Har jag 1-fas?
image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kommer byta vitvaror i mitt kök och vill ha en ny ugn och byta ut min gasspis mot en induktionshäll. Kan jag göra detta om jag endast har 1-fas 16A?

Vad skulle det kosta att byta till 3-fas?

Om huvudsäkringen är på 16A är det nog rätt kört att få till en lösning som inte är betydligt sämre än att fortsätta med gas.

Jag har själv enfas i min lägenhet men med en huvudsäkring på 35A. När jag helrenoverade nyligen kunde elektrikern därför dra fram ny kabel och avsäkra induktionshällen med 20A och inbyggnadsugnen med 13A. Även diskmaskin och kyl har egna säkringar och hittills har allt fungerat bra. Men med huvudsäkring på 16A är det svårt att få till det.

Det går naturligtvis, men risken är stor att säkringen löser ut så fort du använder två plattor och ugnen samtidigt så att laga lasagne blir halvknepigt.

Byta till trefas kan bli dyrt men att byta till 25 A enfas är troligen mycket enkelt men du måste även troligen byta ledning till spisen samt säkring i centralen. Om och hur det ska gå till vet man inte förrän man vet hur det är gjort i dag. Och det är knappast något hempular projekt det kräver bla annat byte av huvudsäkring som bara en behörig installatör kan anmäla.

Eftersom din installation (tydligen) är uppgraderad nyligen så är det lite synd att man inte passade på att förbereda för 3-fas genom att dra nya ledningar från centralen. Det står ju tydligt att det är max 16A, så du har inte mycket svängrum där.

Jag har också enfas i min lägenhet, med huvudsäkring på 25A samt en 20A som går till häll och ugn (fd spis).
Det fungerar bra, har aldrig haft något problem med huvudsäkringen, men 20A-säkring blir varm när man kör häll och ugnen samtidigt , så det är nog på gränsen.

Det kan vara lämpligt att uppgradera installationen med en jordfelsbrytate när elektriktern gör övriga arbeten.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Yaken skrev:
Jag har också enfas i min lägenhet, med huvudsäkring på 25A samt en 20A som går till häll och ugn (fd spis).
Det fungerar bra, har aldrig haft något problem med huvudsäkringen, men 20A-säkring blir varm när man kör häll och ugnen samtidigt , så det är nog på gränsen.
20A (230v) ger 4600 W?

Räcker det till 3-4 plattor och en ugn verkligen? Många Induktionshäll anges ju dra 2000-3000 W per platta. Känns lagomt skoj.

Man kan väl visserligen dra ugn och häll på separata säkringar?

I praktiken fungerar det.

20A är lite snålt om även ugnen ska in på det.

I ditt fall finns det två vägar, antingen dra nya stigare och dra om elen i lägenheten till trefas eller åtminstone en betydligt rejälare huvudsäkring (jag har 35A och det fungerar som sagt bra). Kolla med föreningen om det ens är möjligt.

Eller så skaffar du en gashäll, inbyggd elugn och övriga moderna vitvaror bör du kunna få in med nuvarande säkring och få att fungera ok. Enda nackdelen med gas jämfört med induktion är att det är lite jobbigare att hålla rent, i övrigt är det mer eller mindre samma prestanda.

Redigerat:
I ditt fall kan det bli problem med selektiveteten mellan huvudsäkringen och huvudledningens avsäkring. Risken är att den avsäkrad 25 a i källaren. Att då uppgradera huvudsäkringen till 25 a gör att slumpen vilken säkring som skall bränna vid överbelstning.

edyll skrev:
20A (230v) ger 4600 W?

Räcker det till 3-4 plattor och en ugn verkligen? Många Induktionshäll anges ju dra 2000-3000 W per platta. Känns lagomt skoj.
Som hempularen säger, i praktiken går det. Jag tror dock att 20A-säkringen ligger på sitt max, åtminstone ibland.
Nu drar ju en induktionshäll bara de effekterna om man ställer plattorna på P-läget (boost). Jag använder nästan aldrig det läget, ett normalt "max"-scenario är snarare att ugnen är på, en platta står på 7-8, en annan på 5 och kanske en tredje på varmhållning. Då drar ju hällen betydligt mindre, men säkert 2-3000 W totalt.

Det är nog bättre att ha hällen ensam på 20A och ugnen på en 10A (om man nu ändå ska dra om elen). Då blir det ju huvudsäkringen på 25A som begränsar, så har man otur blir det ju helt svart i lägenheten och man får springa ner i källaren...
Nu har det aldrig hänt mig, men jag försöker att tänka på det och itne dra igång disk eller tvätt samtidigt som något större matlagningsprojekt pågår.
Men som Tobbe_3 skriver så vill man inte säkra av uppe i centralen med samma säkring som huvudsäkringen. Det riktiga sättet är ju att uppgadera till 3-fas eller en 35A huvudsäkring.

Om jag förstod det hela korrekt så har jag 3-fas framdraget bakom mätartavlan i lägenheten. Vad innebär det för mig vid ett ev. byte till 3-fas? Ny mätartavla och..?

Vad kostar det att byta till 3-fas, förutsatt att ovanstående stämmer?

Byte av mätartavla, ny central med JFB, ny ledning till spis.
SAMT att föreningen godkänner att du kopplar om, det är inte säkert att det låter sig göras utan ombyggnad av fastighetens huvudcentral.
Så det första du ska göra är att prata med föreningen om det över huvud taget är OK.

elmont skrev:
Byte av mätartavla, ny central med JFB, ny ledning till spis.
SAMT att föreningen godkänner att du kopplar om, det är inte säkert att det låter sig göras utan ombyggnad av fastighetens huvudcentral.
Så det första du ska göra är att prata med föreningen om det över huvud taget är OK.
Suck, ja givetvis skulle jag invänta föreningens godkännande innan. Du hade ingen kommentar riktad till inlägget?

tommib
edyll skrev:
Suck, ja givetvis skulle jag invänta föreningens godkännande innan. Du hade ingen kommentar riktad till inlägget?
elmont svarade på din fråga, varför så sur?
Vad det kostar beror på vilken elektriker du anlitar och vilken materiel du vill montera. Det är lite som att ställa den klassiska frågan "hur långt är ett snöre".

Ett väldigt grovt överslag ger ca 1500 för ny central, samma för ny mätartavla. Vad elektrikerna tar i norrbotten har jag ingen aning om, men jobbet borde ta max en dag om förutsättningarna är som du beskriver...

Och så måste huvudcentalen kanske byggas om för 15 - 20 000:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.