Ve och fasa - upptäckte här om dagen att mitt hår är skimrande grönt... Och i morse när dottern doppade sin vita snuttetrasa i badet blev den tokgrön. Vad är detta? Koppar? Från rören (huset byggdes på 20-talet) eller brunnen? Någon som vågar sig på en gissning?
 
Med största sannolikhet koppar i vattnet.
Vatten löser inte ut koppar ur ledningarna normalt,
men om Ph-värdet har sjunkit (=blivit surt) så blir det så.
Ni bör nog inte dricka det innan analys. Speciellt små barn är känsliga för koppar. Koka det hjälper inte. Kanske har brunnen läckt in ytvatten, och därigenom blivit "försurad".
Kommunens miljö- och hälsoskyddskontor borde kunna
vara behjälpliga.
 
Åh nej! Kanske är det därför min 2,5-åriga dotter alltid är så lös i magen nu för tiden. Och hon klagar ibland över ont i magen. Herregud - hoppas inte hon tagit skada!!!

Ska genast ut och köpa vatten på flaska.

Brunnen är grävd, och det är väldigt högt vatten i markerna runt omkring nu, så din teori låter sannolik. Vi har borrat en ny brunn, men inte kopplat in den ännu, så det får bli gjort illa kvickt! Om vi gör det, och kollar att det nya vattnet är okej - måste man ändå byta rör? Kan de ha blivit skadade av syran i det gamla vattnet, eller klarar de sig om de får snällare vatten i sig?
 
Ja, kopparförgiftning ger diarre och magvärk.
Jag avstår från att spekulera i risker, jag är ingen läkare.
Det känns hemskt att skriva detta till dig, men samtidigt
bra att få stopp på intaget. Det är levern som drabbas.
Om det är illa, kolla med giftinformationen , ring 112, begär giftinformationen. Annars läkare snarast.

Rören slutar att släppa koppar när vattnet blir snällt igen.

<=========kraft-kram==============>
Lars
 
Kan det vara så att det är endast fel på varmvattnet ?
En trasig varmvattenberedare i kombination med försurat ingående vatten kanske ?
Har ni kopparberedare ?

Fast alla svar som vi ger dej blir ju bara gissningar.

Kommunen eller ev. apoteket har små provstickor som man kan testa surhetsgraden i vattnet med.
Klart bäst är ju dock att få vattnet innehållstestat !

Drick vatten på flaska så länge och kolla vattnet till veckan.

Ingen anledning till panik alltså !
 
Tack för era svar!
Är det farligt att bada i surt vatten med koppar?

Vi har ny varmvattenberedare. Vet inte om den är i koppar, det är en IVT Grennline bergvärmepump med vv-beredare i, sprillans ny. Men som sagt rören är gamla och brunnen grävd. Ska be att få den borrade installerad a.s.a.p!
 
Oops - Greenline ska det vara, naturligtvis...
 
Nä, att bada är ingen fara. Dock blir man grönskimrande.

Har tänkt lite, normalt har man galvaniserade järnrör för kallvatten, och koppar för varmvatten. Kopparrör var, och är betydligt dyrare än järn. Är det byggt så, kan inte kallvattnet vara nån fara med, dvs det man
har till matlagning. Möjligen kan det komma rostfärgningar, men det är ofarligt.
Däremot kan i såna fall dotterns magproblem förklaras med om brunnen läckt in ytvatten som i regel innehåller bakterier.
Ett halvvetenskapligt test på koppar är att spola upp ett glas varm- resp kallvatten, och i vardera ställa en galvaniserad (förzinkad)spik. Finns koppar i vattnet får spiken en brunröd beläggning. Men det säger inget om hur mycket koppar det är i vattnet.

Vad det gäller känslighet för koppar, jag läste på lite ,
och hund, marsvin, kanin och akvariefiskar är mycket känsliga. Värt att tänka på om ni har djur.
Människor får efter några levnadsår ett skydd som gör att vi tål en hel del. Spädbarn är känsliga.
 
Lurvnos skrev:
Människor får efter några levnadsår ett skydd som gör att vi tål en hel del. Spädbarn är känsliga.
Nja fast helt nyttigt är det inte med koppar. Även om "skolmedicinen" (vetenskap och beprövad erfarenhet ni vet) inte accepterar den kunskapen så kan kopparförgiftning ge besvär från mage och tarm (svampinfektioner, diarrér, illamående) och hos barn kan det ge hyperaktivitet. Även om det inte är "farligt" iden bemärkelsen är det klart hälsosammare att INTE få i sig en massa koppar i onödan. Tycker sjuksköterskan i församlingen, dvs, jag... ;)
 
Gör så här, kontakta Miljö och Hälsa i den kommun du bor. Har du små barn kan du få en gratis vattenanalys. Dock endast en enkel typ pH-värde och kanske något mer. Det kan var en god ide att plusa på själv för att få en fullständig analys när labbet ändå analyserar. En fullständig analys går på cirka 2000:- tror jag. Man kan skicka in ett prov till en filterleverantöter och få en analys för cirka 400 spänn, men räkna med att deras försäljare kommer att ligga på som en igel efteråt. Eftersom du har en grävd brunn har du troligen ett för lågt pH-värde. Mycket vanligt speciellt i södra Sverige. Lågt pH förstör inte bara kopparrör, löser tyvärr också ur metaller i marken runt om brunnen typ aluminium m.m.
Jag byggde ett eget brunnsfilter (för cirka 1500:) och höjde pH i inkommande vatten ordentligt.
Liknade detta: http://www.winnerhaga.com/AQ30.pdf
Har även när vi renoverade bytt mina kopparrör till plast (PEX). För att komma åt den försurade marken runt brunnen är svårare. Tvistas om kalkning hjäper. Jag gör det ändå. Har inte råd att djupbrorra just nu :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.