Hej

Det är skitspännande med ventilation, men jag fattar än så länge inte allt jag vill förstå.
Jag har monterat en badrumsfläkt som går dygnet runt. Vi har även en spisfläkt som drar ut luft.

Dock har vi inte en enda ventil som tar in tilluft. Varför? Jag har helt enkelt skjutit på det för att jag har har prioriterat femtioelva andra grejer. Jag har tänkt att tilluft ska vara lågt på prioriteringslistan, men vad vet jag.

Det som jag däremot har är:
* Till 50% ett gammalt hus utan ångspärr etc som säkerligen är mycket otätt (ca 50% av huset är nyisolerat och tätt).

* Jag har en kamin som får luft utifrån och kanske är den otät i någon bemärkelse.

* Ett litet hål (5 x 5 cm ca) ner i källaren som jag drar kablar genom och källaren är ventilerad genom en passiv ventil.

Vi har inga som helst problem med undertryck eller något liknande, vad jag kan bedöma. Jag brukar känna igen sådant vid att dörrar beter sig märkligt etc, men inget sånt. Dock har jag inte mätt med något instrument eller liknande, så några siffror har jag inte.

1) Vart är det troligast att tilluften kommer ifrån?
2) Är det troligt att inneklimatet blir klart bättre om jag sätter in en ventil i sovrumsväggen som tar tilluft i andra änden av huset?

Badrumsfläkten är förövrigt en Biltema imax som jag testade på ren chans då den var så billig. Verkar helt okej, dock inte lika tystlåten som deras specifikation ville få mig att tro. Trevligt dock med alla inställningsmöjligheter + fjärrkontroll :)
 
1) Vart är det troligast att tilluften kommer ifrån?
2) Är det troligt att inneklimatet blir klart bättre om jag sätter in en ventil i sovrumsväggen som tar tilluft i andra änden av huset?

1 Otätheter i klimatskalet
2 Menar du att du skall montera en fasadventil i sovrummet? (fattar inte det med tilluft i andra änden) Om du monterar en fasadventil i sovrummet då tar du in uteluft/friskluft i sovrummet vilket är riktigt men det är inte säkert att badrumsfläkten suger så mycket att nämnvärt med luft kommer in genom ventilen.
2
 
Du förstår mig helt rätt, alltså en fasadventil som då förhoppningsvis ska vara den kanal där en majoritet av tilluften kommer, istället för genom diverse otätheter. Om det ens behövs, men jag har någon ovetenskaplig förhoppning om att vi får bättre luft i huset då med "avsiktlig" luft utifrån istället för något annat okontrollerat. Det är i alla fall så att sovrummet är långt bort från fläkten, så jag är rädd att luften där inne påverkas minimalt av fläkten, så kanske kan det bli ett flöde om jag sätter in fasadventilen där?

Dock byts allt ut mot riktig mekanisk ventilation om några år, så jag gör bara små punktinsatser, så det blir inga stora ingrepp nu, men en fasadventil har jag i en kartong i källaren, med genomföring och allt. Fast om det är osäkert på om det ger något bra så sätter jag inte in den. Det är uppskattningsvis 15-20 meter som luften behöver gå mellan rummen, runt ett hörn och lite sånt.

Tack för hjälpen!
 
Husets luft blir inte så mycket bättre men sovrummet kommer troligen att åtminstone få lite mer friskluft och det är viktigt då det är oftast det rummet som man tillbringar mest tid i. Att det är långt mellan fläkt och ventil det spelar mindre roll men dörrar bör hållas öppna mellan dem.
 
Hur mycket luft drar dina fläkar ut?
 
Det är helt öppet hela vägen, så det är rimligt att det blir ett flöde, känns det som.

Maxkapaciteten är 133 m3/h och jag tror den går på 30% dygnet runt, så ca 40 m3/h. Huset är på ca 60 kvm så vi borde väl ha ca 130 m3 luft i huset totalt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.