jag bor i hyresrätt, men det verkar finnas många duktiga här så testar fråga :) kanske är en jättedum fråga, men då får det vara så. :D

under mina fönster (vardagsrum, sovrum, kök) finns dom här ”hålen” (se nedan) under fönstrena. har dom någon funktion? jag har ventilationsgrejer upptill i fönster i vardagsrum och sovrum (se bild 2), dock inte i köket. dom här ”hålen” undertill stör mig för att det kommer in lite skräp från dom och så. skulle vilja typ tejpa för på något vis, men vill inte sabba något om dom faktiskt har en funktion. kan inte se på utsidan av huset att det är några hål där dock, så dom verkar inte gå ”direkt utomhus”.

någon som vet? lägenhetshus, byggt på 50-talet.

under fönstret:
Fönster med persienner, nedsläckt ljus, dammiga ytor, synlig radiator och ledningar, behov av städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ventilation ovanpå fönstret:
Persienner framför fönster med dekorativa hängande prydnader och taklist synlig ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

På 50-talet var det vanligt med ventilationsspringor under fönstren men numera tycker man att det är bättre att ha dem ovanför så ventilerna ovanför har antagligen kommit dit i samband med en fönsterrenovering.Då borde också de undre ha stängts till och då särskilt i köket där det inte ska finnas tilluft. Det är viktigt att de som är ovanför fönstren är helt öppna.

Det borde därför gå bra att tejpa för de undre men för säkerhets skull fråga din hyresvärd så det inte kommer surt efteråt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag ser inget hål alls. Bara en glipa under fönsterbänken. Är jag blind?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

På 50-talet var det vanligt med ventilationsspringor under fönstren men numera tycker man att det är bättre att ha dem ovanför så ventilerna ovanför har antagligen kommit dit i samband med en fönsterrenovering.Då borde också de undre ha stängts till och då särskilt i köket där det inte ska finnas tilluft. Det är viktigt att de som är ovanför fönstren är helt öppna.

Det borde därför gå bra att tejpa för de undre men för säkerhets skull fråga din hyresvärd så det inte kommer surt efteråt.
tack! får dubbelkolla med hyresvärden då också. :)
 
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inget hål alls. Bara en glipa under fönsterbänken. Är jag blind?
Jag tror att den mörka randen är skuggan av en utanpåliggande ventil. Ser bekant ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag ser inget hål alls. Bara en glipa under fönsterbänken. Är jag blind?
haha alltså glipan är ”hålet”. sådär har jag under alla tre fönster, och det är liksom ett ”hål” hela den där glipan. det går in där under. svårt att ta en tydligare bild.. här är en tagen närmare iallafall. det är inte en glipa som är oavsiktlig liksom utan det verkar som att den ska vara där (eller ska ha varit där förut, att den haft någon funktion).

Närbild, inomhus, lister, vitmålad yta, struktur, skugga, odefinierat oskarpt objekt i förgrunden, möjligen underifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S so85 skrev:
haha alltså glipan är ”hålet”. sådär har jag under alla tre fönster, och det är liksom ett ”hål” hela den där glipan. det går in där under. svårt att ta en tydligare bild.. här är en tagen närmare iallafall. det är inte en glipa som är oavsiktlig liksom utan det verkar som att den ska vara där (eller ska ha varit där förut, att den haft någon funktion).

[bild]
och såhär ser det ut taget längre bort ifrån i sovrummet. väggen har liksom en ”insänkning” där under fönstret, och så är det en glipa/hål som nog varit/är någon slags ventilation..

Fönster med persienner, olika glasföremål på fönsterbräda, lampa, radiator, diskret belysning, inomhus, gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S so85 skrev:
kan inte se på utsidan av huset att det är några hål där dock, så dom verkar inte gå ”direkt utomhus”.
de blev säkert igensatta när de bytade fönsterna så de har sannolikt ingen funktion längre
 
Det är ju under fönsterbrädan bara. Syftet är nog att hantera kallras bättre.
 
T tergo skrev:
de blev säkert igensatta när de bytade fönsterna så de har sannolikt ingen funktion längre
tack :)
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju under fönsterbrädan bara. Syftet är nog att hantera kallras bättre.
ah men då har dom kanske ett syfte ändå och bör inte tejpas igen? 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.