maskeradeproggaren
Har en bosch series 6 diskmaskin som numera inte tömmer vattnet. Har kollat alla enkla åtgärder enl manualen. Silen är fin, pumpen ser ut att snurra fritt. Har även kollat avloppet och rensat och inget där heller.

Något mer man kan göra eller är det tippen som gäller? Diskmaskinen är endast sju år så kan tycka det är lite kort livslängd om den ska vara helt slut redan...
 
Ta loss avloppsslangen från avloppet och testa tömma.
 
Pumprensning är ju det absolut vanligaste. Skulle bli väldigt förvånad om maskinen är redo för skroten.

Får du E24? Hur långt in i programmet kommer felkoden i så fall?
 
maskeradeproggaren
Ja det står E24 i displayen. Den får in vatten och kör så långt tills den ska tömma, då stannar den och hela karet är fullt med vatten.

Menar du att pumpen kan vara trasig? Det är inga konstiga ljud utan den låter precis som vanligt och det där lilla hjulet som man ska kolla snurrar fritt (om det har betydelse).
 
  • Gilla
Travellingcello
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ja det står E24 i displayen. Den får in vatten och kör så långt tills den ska tömma, då stannar den och hela karet är fullt med vatten.

Menar du att pumpen kan vara trasig? Det är inga konstiga ljud utan den låter precis som vanligt och det där lilla hjulet som man ska kolla snurrar fritt (om det har betydelse).
Pumpen brukar inte gå sönder, den är designad så att den stoppar vid för högt motstånd.
Kan sitta skräp, typ glasbit, i slangen efter pumpen.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
A
tömmer den inte alls?
sker det varje gång eller bara ibland?
hörs den?
pumphjulet kan ju lossnat
 
jag hade en gammal whirlpool där en liten mikrobrytare under en gummibubbla beckade igen ibland så att maskinen fick dubbla signaler på om den lyckades eller inte lyckades pumpa ut vattnet... Kanske finns liknande sensorer som kan becka igen. Har för mig att jag också hade nån liten skovel med en givare som skulle räkna hur mkt vatten som passerade förbi som åxå hakade upp sig. Konsekvensen tror jag var att maskinen inte kunde veta om pumpen lyckades pumpa ut eller ej.

Går pumpen inte runt alls borde det ju vara ett mekansikt problem som går att råda bot på?
 
A
J JohanLun skrev:
jag hade en gammal whirlpool där en liten mikrobrytare under en gummibubbla beckade igen ibland så att maskinen fick dubbla signaler på om den lyckades eller inte lyckades pumpa ut vattnet... Kanske finns liknande sensorer som kan becka igen. Har för mig att jag också hade nån liten skovel med en givare som skulle räkna hur mkt vatten som passerade förbi som åxå hakade upp sig. Konsekvensen tror jag var att maskinen inte kunde veta om pumpen lyckades pumpa ut eller ej.

Går pumpen inte runt alls borde det ju vara ett mekansikt problem som går att råda bot på?
Ja det gummimembranet ställer till lite oreda då och då
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
maskeradeproggaren
electroluxaren skrev:
tömmer den inte alls?
sker det varje gång eller bara ibland?
hörs den?
pumphjulet kan ju lossnat
electroluxaren skrev:
tömmer den inte alls?
sker det varje gång eller bara ibland?
hörs den?
pumphjulet kan ju lossnat
som sagt hör inget konstigt. Det sker varje gång.

torbeno torbeno skrev:
Pumpen brukar inte gå sönder, den är designad så att den stoppar vid för högt motstånd.
Kan sitta skräp, typ glasbit, i slangen efter pumpen.
 
A
men hör du något, om du tar bort locket på pumpen hör du om den går då
 
maskeradeproggaren
electroluxaren skrev:
men hör du något, om du tar bort locket på pumpen hör du om den går då
menar du att jag ska ta bort locket (det vita man pillar bort med handen/sked) och köra ett program på tvättmaskinen?
 
A
Japp då brukar man höra forsen
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Hittade ett tips nånstans att man kunde prova att stoppa i vattenslangen i avloppslangen och blåsa in i diskmaskinen (med stängd luck, såklart).

Tänkte att det kunde vara enkelt stt prova och detta verkar ha gjort susen för nu har jag provkört två tvättar och den har tömt båda gångerna utan problem!
 
Hittade du det som orsakat stoppet? Det bästa är ju om man kan avlägsna det permanent från maskinen så det inte fastnar igen. Om det nu är en glasbit t.ex.
 
maskeradeproggaren
När jag drog på vattnet lätt det ”klonk klonk” och i diskmaskinen var det massa mumsgojs och en hel del kärnor, som jag avlägsnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.