I september isolerade och renoverade vi vindsvåningen på huset (byggt 1890). Taket på huset är ett vanligt sadeltak med lockbrädor under pannorna.. på brädorna ligger en masonit sedan läkt. Vi valde ekofiber (thermofloc) som isolermaterial som sprutades direkt mot yttertaket (skulle inte behövas någon luftspalt eftersom yttertaket är ventilerad menade experter) innifrån ända upp till nock innanför en speciell duk som häftades upp mellan takstolsfacken. Eftersom vi inte ville ha snedtak hela vägen ner gjordes en lodrät vägg en halvmeter utanför ytterväggen ungefär.
En bild säger mer än tusen ord...
DSC_1569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt nyligen har jag känt att det stickt lite lätt i näsan när jag gått och lagt mig men inte tänkt mer på det. Någon dag senare tittade jag in den södra inspektionsluckan för el/vvs och tar en djup antetag och känner då där att lukten är mycket skarp, nästan som ammoniak!!! Till saken hör att jag har hört en mus som hållt på och krafsat och gnagt. Det verkar dock som det inte luktar alls lika mycket på norra sidan..
Är det mössen som kissat som luktar?? Eller något annat? Har läst att isolering som fuktskadats kan lukta skarpt, nästan som urin. Då blir man ju genast lite orolig...
Jag kommer ihåg när det var precis färdigrenoverad så luktade det lite grann från isoleringen men det var mest "trevligt", luktade trä typ. Det här är något helt annat..
Vad göra?
 
Det är kanske en död mus som luktar?
 
Ringde isolerfirman idag. De hade aldrig hört talas om att isoleringen kunde börja lukta.
Eftersom det bara luktar på ena sidan är det sannolikt musurin.. Har köpt två luktupptagare och satt på fläkten i toaletten på kontinuerlig drift så får vi hoppas att det vädrar ur sig så småningom...
 
S
låter som att det är en död mus någonstans.
 
Fritzell skrev:
Ringde isolerfirman idag. De hade aldrig hört talas om att isoleringen kunde börja lukta.
Eftersom det bara luktar på ena sidan är det sannolikt musurin.. Har köpt två luktupptagare och satt på fläkten i toaletten på kontinuerlig drift så får vi hoppas att det vädrar ur sig så småningom...
Ta ett par säckar med grillkol och fördela i några lådor eller påsar, kolen ska ha kontakt med luften alltså. En billig och bra "luktfångare".
 
Kan vara att lukten känns endast på en sida beroende på varifrån det blåser?
Var/är (under-)taket tätt och i gott skick överallt?
Nocken, vindskivor, vattbrädor och alla genomföringar inkl skorsten, är de ordentligt täta?

Muspiss har ju en distinkt lukt. Men, man behöver ha känt den själv, är svårt att beskriva lukter - frän, stark, stickande kan ju vara både det ena och andra. Är det en död mus så luktar det illa, kloak med en touch av sötma kanske, men inte fränt, starkt, stickande.

Ni känner ingen som har renoverat gamla hus & bondgårdar på landet? De vet garanterat hur muspiss luktar.
 
Fritzell, hur gick det sedan?
Blir nyfiken om det funkar utan luftspalt i ett gammalt hus.
Någon annan med erfarenhet?
 
Lukten försvann några veckor efter den här tråden startades. Nu luktar det ingenting, det måste ha varit någon mus.
Det går säkert bra att isolera på det sättet som jag gjort, men lägg märke till att yttertaket på mitt hus alltså är brädor lagda omlott, inte intill varandra. På så vis blir det en luftspalt mellan varje underbräda.
Det är nog inte att rekommendera att köra utan luftspalt på insidan om yttertakets brädor ligger dikt an varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.