Jag har fått ett erbjudande om att teckna ett serviceavtal som innefattar årlig kontroll av bergvärmepannan. Servicen innefattar kontroll, justering, rengöring mm av allt ifrån driftsparametrar, smutsfilter, funktion av säkerhetsventiler, ev. läckage, missljud, strömförsörjning, larmlogg, samtliga givare och sammanfatta i serviceprotokoll.

Är det någon som har ett serviceavtal och tycker det är värt pengarna? Känns lite som att man försöker sälja något som man borde lära sig som ägare? Allt kanske man inte kan göra själv? Jag har ex. för närvarande svårt att hitta var smutsfiltret sitter :)
 
Jag fick också ett sådant erbjudande för ett tag sedan men jag slängde det direkt.
Dels tycker jag som du att det mesta av det som ingår är sådant som man ska kunna som ägare men dels så är det inte prisvärt.

Vi hade problem med vår pump i december som jag inte kunde lösa själv och jag ringde då in en lokal servicefirma. Killen var hemma hos oss i ca 1,5 timme och kontrollerade allt som du har räknat upp. Totalkostnaden för jobbet blev strax under 1000 kronor vilket är billigare än vad serviceavtalet som jag blev erbjuden kostade.
 
NIBE å IVT å dylika brukar varna på sina hemsidor för sånna företag. Kolla upp det först iaf.
 
Det är väl det där med smutsfiltret som man bör se över typ en gång om året (host, host). Men det låter ju lite överdivet att betala några större summor för ett sådant serviceavtal.

Som tips till TS, smutsfiltret ser ofta ut som en lite "förs stor" vanlig ballofixkran. Man stänger kranen, och så sitter det en stor mutter på kranen som man öppnar, därinne sitter då filtret. Det sitter i själva ventilkulan på kulventilen, så när kranen är stängd så är filtret "bortkopplat" från flödet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.