Hej,
Detta har egentligen inte med att bygga hus, men går under elfråga.
Jag skulle testa att ladda ett batteri till en elmoped, 12v, då moppen slutat att fungera.
Misstänkte att batteriet var pajj.
Innan laddning så visade det på 4v. Men efter några timmars laddning så gav det ca 9,5v. Tyvärr efter ytterligare en timme så märker jag att säkringen i proppskåpet löst ut.
Suck.
Säkringen i proppskåpet löser ut även om jag inte laddar något batteri utan bara kopplar in laddaren i väggen.
Vad tror ni, har den gjort sitt?
Är det någon idé att försöka laga?
Mvh
Fredrik
Detta har egentligen inte med att bygga hus, men går under elfråga.
Jag skulle testa att ladda ett batteri till en elmoped, 12v, då moppen slutat att fungera.
Misstänkte att batteriet var pajj.
Innan laddning så visade det på 4v. Men efter några timmars laddning så gav det ca 9,5v. Tyvärr efter ytterligare en timme så märker jag att säkringen i proppskåpet löst ut.
Suck.
Säkringen i proppskåpet löser ut även om jag inte laddar något batteri utan bara kopplar in laddaren i väggen.
Vad tror ni, har den gjort sitt?
Är det någon idé att försöka laga?
Mvh
Fredrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ligger 12-volten kortslutna som på bilden kan det vara tillräkligt för att lösa ut säkringen.F fredand44 skrev:Hej,
Detta har egentligen inte med att bygga hus, men går under elfråga.
Jag skulle testa att ladda ett batteri till en elmoped, 12v, då moppen slutat att fungera.
Misstänkte att batteriet var pajj.
Innan laddning så visade det på 4v. Men efter några timmars laddning så gav det ca 9,5v. Tyvärr efter ytterligare en timme så märker jag att säkringen i proppskåpet löst ut.
Suck.
Säkringen i proppskåpet löser ut även om jag inte laddar något batteri utan bara kopplar in laddaren i väggen.
Vad tror ni, har den gjort sitt?
Är det någon idé att försöka laga?
Mvh
Fredrik [bild]
Luktar den bränt?
Du kunde ju öppna den se om trafon är kokt (bubblande skyddslack) eller rökt (brunbränd), och ta ett kort på den för oss nyfikna.
De där automatsäkringarna i laddaren är inte av så bra kvalité. Kan lösa ut för lätt eller inte alls.
Riktigt djupurladdade batterier kan vara bra att börja ladda i 6V läge för att inte säkringen i laddaren skall lösa ut.
Att det skulle vara något annat än bränd trafo tror jag inte, inte med den felbeskrivningen, men man kan ju alltid kika.
Edit: förtydligande om automatsäkringar.
Du kunde ju öppna den se om trafon är kokt (bubblande skyddslack) eller rökt (brunbränd), och ta ett kort på den för oss nyfikna.
De där automatsäkringarna i laddaren är inte av så bra kvalité. Kan lösa ut för lätt eller inte alls.
Riktigt djupurladdade batterier kan vara bra att börja ladda i 6V läge för att inte säkringen i laddaren skall lösa ut.
Att det skulle vara något annat än bränd trafo tror jag inte, inte med den felbeskrivningen, men man kan ju alltid kika.
Edit: förtydligande om automatsäkringar.
Redigerat:
Syftade på automatsäkringarna i laddaren.useless skrev:
Vad han har för säkringar i centralen vet jag inte.
Hade någon tanke om att automatsäkringarna i laddaren borde lösa ut vid överlast, så skulle inte säkringen i proppskåpet behöva lösa ut.
Hej,
Jag ska ta och se om jag inte kan ta och skruva isär laddaren, jag är både nyfiken och det är ju bra förstå vad som hänt. Återkommer med bild. Förmodligen stämmer det att trafon på primärsidan pajjat.
Självklart måste jag nog köpa en ny laddare. Kruxet är att jag har fem likvärdiga batterier till, a ca 1500:- som jag gärna skulle vilja försöka ladda upp innan jag beställer nya.
Trist om man bränner en laddare på varje batteri man testar.
Vad tror ni, kan laddaren brunnit för att batteriet var dåligt?
Mvh
Fredrik
Jag ska ta och se om jag inte kan ta och skruva isär laddaren, jag är både nyfiken och det är ju bra förstå vad som hänt. Återkommer med bild. Förmodligen stämmer det att trafon på primärsidan pajjat.
Självklart måste jag nog köpa en ny laddare. Kruxet är att jag har fem likvärdiga batterier till, a ca 1500:- som jag gärna skulle vilja försöka ladda upp innan jag beställer nya.
Trist om man bränner en laddare på varje batteri man testar.
Vad tror ni, kan laddaren brunnit för att batteriet var dåligt?
Mvh
Fredrik
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 394 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 394 inlägg
Exakt vilken typ av batterier är det? Är helt avgörande för vilket laddare som är lämplig.
För övrigt har den typen av antika, ostabiliserade laddare med skyhögt rippel inte varit tillåtna på moderna fordon i flera årtionden. Ett löst bly/syra-batteri kan fungera men håller det 4V (av 12) så är det kass ändå. Men som sagt, vi vet inte vad för batterityp som försökt laddas. Kan ju vara bly/syra, NiMH, Litium-jon eller något annat.
För övrigt har den typen av antika, ostabiliserade laddare med skyhögt rippel inte varit tillåtna på moderna fordon i flera årtionden. Ett löst bly/syra-batteri kan fungera men håller det 4V (av 12) så är det kass ändå. Men som sagt, vi vet inte vad för batterityp som försökt laddas. Kan ju vara bly/syra, NiMH, Litium-jon eller något annat.
Redigerat:
Hej
Mycket riktigt så ser det ut som om primärsidan är rökt. Se bilderna.
Jag ska kolla upp tipset ang en smart laddare, aldrig hört talas om dessa. Man vill ju inte bränna sönder nästa laddare igen.
Ja denna är en gammal pjäs, ca 25 år tror jag. ;-)
Mvh
Fredrik
Mycket riktigt så ser det ut som om primärsidan är rökt. Se bilderna.
Jag ska kolla upp tipset ang en smart laddare, aldrig hört talas om dessa. Man vill ju inte bränna sönder nästa laddare igen.
Ja denna är en gammal pjäs, ca 25 år tror jag. ;-)
Mvh
Fredrik