Har monterat en ny elcentral med JFB. Installationen av JFB är korrekt utförd och kontrollerad utav behörig elektriker, alltså en polare som kikade och OKade. Jag har monterat dvärgbrytare och installerat ett nytt uttag, men i övrigt bara anslutit befintlig FK enligt den gamla centralen.

Alla dvärgbrytare funkar som dom ska, alltså att jag får 230V i uttagen när jag slår till brytarna. JFBn löser ut på testknappen och all FK är ordentligt och prydligt buntad fast i centralens buntankare.

Kan jag sova relativt tryggt på natten eller måste jag ta dit en elektriker och riva hela skiten bara för att få sinnesro?
Jag vet att det här är helt fel forum för precis den här frågan, där standardsvaret på alla frågor är: - Anlita en behörig elektriker, el är livsfarligt osv.

På något sätt så vill jag nog bara få bekräftelse över att iom att JFB och säkringarna funkar så har man någon form utav skydd iaf så att man slipper ligga och rulla runt i sängen och vänta på att skiten brinner upp. :S

P.S, reprimander känns överflödiga i det här fallet.
 
Redigerat:
Jag hoppas att du inte blir besviken på mig, men jag skulle ta dit en elektriker med ett mätinstrument för att kontrollera funktionen hos JFB (utlösningstid och ström) samt mäta upp (så att du får ett "kvitto" på att du verkligen har jord med ett lågt ohm värde) jordens kontinuitet från uttag till central. Och jag har svårt att tro att nån icke yrkesverksam har rätt utrustning för att mäta.
Ps
Buntad FK i centraler tyder mer på hempul än yrkesman.
 
Så du litar varken på dig själv eller på din elektriker-polare? Det är i och för sig bra att ha en stor nypa eftertänksamhet när man gör om sin elcentral.

Har du installerat JFBn enligt konstens alla regler
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf

plus all information som finns på detta forum, så återstår bara att testa i uttagen, t.ex med 50249 från Kjell&Co, men helst bör du mäta kortslutningsströmmen i alla uttag med ett dyrt instrument.

50249.jpg

Hur det ser ut i övrigt går ju inte att svara på. En bild vore bra.

Har du t.ex tänkt på att diazed inte går att byta till dvärgbrytare utan vidare? Dom har inte riktigt samma egenskaper, så utlösningsvillkoret för varje gruppledning behöver kontrolleras. Det går att mäta med det dyra instrumentet.

Och om den gamla installation var just gammal finns det antagligen ganska få grupper för uttag, belysning etc, speciellt för köket. Det hade kanske varit värt att fundera över när centralen byts. Alla uttag är väl jordade :@

Och så har du monterat en (1) JFB för hela huset? Idag brukar minst 2 rekommenderas så att riskgrupper som utomhusuttag inte tjyvlöser strömmen till kyl, frys, dator etc. Har du provat att värma upp spis och ugn? Gamla sådana är den största JFB-sabotören.

Om du dubbelkollar din installation mot tillgängliga instruktioner och info från forumet, känner på alla anslutningsskruvar (utan att dra sönder dem!) och kontrollmäter allting så kan du säkert känna dig säker. Obs att jag inte i och med detta säger att den är ok...
 
elmont skrev:
Buntad FK i centraler tyder mer på hempul än yrkesman.
Ok, jag följde bara installationsavisningen där varje ledare separat buntades fast i ett ankare i centralen som dragavlastning, men du hävdar alltså att detta är dåligt?
Då ska jag genast knipsa bort buntbanden och låta ledarna hänga fritt.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Så du litar varken på dig själv eller på din elektriker-polare? Det är i och för sig bra att ha en stor nypa eftertänksamhet när man gör om sin elcentral.

Har du installerat JFBn enligt konstens alla regler
[länk]
[länk]

plus all information som finns på detta forum, så återstår bara att testa i uttagen, t.ex med 50249 från Kjell&Co, men helst bör du mäta kortslutningsströmmen i alla uttag med ett dyrt instrument.

[bild]

Hur det ser ut i övrigt går ju inte att svara på. En bild vore bra.

Har du t.ex tänkt på att diazed inte går att byta till dvärgbrytare utan vidare? Dom har inte riktigt samma egenskaper, så utlösningsvillkoret för varje gruppledning behöver kontrolleras. Det går att mäta med det dyra instrumentet.

