Jag håller på att koppla kopparrör till en FMM väggbricka. Om man tittar i FMMs katalog:

http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1

så har kopplingarna en FMM-logga, se "Bigade bilder". Dessa kopplingar har jag även sett i verkligheten i befintliga installationer.

Jag beställde kopplingar (med RSK-nummer enligt FMMs katalog) via Internet som levererades av Dahls. Dessa såg dock annorlunda ut och hade en annan logga. Även konorna till trycknipplarna ser annorlunda ut än i FMMs katalog, se "Bifogade miniatyrer"

Den lokala Comfort-butiken menar att jag fått fel kopplingar, men har ännu inte själva lyckats få fram kopplingar märkta med FMM trots att jag la en beställning för två veckor sedan.

Det känns som Dalhs är en seriös leverantör och jag tror att det är rätt produkter. Även Ekesiöö säljer kopplingar med det "nya" utseendet till FMMs väggbrickor.

Någon som vet om jag har fått rätt kopplingar från Dahls?
 
  • FMM-vinkel.jpg
  • T-koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är piratkopplingar. antagligen importerade av Dahl själva och ersatta, men utan att vara bergsäker. Men en sak är säker, dom är inte tillverkade i Östnor. Fmm svarvar och gör (kanske gjorde) sina kopplingar själva i fabriken. "CB" eller vad märkningen heter är en mässingsmärkning och inte fabriksspecifik. Mina fem öre är som sagt att dessa är importerade av frasoserna själva på Dahl men jag kan kolla 100% om du är intresserad. Kan ju vara så att man lagt ner egna tillverkningen och importerar själva. Rent funktionellt borde det inte ha någon betydelse. Fmm:s gamla tryckmuttersystem är beprövat och brukar inte innebära några problem för en hemmapulare.

Kan vara att patentet gått ut, men det borde det ha gjort för länge sen i så fall...
 
Tach Cheever, det var intressant!

Från början gällde ju min fråga om kopplingarna var rätt även om det inte stod "FMM" på dem som det gör på bilden från katalogen.

Jag tolkar ditt svar som att det är OK med Östnor-kopplingar även om det inte är dessa som avbildas i FMM-katalogen. Detta bekräftades f ö även av Comfort-butiken idag efter att de hade kollat med FMM; "FMM tillverkar inte längre egna kopplingar utan använder numera Östnor-kopplingar. Loggan för dessa är ett Ö med ett S tvärsöver"

Det stämmet ju bra med hur det ser ut på mina kopplingar.

Men sedan tillkommer ju frågan om det jag fått från Dahl är äkta kopplingar. Jag tar gärna emot mer info om det. Behövs det fler bilder ?
 
FMM tillverkar nog inga kopplingar själva. Var hos en svarvfirma för många år sedan som masstillverkade nipplar åt FMM. Idag kommer de kanske från Kina snarare än Täby eller Estland. Kanske har deras vanlige leverantör fått leveransproblem och de tillfälligt bytt leverantör? Eller så tjänar återförsäljarna några kronor extra på att leverera egna kopplingar. Ring FMM och fråga om frågan gör dig sömnlös.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.