Nu har jag fått en offert på min tänkta vedanläggning och tänkte höra vad ni andra tror om det.
Detaljer som ingår i offerten är.

Nibe Vedex 3300
Baxi Blå acktank 750L med 110L VV-beredare
Baxi Blå acktank 750L utan beredare
100L rostfritt exp kärl
Laddomat 21
Cirkpump med kopplingar
Shuntventil
Automatist shuntstyrning
9kW elpatron med automatisk tidsfördröjning
Rör, kopplingar, ventiler och termometrar som behövs
Montering och idrifttagning

Allt detta för den nätta summan av 81500:-

Låter detta rimligt??
 
1500liter är inte mycket vatten, speciellt inte när ena tanken innehåller en vv-beredare dessa förstör skiktningen väldigt mycket vid vv tappning.
Jag skulle lägga krutet på en större tank med antingen dubbla slingor för vv eller helst en tva.
 
swoosh skrev:
Nu har jag fått en offert på min tänkta vedanläggning och tänkte höra vad ni andra tror om det.
Detaljer som ingår i offerten är.

Nibe Vedex 3300
Baxi Blå acktank 750L med 110L VV-beredare
Baxi Blå acktank 750L utan beredare
100L rostfritt exp kärl
Laddomat 21
Cirkpump med kopplingar
Shuntventil
Automatist shuntstyrning
9kW elpatron med automatisk tidsfördröjning
Rör, kopplingar, ventiler och termometrar som behövs
Montering och idrifttagning

Allt detta för den nätta summan av 81500:-

Låter detta rimligt??
Tycker att det låter som ett ganska bra pris, satte in i mitt förra hus en Vedex 3000 med likvärdiga tillbehör som du har på din offert.
Denna instalerade vi 2001 och då betalade vi knappt 90 000:-
 
kricken_ skrev:
1500liter är inte mycket vatten, speciellt inte när ena tanken innehåller en vv-beredare dessa förstör skiktningen väldigt mycket vid vv tappning.
Jag skulle lägga krutet på en större tank med antingen dubbla slingor för vv eller helst en tva.
Jag funderar allvarligt på att sätta in en tank till på 750L och även beställa ett större exp kärl direkt. Hur mycket kan man räkna på att radiatorkretsen rymmer i vattenvolym. Man ska väl räkna på att det ska rymma 5% av dn totala vattenvolymen?

2250L ack volym
68L Pannvolym
300L?? Radiatorkrets

= ca 130L exp kärl.

Jag har 7st element och cirka 72m2 vattenburen golvvärme. Hur mycket kan dom rymma tillsammans??
 
Och så kan du räkna bort vvberedaren på 110l från pann/rad/ack kretsen. ;)
 
får du plats med en 1500l tank och en 750l med vvb? En stor är bättre än 2 små :)
gaia
 
Välj bort förrådsberedaren och skaffa dubbla vv-slingor istället.
Annars är väl priset OK
 
gaia skrev:
får du plats med en 1500l tank och en 750l med vvb? En stor är bättre än 2 små :)
gaia
Jag önskar att det gick. Men det finns ingen chans att få ner något som är större än Baxis 750L tankar. Jag funderar på att utöka med en till 750L tank, men det kanske blir senare, jag förbereder för de iaf. Drömmen vore väl att kunna ta ner en 3m3 tank på direkten men det finns inte utrymme varken att ta ner den eller att husera den nere i källaren.
 
kricken_ skrev:
1500liter är inte mycket vatten, speciellt inte när ena tanken innehåller en vv-beredare dessa förstör skiktningen väldigt mycket vid vv tappning.
Jag skulle lägga krutet på en större tank med antingen dubbla slingor för vv eller helst en tva.
Jag förstår vad du menar med skiktningen, men hur mycket sabbar en förrådsberedare, är det klart märkbart eller bara en liten detalj som man retar sig på om man är perfektionist? Vad är en "tva" för nåt. Jag kan dra en gissning på TappVattenAutomat. Om så är fallet, hur fungerar en sådan, och vad kan en sådan kosta??
 
Japp TVA = Tappvattenautomat. I princip en extern värmeväxlare för VV med pump som startar när vatten tappas. Något effektivare än "dubbla slingor", men mer komplicerad lösning.
 
jag har baxi's b10 paket med 3x750 med vv-slingor istället för beredare

beredare ger ju "bara" 120 l vv, sedan har du uppladdningstid innan du har laddat 120l vv igen, slingor ger vv så länge du har värme i tanken/arna, vilket om du eldar samtidigt ger hur mycket vv som helst. det får du aldrig med beredare då du har 120l som du värmer åt gången

jag har absolut inga probbs att duscha även om tankarna är nere i 40

jag har en bekant som ha liknande som kör beredare och när han har tömt sina 120 har han bara kallvatten....

sedan har vi diskutionen om skiktning, men den tänker jag inte delta i...

dock tar dom ju dryga dubbla pengarna för en tekninktank med dubbla vv-slingor + sol än en vvb + sol, men det kan det vara värt...
 
glömde...

jag kör även 18 element och en baxi solo innova på 150 l och har ett öppet exp-kärl på 150l och det verkar då räcka för mej utan probbs...
 
swoosh skrev:
Jag förstår vad du menar med skiktningen, men hur mycket sabbar en förrådsberedare, är det klart märkbart eller bara en liten detalj som man retar sig på om man är perfektionist? Vad är en "tva" för nåt. Jag kan dra en gissning på TappVattenAutomat. Om så är fallet, hur fungerar en sådan, och vad kan en sådan kosta??
Beredare eller toppslinga gör ingen större skillnad, problemet är att du saknar förvärmningsslinga och det gör stor skillnad på lagringskapacitet. I ditt fall misstänker jag att tankarna redan är underdimensionerade.

Jag skulle råda dig att tänka till innan du installerar något för att det får plats. Får du in runda 750-tankar får du säkert in rektangulära tankar med samma mått.

Vilken energiförbrukning har du idag? Funderar du på att bygga till inom dom närmaste 20 åren?
 
Matss skrev:
Beredare eller toppslinga gör ingen större skillnad, problemet är att du saknar förvärmningsslinga och det gör stor skillnad på lagringskapacitet. I ditt fall misstänker jag att tankarna redan är underdimensionerade.

Jag skulle råda dig att tänka till innan du installerar något för att det får plats. Får du in runda 750-tankar får du säkert in rektangulära tankar med samma mått.

Vilken energiförbrukning har du idag? Funderar du på att bygga till inom dom närmaste 20 åren?
Energiförbrukningen har jag inte tittat något på men jag gissar att det ligger ganska högt. Och nej, jag har inte tänkt bygga ut nåt mer.

Skulle det verka vettigare med 3st tomma 750L tankar och en TVA? Jag grubblar så jag tror jag blir tokig, men man vet ju inte vad man ska tro när rörkrökaren säger att det räcker gott med 2st tankar medans alla andra säger att man ska ta till större. Ja såg att baxi har oisolerade tankar på 1350L som jag eventuellt skulle kunna få in i källaren men blir det inte mycket merjobb med att isolera dom själv sen?

Hur ska jag göra??
 
Har du hög energiförbrukning är det inte rätt panna för dig, den har ganska litet vedutrymme. Inte så kul med en anläggning där du blir tvungen att elda ofta så fort det blir kallt. Börja med att uppskatta din energiförbrukning eller beskriv huset här.

Förutsätt att röris inte har en aning om modern vedeldning.

Tankar går att beställa precis den storlek som du får plats med. Isolering är enkelt att göra och blir mycket bättre än dom färdigisolerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.