Mörka plattor på golv i ett hörn med vita väggar, obehandlad finish, spår av byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Daniel Svensson9 Daniel Svensson9 skrev:
[bild]
Kan vara att man tvättade för mycket så man lakade ur pigmentet.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Okey !
Då skall jag ta detta med dem:)
Stort tack 🙏👍
 
Eller så behöver den torkas rent, prova med en fuktig tvättsvamp.
 
Har tvättat med såpa och ättika men utan resultat....
Det som tillvis del hjälper är ett fint stämjärn som jag skrapade och då håller sig fogen svart. Men då ytan är relativt stort så känner jag att jag inte orkar detta. Kakelfirma. Skulle kolla med LIP som är tillverkaren och återkoppla....
 
Ser fram emot vad du får för återkoppling. Har exakt samma problem (om än inte lika allvarligt) där en "rutinerad" kille använt sig av LIP (tror jag det var) och där fogen också tappat sin svärta...
När jag såg märket så börjar jag ju fundera på om det är fel på produkten....
 
  • Gilla
Daniel Svensson9
  • Laddar…
C
Jag hade samma problem som dig för många år sedan. Gick till kakelbutiken och klagade. Fick veta att jag torkat för mycket med våt svamp. Pratade senare med en plattsättare som bekräftade att svart fog är jättesvårt att få svart. Man ska torka av plattorna med väldigt lite vatten i svampen.
 
C C.Ö skrev:
Jag hade samma problem som dig för många år sedan. Gick till kakelbutiken och klagade. Fick veta att jag torkat för mycket med våt svamp. Pratade senare med en plattsättare som bekräftade att svart fog är jättesvårt att få svart. Man ska torka av plattorna med väldigt lite vatten i svampen.
Man kan ju tycka en plattsättare borde veta detta då ts skriver att jobbet utförts av kakelfirma.
 
C C.Ö skrev:
Jag hade samma problem som dig för många år sedan. Gick till kakelbutiken och klagade. Fick veta att jag torkat för mycket med våt svamp. Pratade senare med en plattsättare som bekräftade att svart fog är jättesvårt att få svart. Man ska torka av plattorna med väldigt lite vatten i svampen.
Tack för detta 👍😊
Tar med mig denna info till Kakelkillen
 
Har nyligen gjort badrum med hjälp av plattsättare och skulle ha en mörkgrå fog. Väldigt stora nynsskillnader i den. Plattsättare och tillverkare (weber) tittade på det tillsammans och tillverkaren trodde det berodde på för mycket vatten när det torkades av men att det skulle bli bra om det skrapades på ytan för att få bort det översta och få fram pigmenten. Samt efter några tvättar. Plattsättare skrapade bort och jag tvättade. Efter två tvättar blev det mycket bättre och ju mer vi använder badrummen och får fogarna mättade med vatten, desto bättre blir det. Hoppas det är liknande för dig!
 
  • Gilla
Daniel Svensson9
  • Laddar…
T
Nästan all fog är värdelös och har ingenting med att göra med hur duktig plattsättaren är då man aldrig kan få ett bra resultat med en värdelös produkt

Jag personligen kör endast med PCI Nanofug Premium eller med Sopro DF10 och med dessa fogbruk så är det svårt att misslyckas. Viktigast som vanligt med fogning är att inte använda för mycket vatten vid tvättning samt att man aldrig ska foga dagen efter sättning utav storformatsplattor då fixet kan missfärga fogen om det inte har fått torka klart.

Weber, Bostik samt Mapeis fogbruk är kvalitativt skit och ska till högsta mån undvikas.
 
  • Gilla
rogfro
  • Laddar…
LIP hade använts här ☺️
Allfix kanske funkar bättre. Körde källargången själv med detta och fick då ej dessa bekymmer...
 
T
Daniel Svensson9 Daniel Svensson9 skrev:
LIP hade använts här ☺️
Allfix kanske funkar bättre. Körde källargången själv med detta och fick då ej dessa bekymmer...
Lip är också skräp......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.