas som du sa
 
SergioScro SergioScro skrev:
Tack för det! På min elräkning står det "Säkringsstorlek 20 A (betalning sker för 16A)". Det skulle vara ju 1fas som du sa
Hur är spisen i kopplad idag? Har du bild på uttaget?
 
  • Gilla
SergioScro
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Hur är spisen i kopplad idag? Har du bild på uttaget?
Det ser ut så
 
  • Elektrisk anslutning med kopparledningar och skruvklämmor i en apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att du har enfas i lägenheten. Eventuellt är det förberett för trefas.

Men det spelar egentligen ingen roll för val av spis då alla nya spisar idag kan kopplas in på en, två eller tre faser. Så du kan välja ganska fritt. Du får bara se upp med gamla spisar för 400 V.
 
  • Gilla
SergioScro
  • Laddar…
Värt att tänka på är att du kanske inte bör sträva efter induktionsugn iom att du har enfas. Vid enfas får du inte jättehög effekt med induktion för säkerhetens skull. Vanlig platt keramikspis är nog mer lämpligt.
Edit: menar induktionsspis och induktionshäll. Inte ugn dvs.
 
Redigerat:
V mutalisken skrev:
Värt att tänka på är att du kanske inte bör sträva efter induktionsugn iom att du har enfas. Vid enfas får du inte jättehög effekt med induktion för säkerhetens skull. Vanlig platt keramikspis är nog mer lämpligt.
Eh, va?
 
zarkov zarkov skrev:
Eh, va?
Gamla kablars diameter och dess säkring brukar inte vara lämpat för hög effekt. Många induktionsspisar listar själva lägre effekt när spisen ansluts med en fas jämfört med om tre faser ansluts.
Edit: som två anledningar till varför effekten går ned. Den första kan man göra något åt. Den andra verkar ha med spistillverkaren att göra.
 
V mutalisken skrev:
Gamla kablars diameter och dess säkring brukar inte vara lämpat för hög effekt. Många induktionsspisar listar själva lägre effekt när spisen ansluts med en fas jämfört med om tre faser ansluts.
Edit: som två anledningar till varför effekten går ned. Den första kan man göra något åt. Den andra verkar ha med spistillverkaren att göra.
Det är traditionellt sett ganska universellt att en spis har ungefär 10 kW anslutningseffekt. Är det en inbyggnadshäll är det ungefär 7 kW. Det har inte förändrats av att det blivit induktionshällar. De brukar ha precis samma effekt. Det är sant att man inte kan använda högsta effekt på alla plattor samtidigt om man har enfasmatning på 20A till hällen. Men det gäller precis lika mycket för induktionshällar som för keramiska hällar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är traditionellt sett ganska universellt att en spis har ungefär 10 kW anslutningseffekt. Är det en inbyggnadshäll är det ungefär 7 kW. Det har inte förändrats av att det blivit induktionshällar. De brukar ha precis samma effekt. Det är sant att man inte kan använda högsta effekt på alla plattor samtidigt om man har enfasmatning på 20A till hällen. Men det gäller precis lika mycket för induktionshällar som för keramiska hällar.
Ok. Det var nyheter för mig. Vi installerade induktionsspis i 2 lägenheter (föräldrars). En med enfas. En med tvåfas. Med enfas sa elektrikerna (två firmor) att vi inte kommer få effekt om vi vill ha 2 plattor på max och tex ugnen på. På två fas sa de att vi troligtvis inte kan ha alla 4 på max och ugnen men det sker typ aldrig så vi brydde oss inte om det. I enfas-16A-hemmet drog vi om till trefas 16A . I tvåfashemmet var det 2x20 sedan tidigare.

det var just induktion sa de också. Glaskeramik är inte lika problematiskt. Vanliga spisar går inte upp i lika hög effekt sa de. Båda spisarna elektrolux. Ena 90cm spis. Andra standard 60cm. 60cm var den som de sa skulle funka smärtfritt på tvåfas.

har inte kvar bryggkopplingsschemat men på ett av dem stod det explicit att det var lägre effekt på en vs två vs tre.

men nu låter det som att mina elektriker kanske var för försiktiga.
 
Grunden är att fyra plattor med ugn på maximal effekt oftast drar ungefär 10 kW. Det motsvarar 16A trefas. 20A enfas ger 4,6 kW. Induktionshällar går ofta att effektbegränsa så att de inte kan dra mer än till exempel 4,6 kW. Gör man det så märker man just att den drar ner på effekten om man försöker använda alla plattor på högsta effekt. Om man inte effektbegränsar den vilket givetvis innefattar att man använder en keramisk häll som inte kan effektbegränsas så märker man det i stället när säkringen löser. Men eftersom man så ytterst sällan använder alla plattor på maximal effekt samtidigt så är det precis som elektrikern sade inte så problematiskt.

Om man kopplar in spisen på enfas 20A utan att effektbegränsa den så fungerar det oftast utmärkt. Och om det mot förmodan inte fungerar bra så gör det inte det med vare sig induktion, keramisk häll eller gjutjärnsplattor.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
men nu låter det som att mina elektriker kanske var för försiktiga.
Det är nog inte deras försiktighet som är framträdande där snarare en liten cykeltur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.