Hej!

Vi bor i ett villakvarter och skulle vilja ha några få hönor.

Om du har det:
- Posta gärna bild på hönsens utrymme i din trädgård! Är intresserad hur andra gjort med var i trädgården deras område är, hur det hägnats in, hur hönshuset ser ut, etc.
- Hur gjorde du med grannar? Fick du deras tillåtelse först, eller gjorde du bara det och lutade dig mot att det är godkänt enligt kommunens regler?

Tack!
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi bor i ett villakvarter och skulle vilja ha några få hönor.

Om du har det:
- Posta gärna bild på hönsens utrymme i din trädgård! Är intresserad hur andra gjort med var i trädgården deras område är, hur det hägnats in, hur hönshuset ser ut, etc.
- Hur gjorde du med grannar? Fick du deras tillåtelse först, eller gjorde du bara det och lutade dig mot att det är godkänt enligt kommunens regler?

Tack!
I detaljplanerade områden krävs oftast tillstånd
 
P peter.linkan skrev:
Hej!

Vi bor i ett villakvarter och skulle vilja ha några få hönor.

Om du har det:
- Posta gärna bild på hönsens utrymme i din trädgård! Är intresserad hur andra gjort med var i trädgården deras område är, hur det hägnats in, hur hönshuset ser ut, etc.
- Hur gjorde du med grannar? Fick du deras tillåtelse först, eller gjorde du bara det och lutade dig mot att det är godkänt enligt kommunens regler?

Tack!
Vi har visserligen haft höns, men då hade vi en stor "hästgård" om 1,5 hektar.
Men vad jag har läst är hönor, ej tuppar, godkänt på en del ställen, bland annat i Stockholms innerstad:
https://www.matochresebloggen.se/hons-blir-tillatna-pa-innergardar-i-innerstan/

Vill man ha kycklingar får man ta dit en tupp, som sätter på hönorna över en dag.

PS: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-tycker-ni-om-att-ha-hoenshus-som-granne.341172/

Höns matas utanför ett öppet fönster på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej!

Tack för era svar, men jag frågade inte om tillstånd. Jag frågade om de som redan har höns i villakvarter skulle vilja skicka bild på hur de har det :D
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vad jag har läst är hönor, ej tuppar, godkänt på en del ställen, bland annat i Stockholms innerstad:
[länk]
Artikeln daterad 1/4 2020: ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Brorsan har höns, jag har inga bilder.. men deras kommun tillåter upp till tre höns utan tillstånd.

De har byggt ett hägn ca 4-5 m2 med nät på alla sidor. Får bra med ägg. Här måste vi söka tillstånd och jag vet att grannarna är negativa då en annan granne sökte för något år sedan, men fick så mycket negativa kommentarer att de struntade i det.

Man kan tydligen ha andra hönsfåglar som vaktlar utan speciella tillstånd?
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Kul att folk har hönor men tänka på att man får många råttor på köpet
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
M maria01 skrev:
Kul att folk har hönor men tänka på att man får många råttor på köpet
Fan. Jag som just började drömma och till och med varit ute och kollat plats att ha hönshus på då jag läste att vår kommun inte kräver tillstånd.
Men är det så himla självklart att man får med sig råttorna på köpet?
 
P peter.linkan skrev:
Kan man inte köra typ en sån här precis vid hönsgården och två till runt huset?

[länk] Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=31441&gclid=Cj0KCQjw-JyUBhCuARIsANUqQ_JxsK9Mj0tTsykr0YPAQk-Je8HoQRzk50JsYXJMMz_LgW2m21WZDLUaAoP2EALw_wcB
De där fungerar av erfarenhet inte speciellt bra. Utomhus fungerar de förmodligen inte alls.
 
U
1 år efter att svärföräldrarnas grannar skaffade höns fick svärföräldrarna råttor inne i en innervägg. Detta är i ett vanligt villaområde och grannen med höns bor tvärs över vägen.

jag tror inte hönsen och råttorna är en tillfällighet och skulle avråda från höns om man bor i villaområde
 
B
Har haft höns i 10år. Råttor har jag väl knappt sett, men möss finns ju. Man får hålla ner beståndet med fällor, katt och förvaring av mat i säkra tunnor.

Vi hade i och för sig en och annan mus innan hönsen också, men ja, det blir en ökning i och med att hönsen har fri tillgång till mat.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Fan. Jag som just började drömma och till och med varit ute och kollat plats att ha hönshus på då jag läste att vår kommun inte kräver tillstånd.
Men är det så himla självklart att man får med sig råttorna på köpet?
Ja fodret älskas av råttor och möss jag jade själv skaffat om jag inte var så jävla rädd för råttor
 
Davidbagare
P peter.linkan skrev:
Kan man inte köra typ en sån här precis vid hönsgården och två till runt huset?

[länk] Shopping&utm_campaign=333&utm_medium=cpc&utm_term=31441&gclid=Cj0KCQjw-JyUBhCuARIsANUqQ_JxsK9Mj0tTsykr0YPAQk-Je8HoQRzk50JsYXJMMz_LgW2m21WZDLUaAoP2EALw_wcB
De där funkar bäst för att möss/råttor inte ska bosätta sig, men att ta matpaus där de finns gör de nog.
Men det finns andra sätt att hålla råttorna borta. Google hjälper dig. Jag fick iallafall hopp igen.

..sen har min granne en stor kaninbur inte många meter från där jag tänkte ha hönor, och kaninmaten lär ju locka råttor den med…
 
Bor i ett BR radhusområde. Intill övre delen av området ligger en villatomt där de har höns, tupp och 3 olika ankor.
I våra hus närmast tomten har vi stora problem med möss, när det blir kallt ute, flyttar de in, och de tar sig in hur mycket vi än försöker säkra husen.
Döda möss i väggarna med en vidrig lukt gjorde att en granne inte kunde vistas på övervåningen på flera veckor, 2 gånger i vintras.
Vi drog upp el på vindarna nyligen och monterade musstörare, vi får se till hösten om det hjälper.
För 10 år sen fick en radhusägare tillstånd att ha höns på tomten, året efter fick styrelsen dra in tillståndet efter stora problem med möss.
Så rådet är, ha inte höns nära bostadshus.
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.