har en granne som nyligen byggt sitt hus.
ca 100 kvm och nu bugger friggebod 50

kvm ca 40 m från huset och en bra bit

ifrån närmaste tomtgräns-
hela tomten är på ca 8000 kvm.


enligt Trollhättans kommuns arkitekter gäller

50 kvm utan byggnadslov, på landet!
I stands område gäller det vanliga för

friggebod el byggnad utan byggnadslov.
Men på landet har du rätt att bygga 50

kvm utan byggnadslov från kommunen vad

är det som gäller?


Då grannens friggebod nästan är klar och

myndigheterna inte har satt stopp för detta

bygge. Aktiveras mina funderingar ang min

tomt som är ngt större.
Har länge funderat bygga en friggebod på

en bergsknall med utsikt ner mot Göta älv.
Men alltid känt mig hämnad med att den

blir bara så fasligt liten knappt ens värt

lägga ner virke el tid.

Men om gränsen för friggebod på landet är

satt till 50 kvm utan att behöva söka

byggnadslov sätts ju hjärnkontoret i högsta

beredskapsläge.
En hel del grovt virke har jag över sedan

stormen Gudrun och per och grannen är

byggnadsarbetare. som berättat om allt

spillvirke han har tagit tillvara på och

erbjudit mig ta tillvara på från sin

arbetsplats, naturligtvis mot bensinkostnad

och en smörgåstårta el fest för släkt och

vänner. Kock på båt till yrket och händig

allt i allo man på fritiden ser det ju

mycket ljust ut nu.

Nä dags att släppa datorn och börja rita Glad

hus.
 
Om du har en tomt som inte ligger inom stadsplanerat område, och redan har ett hus på tomten, då finns det lite friheter. Du kan då ofta bygga ut eller bygga en komplement byggnad utan bygglov. Har för mig att formuleringen är ngt. i stil med att utbyggnaden/kompl. byggnaden får inte dominera över den ursprungliga byggnaden.

MEN jag reagerade på en formulering i ditt inlägg. Utsikt över Göta älv. Om du bor nära vattnet så är det stor risk att din tomt omfattas av stranskyddsbestämmelser. Huvudregeln är då att man överhuvudtaget inte får bygga någonting alls. Men sedan finns det en massa undantag som gör att det kan gå att få dispans.

Avståndet som gäller för strandskydd är 100m och jag tror att det i vissa fall kan vara 300m. Dvs ligger du nära Göta älv så bör du nog fråga vad som gäller.
 
Ang utsikt mot Göta älv, har väl fågelvägen 400 m till vattnet.
ang grannar ca 100 m till dem i kuperad terräng skog runtomkring utom bergsfasen ner mot kanal med blandad åker tills vattnet nås, därmed utsikt innan skogen nerför växer upp 25 år har jag väl på mig tills dess.


har ett berg på min tomt mot kanalen och bergsravinen.
länge tänkt på att bygga ngt där men inte tagit tag i det.
Men ett gäststuga på under 50 kvm el 50 kvm får plats där och är det som så att jag i stora hela har rätt. Att bygga upp ngt där utan bygglov el korrekta detaljerade ritningar som kommunen skall ta ställning till. Då börjar man ju fundera på om grannen kan göra detta så varför inte jag.

Skall på peka att mitt hus har legat sen grunden gjordes för 150 år sedan på tomten och alltid varit fast boende, Finns utmärkta på ritningar 2 st ekonomi byggnader sen 40 talet.
det ena ligger vid mitt hus och är fd hönebod och verkstad.
den (tättstugan och litet bod) andra ligger precis utanför bergsknallen där jag funderar på att smälla upp gäststugan. Denna är i mitt tycke bara att elda upp takplåten värd ta vara på men inte mer.

funderar nu på att ringa kommunen, som tydligen är det enda kravet enligt grannen och få det muntligt bekräftat sen bara köra igång.
Vilket jag inte kommer göra förrän det finns på pappr vad som gäller.
 
Hemmakatten
Du behöver kanske rivningslov för att riva den gamla ekonomibyggnaden.
Förmodligen behöver du göra en bygganmälan till kommunen på det nya huset. du behöver sannolikt också ha ett byggsamråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.