Ska dra upp ett element till övervåningen . Har bara vattenburet nere ännu .
Kommer gå på en värmeledning nere . Matarledning och retur ligger brevid varandra .
Har det någon betydelse vilken av dessa jag tar ?? om jag tar från mararledningen eller returen och går upp med ?? Fins´två st slingor nere för värme de går på var sin sida om huset . Börjar bygga på lite med 1 st element till rum uppe från den ena slingan . Ska göra lika från andra slingan senare till andra rummet uppe .


Hoppas ni förstår hur jag menar .

Spelar det nån större roll för funktionen om man tar matarledning eller retur ?
Ska väll va retur kanske för alla sitter ju så orginal nere kan man säga .

Kommer nästan på svaret själv här nu medans jag ställer frågan :wow:

Det fins två st element på denna slingan ( 2 st Stora i kök och vardagsrum ) Det enda som händer om jag tar matarledningen är att nya elementet uppe blir nr 2 och sissta nere i vardagsrum blir nr 3 . Tar jag returen och går på med upp så blir nya elementet uppe nr 3 d^_^b
Rätt va :rolleyes:
 
D
Om du är säker på att det är matarledningarna du har fått tag på så är väl det bästa att dra upp båda rören till vinden, så får du en ny slinga där.
 
Gulfxx skrev:
Det fins två st element på denna slingan ( 2 st Stora i kök och vardagsrum ) Det enda som händer om jag tar matarledningen är att nya elementet uppe blir nr 2 och sissta nere i vardagsrum blir nr 3 . Tar jag returen och går på med upp så blir nya elementet uppe nr 3 d^_^b
Rätt va :rolleyes:
Ja precis så blir det.
Du kan välja vart i serien du vill montera din nya radiator.

I vårat gamla hus hade vi enrörssystem.
Jag upplevde det som att vi hade en total sänkning av temperaturen från stig till retur på ca 2-3 grader. Därmed upplevde vi inte att det var någon större skillnad på hur varmt en radiator blev beroende på vart i serien det satt. Antar att det blev billigare rördragning vid nybyggnationen. Vi hade sju element kopplade i serie.
 
Tackar för svar d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.