Och om den gamla installation var just gammal finns det antagligen ganska få grupper för uttag, belysning etc, speciellt för köket. Det hade kanske varit värt att fundera över när centralen byts. Alla uttag är väl jordade :@

Och så har du monterat en (1) JFB för hela huset? Idag brukar minst 2 rekommenderas så att riskgrupper som utomhusuttag inte tjyvlöser strömmen till kyl, frys, dator etc. Har du provat att värma upp spis och ugn? Gamla sådana är den största JFB-sabotören.

Om du dubbelkollar din installation mot tillgängliga instruktioner och info från forumet, känner på alla anslutningsskruvar (utan att dra sönder dem!) och kontrollmäter allting så kan du säkert känna dig säker. Obs att jag inte i och med detta säger att den är ok...
Hejsan,

Huset är inte ett hus, det är en lägenhet och JFB är installerad enligt anvisning. Jag har ingen gammal spis eller ugn, utan en ny häll och inbyggnadsugn som jag ej har tagit i drift ännu. Jag har ingen jfb för något utomhusuttag. Jag har inget utomhusuttag ifrån denna central.

Den gamla installationen var ungefär 20 år gammal, så de flesta eluttag är jordade, men det blev för mycket arbete för mig att byta ut de tre sista uttagen till jordade i dtta skede, men jag har planer på att dra ny FK till dessa nu som vinterns arbete.

Dvärgbrytarna är utav C-karaktäristik och är så vitt jag förstå så nära en trög smältpropp som jag kan komma.

Tack för tipset om testapparaten, den blir fin den!
 
Redigerat:
Om du testar med provaren ovan är du lika säker som de flesta andra med JFB installerad.
Du hade ju även fått OK av din kompis, så det borde ju innebära god nattsömn.
Låt du buntbanden sitta kvar när du nu satt dit dem, dessutom har du ju följt instruktionen som det ofta ropas om här i forumet.:)
 
Var har jag hävdat att det är dåligt med buntbanden??????????? Jag skrev bara att det inte är vanligt att man i yrkeskretsar fäster FK med buntband i centraler.
 
Sportkeps skrev:
Tack för tipset om testapparaten, den blir fin den!
Tyvärr har den testaren ett litet konstruktionsfel. Den röda knappen, som ska lösa ut JFB, ger en testström på bara ca 21.3 mA vid 230V. Det borde vara drygt 30 mA. Om den röda knappen löser ut JFB så är det inget problem, men om den inte gör det så vet man inte anläggningens status. Den kan vara OK.

Se följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/el/85603-varfoer-loeser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.html

/Hasse
 
Står det verkligen att man ska fästa varje ledare med buntband, tycker det låter konstigt. Att man däremot buntar varje kabel låter mer rimligt...
 
Floppman skrev:
Står det verkligen att man ska fästa varje ledare med buntband, tycker det låter konstigt. Att man däremot buntar varje kabel låter mer rimligt...
Huh? Jag har inga kablar i min central, däremot en jädra massa ledare dragna i VP-rör...
 
I Hagers centraler är det väl tänkt att man ska bunta fast kabel som kommer utanpåliggande, inte tråd som kommer från rören. Ankaret sätter man ju i botten eller toppen. Jag har dock aldrig använt det. Var sitter ankaret i din central, Sportkeps? En bild på hur du gjort hade ju varit intressant.
 
b_hasse skrev:
Tyvärr har den testaren ett litet konstruktionsfel. Den röda knappen, som ska lösa ut JFB, ger en testström på bara ca 21.3 mA vid 230V. Det borde vara drygt 30 mA. Om den röda knappen löser ut JFB så är det inget problem, men om den inte gör det så vet man inte anläggningens status. Den kan vara OK.

Se följande tråd:

[länk]

/Hasse
Var tvungen att plocka isär min uttagsprovare från Kjell, och visst kan jag bekräfta att den är felkonstruerad exakt så som du Hasse kommit fram till genom att studera en bild. Jag bugar mig.

Jag tror jag har använt den en gång och då löste den JFBn. När jag testar igen så har den faktiskt en liten fördröjning, dvs JFBn löser inte blixtsnabbt första gången man provar. Men om man värmer motstånden några sekunder med den gula knappen så löser JFBn direkt :)
Jag mätte felströmmen till 23mA, stigande...och när det började ryka var strömmen uppe i 27mA, så visst funkar dend^_^b (Denna ström inkluderar ca 1.5mA från glimlamporna.)

En enkel lösning är att koppla bort motståndet från ena polen - det går att göra utan att sabba den gula funktionen (L-N). Man måste då vända provaren rätt i uttaget för att testa L-PE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.