hej!

Vill kolla om det finns nån härinne som målat trägolv med linoljefärg och isåfall har lust att berätta lite samt lägga upp nån bild för att visa resultatet?

Är lite sugen på att testa detta, men skulle vilja höra från några som faktist gjort det först;-)
 
Jag har målat både nya och gamla (tidigare målade) trägolv med linoljefärg och vi har blivit jättenöjda. Jätteviktigt att tänka på är att inte glömma schellack om det är ett nytt golv och att gärna vänta nån extra dag mellan strykningarna så det verkligen är helt torrt annars blir det lätt att möbler etc klibbar fast.

Vi hade det i hallen tidigare och det var inga problem att hålla rent och det tålde slask och sånt. Vi målade oxå trappan och där blir man ofta varnad att det blir halt om man målar men det upplevde vi aldrig att det blev.

Bilderna visar
1:hallen på ovanvåningen där vi målade ett gammalt sedan tidigare målat golv.
2: Hallen nere där vi la in ett nytt golv som vi målade.
3: trappen som även den var målad sen tidigare.
 
  • hall ovanvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen nere2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen nere3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också målat både ett nytt och ett riktigt slitet golv. Håller med Sophie i allt. Det äldre golvet målade jag med ordentligt förtunnad färg, men det nya gick helt utmärkt att måla med ren oförtunnad färg.
 
Precis så gjorde jag oxå. Ingen förtunnig på det nya men mycket på det gamla... :D
 
Hej!

Tack för era tips!
Golvet som ska målas är gammalt, och ska slipas först tänkte jag...Håller just nu på att ta fram det under laminatorgien ovanpå...

Ser otroligt snyggt ut på bilderna!
 
Nackdelen med att slipa först är att du ruggar upp golvet. vad det definitivt medför är att det blir mycket jobbigare att måla eftersom färgen ska strykas ut jättetunt och arbetas in i underlaget. Om du slipar golvet biter penseln fast mer och det blir tyngre att måla.

Måste du slipa? Linoljefärgen binder stickor etc i golvet så av den anledningen behöver du inte göra det. Fundera gärna en gång extra på om det är nödvändigt. Jag målade ett till synes helt hopplöst golv, ett undergolv som legat under linoleuommattor alltid och var av sämre kvalitet och hade mycket flisor och ojämnheter. Jag slipade av för hand på nåt ställe sen målade jag över och golvet blev jättebra (inte nåt av dem på bilderna ovan dock)
 
Tack för de fina bilderna på era golv. Får man fråga vad det är för kulör på golven?
 
  • Gilla
Barrdahl
  • Laddar…
Jag har svårt att svara exakt för jag blandade på måfå tills jag var nöjd. Men det är nog ungefär 15-20% grön umbra . Alltså så mycket färdig grön umbra blandad i vit linoljefärg. Det är samma färg på både trappan, golvet där uppe och det där nere. Hoppas det kan hjälpa lite.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.