Martin_B
Har en sådan här säkerhetsbrytare (se bild nedan) och undrar om det har någon betydelse om man kopplar matningen på de övre eller undre plintarna? Förut var matningen kopplade till de undre, men nu skulle jag behöva koppla matningen till de övre plintarna istället, för att sedan från de nedre plintarna gå vidare till apparaten.

Någon som vet?

 
Om man är petnoga så ska man koppla matningen på 1, 3 och 5 om det finns märkning. Jag har dock sett olika varianter så personligen hade jag kopplat uppe om det är enklare.
När jag tänker efter brukar jag ju koppla uppe jämt.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Funktionsmässigt så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Tack för svar grabbar!

Ok, då kopplar jag på de övre. Man vet ju aldrig vad det finns för bestämmelser ur säkerhetssynpunkt osv., plus att brytarmekanismen är uppbyggd på ett visst sätt, så bäst att fråga :)
 
Den ska kopplas in med matningen på översidan så det blir perfekt.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Ja men det är ju alldeles förträffligt! Kan ej bli bättre! Tack!
Översidan är markerad med P1, P2 och P3, så det låter ju faktiskt logiskt också att matningen bör kopplas på där.
 
O
GLöm inte fasföljden bara :p
JAg var bara tvungen....
 
Martin_B
Haha nejdå, maskineriet funkar här så tydligen fick jag fasföljden rätt! (den kräver rätt fasföljd)
Däremot fick jag koppla om och koppla rätt i två mindre undercentraler för de var kopplade helt blandat. Förstår ej varför de ej kan koppla faserna i ordning, det underlättar ju för alla, inte minst för de själva som jobbar med det. Tog en bra stund att få kopplat om med för där var ju lite ledare nu, annat hade varit om det hade varit nyinstallation och det hade varit tomt och rent.
Jaja, strunt samma, det blev ju bra till slut i alla fall! :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.