I samband med att jag drar om avloppet i källaren så skall jag montera en golvbrunn vid pannan i pannrummet eftersom det inte finns idag. Kan ju vara bra att ha om något springer läck, om man tömmer systemet och för att slippa ha en hink under rören från expansionskärlet. Fixar även i tvättstugan så även där skall finnas en golvbrunn under diskbänksskåpet.

Funderar nu på om man måste köpa/montera klämringen? (Jafo) Plattan är oisolerad (huset från 1920) och jag kommer inte tätskikta något. Fyller den något syfte?
 
Den kanske också funkar som underlag/styrning för silen, kolla när du är i butiken för att handla.
 
Nej du behöver ej köpa klämringen om du ändå inte ska ha tätskikt
 
Klämringen ingår när man köper brunnen. Men ska du inte använda brunnen ofta köp en som är gjord för att inte torka ut.
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Klämringen ingår när man köper brunnen. Men ska du inte använda brunnen ofta köp en som är gjord för att inte torka ut.
En s.k "fläktrumsbrunn" :) eller översvämningsskydd.
God idé.
Det finns dels dedikerade sådana:
http://www.sigro.se/sv/purus/purus-safe-oeversvaemningsskydd.php

Och vattenlåsinsatser till en del vanliga brunnar:
http://www.sigro.se/sv/purus/purus-nood-luktstopp-med-lasring-150-mm.php

Den här senare är ju en väldigt trevlig produkt om det är i en källare. Den har nämligen bakvattenstopp.

Du kan kolla runt lite, det finns något fler luktstoppande vattenlås hos purus, även Jafo har sina produkter för samma sak.
Biltema har åtminstone haft en liten smutt trevlig golvbrunn med luktstopp-vattenlås. Inget jag skulle monterat i ett badrum givetvis, men kanske i något mindre noga utrymme, som garage eller pannrum.
Nackdelen med BT-brunnen skulle givetvis vara att den plötsligt inte håller lukttätt, och det då inte längre går att hitta reservdelar.

Alltså bästa varianten skulle jag anse vara att välja en golvbrunn från Jafo eller Purus som går att ha olika vattenlås i, och sen välja ett med luktstopp, ev även med bakvattensstopp. Sen går det alltid i framtiden att byta till vanligt vattenlås om behov skulle uppstå.
 
De jafo-brunnar jag monterade i badrummet fick man köpa klämring/mattpaket separat, de ingick inte

Ja luktstopp har jag funderat på, kan nog vara vettigt i pannrummet och biltemas brunnar kollade jag faktiskt på just av denna anledning men de verkar ha utgått
 
Är det inte risk att vattnet i vattenlåset dunstar? Men man får kanske se till att hälla i vatten ibland kanske.
 
Klicka skrev:
Är det inte risk att vattnet i vattenlåset dunstar? Men man får kanske se till att hälla i vatten ibland kanske.
Det är just det som dessa "luktstopp" gör. Ett vattenlås har ju bara syfte att hindra lukt, det kan man göra tex med ett membran eller tätad lucka istället
 
Häll en slatt glykol i vattenlåset, det dunstar inte. Så slipper man illaluktande pannrum för att man glömt fylla upp nångång
 
Ja det blir ju billigare än att punga ut 500 spänn för Jafos "vattenlås" av nämnda modell. Jag tror också nästan att spillet från skvallerröret på pannan överstiger dunstningen. Ändå en hel del vatten som fylls på i den hinken jag har stående idag
 
Stefan o Anna skrev:
Häll en slatt glykol i vattenlåset, det dunstar inte. Så slipper man illaluktande pannrum för att man glömt fylla upp nångång

Bättre med matolja, det späds inte ut och är inte giftigt.
 
  • Gilla
Sam_u_El och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.