Krångliga ord och begrepp när du tar bolån. Vad pratar bankmannen om egentligen? Testa dina kunskaper i dagens nya quiz!

Har du koll på bolån? https://www.byggahus.se/quiz/107-Har-du-koll-på-bolån

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och kommentera quizet i största allmänhet.

Svenska sedlar och mynt bredvid bild på ett blått hus med vita knutar, symbol för bolån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några kommentarer:
1) Ett pantbrev betyder inte per automatik att fastigheten är belånad.
2) Räntan är ju avdragsgill, så besparingen är mindre än bruttoränteskillnaden
7) Det är väl min betalningsförmåga, inte din? ;)
 
Redigerat:
Excel
Hur är det med era egna kunskaper?

Fråga 2 har alla felaktiga svar då ni inte inkluderar ränteavdrag på 30% :surprised:
 
Sedan så tjänar man inte på lägre ränta, man sparar...
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Några kommentarer:
1) Ett pantbrev betyder inte per automatik att fastigheten är belånad.
2) Räntan är ju avdragsgill, så besparingen är mindre än bruttoränteskillnaden
7) Det är väl min betalningsförmåga, inte din? ;)

1. Nej, men det är ju ändå därför man skapar det, och definitionen av det.
2. Du ska bortse från ränteavdraget, jag förtydligade.
3. Just det :)
 
S Strontus skrev:
Sedan så tjänar man inte på lägre ränta, man sparar...
Tjäna in står det, vilket betyder att spara.
 
Excel Excel skrev:
Hur är det med era egna kunskaper?

Fråga 2 har alla felaktiga svar då ni inte inkluderar ränteavdrag på 30% :surprised:
För att kunna få ränteavdraget skal du också betala nog mycket skatt för att kunna göra detta avdrag på skatten. Det är ingen garanti att det är så, Nog för att man med absolut största sannolikhet har betalat skatt.

Att förhandla med flera banker samtidigt ser jag heller inte hur det skal vara ett problem. Det är ju väldigt långt gånget i en process att banken faktiskt tar en kreditupplysning. Det görs ingen kreditkontroll när man går på banken och förhandlar i alla fall. I det läget har man ju inte godkänt att dem gör en kreditkontroll. I alla de fall där jag förhandlat med banker har det aldrig gjorts en kreditupplysning förens man slutligen "valt" bank och man gör pappersarbete. Heller aldrig har resultatet spelat någon roll, eftersom det är nuvarande betalförmåga och kapitalinsats som har någon inverkan. (Under förutsättningen att man inte har massa andra dolda skulder eller anmärkningar).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det var en medlem här på Byggahus.se som blev nekad bolån för att att han hade pratat med för många banker samtidigt: [länk]
Du kan ju inte jämföra ”hur mycket får jag låna” på ”bank”.se med att faktiskt förhandla med dem. Det är ju ingen förhandling, utan bara ett preliminärt besked på vad man får låna! Jag var runt på 6 banker senast vi lånade och inte en gjorde kreditkontroll vid mötena. Det är ungefär 1 år sen. Det var de 4 stora samt 2 mindre.

Att ha många kreditkollar på uc är säkert inte bra när man för en blind koll på webben, men ingen seriös bankman bryr sig om 5 banker kollar din UC. Det är annat om du gör var å vartannat köp på webben med faktura, delbetalning eller klarnadirekt osv.

Lite mer kött på benen tycker jag faktiskt ni kan ha innan ni presenterar något som en sanning. Att en tomte på UC säger att det är dåligt eller ej kan heller inte användas som argument då det ändå är banken som ska avgöra om du får lån eller inte.
Har ni ens kontaktat någon av de stora lånebankerna om detta?
 
Jo, det var faktiska förhandlingar det handlade om. Jag pratade med både banker och UC.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jo, det var faktiska förhandlingar det handlade om. Jag pratade med både banker och UC.
Vilka banker och vad sa de? Artikeln du hänvisar till är 6 år gammal och från en tid av ekonomisk oro och nyliga finanskriser på grund av just bolånebublor. Ingenstans i artikeln redovisar ni vad banker sagt.

Mycket har hänt på marknaden, och vi har haft flera förändringar i regleringar sedan det. Att 3 kreditkollar skal göra dig icke kreditvärdig finner jag som svammel. Det är något annat som då är i vägen.

Det är fortfarande för mycket okända variabler och lite fakta med i bilden för att du ska kunna påstå att det är en sanning att det att förhandla med fler banker hindrar dig från att låna.
 
Excel
G Grim Pedersen skrev:
För att kunna få ränteavdraget skal du också betala nog mycket skatt för att kunna göra detta avdrag på skatten. Det är ingen garanti att det är så, Nog för att man med absolut största sannolikhet har betalat skatt.
Normen är ändå att man betalar skatt, självklart finns personer som nolltaxerar.

Då borde det ha nämnts som en förutsättning eftersom det avviker från normen. :thinking:
 
Man kan ta ut pantbrev utan att belåna fastigheten. De är inte något som visat att det finns, eller har funnits ett lån. Även om det oftast är så. Men det är inte det som dokumentet står för.
 
Definitionen av pantbrev är: ett bevis på att inteckning av ett visst belopp har skett i fast egendom.
 
Jag fick bara 7 av 9 rätt här. Förväntade mig ha alla rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.