Hej,
Detta har egentligen inte med att bygga hus, men går under elfråga.
Jag skulle testa att ladda ett batteri till en elmoped, 12v, då moppen slutat att fungera.
Misstänkte att batteriet var pajj.
Innan laddning så visade det på 4v. Men efter några timmars laddning så gav det ca 9,5v. Tyvärr efter ytterligare en timme så märker jag att säkringen i proppskåpet löst ut.
Suck.
Säkringen i proppskåpet löser ut även om jag inte laddar något batteri utan bara kopplar in laddaren i väggen.
Vad tror ni, har den gjort sitt?
Är det någon idé att försöka laga?
Mvh
Fredrik Batteriladdare på träbänk med specifikationer för 12V och 4A, använd för att försöka ladda ett elmopedbatteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Göran Wallsten
  • Laddar…
Låter som en kortslutning på primärsidan på transformatorn. Om så är fallet är det inte lönt att försöka fixa den.
 
Enormt tack för svaret.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Detta har egentligen inte med att bygga hus, men går under elfråga.
Jag skulle testa att ladda ett batteri till en elmoped, 12v, då moppen slutat att fungera.
Misstänkte att batteriet var pajj.
Innan laddning så visade det på 4v. Men efter några timmars laddning så gav det ca 9,5v. Tyvärr efter ytterligare en timme så märker jag att säkringen i proppskåpet löst ut.
Suck.
Säkringen i proppskåpet löser ut även om jag inte laddar något batteri utan bara kopplar in laddaren i väggen.
Vad tror ni, har den gjort sitt?
Är det någon idé att försöka laga?
Mvh
Fredrik [bild]
ligger 12-volten kortslutna som på bilden kan det vara tillräkligt för att lösa ut säkringen.
 
Hej,
Nej, vid test har jag inte låtit klämmorna vidröra varandra. Olyckligt nog gör de det på bilden.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Luktar den bränt?
Du kunde ju öppna den se om trafon är kokt (bubblande skyddslack) eller rökt (brunbränd), och ta ett kort på den för oss nyfikna.

De där automatsäkringarna i laddaren är inte av så bra kvalité. Kan lösa ut för lätt eller inte alls.

Riktigt djupurladdade batterier kan vara bra att börja ladda i 6V läge för att inte säkringen i laddaren skall lösa ut.

Att det skulle vara något annat än bränd trafo tror jag inte, inte med den felbeskrivningen, men man kan ju alltid kika.

Edit: förtydligande om automatsäkringar.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
De där automatsäkringarna är inte av så bra kvalité. Kan lösa ut för lätt eller inte alls.
Vet du vad TS har för kvalitet på säkringarna i proppskåpet?
 
useless useless skrev:
Vet du vad TS har för kvalitet på säkringarna i proppskåpet?
Syftade på automatsäkringarna i laddaren.

Vad han har för säkringar i centralen vet jag inte.

Hade någon tanke om att automatsäkringarna i laddaren borde lösa ut vid överlast, så skulle inte säkringen i proppskåpet behöva lösa ut.
 
4A vid 12V är ca 50 Watt. Även vid kraftig överlast på sekundärsidan ska inte en säkring i proppskåpet kunna gå.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Jag ska ta och se om jag inte kan ta och skruva isär laddaren, jag är både nyfiken och det är ju bra förstå vad som hänt. Återkommer med bild. Förmodligen stämmer det att trafon på primärsidan pajjat.

Självklart måste jag nog köpa en ny laddare. Kruxet är att jag har fem likvärdiga batterier till, a ca 1500:- som jag gärna skulle vilja försöka ladda upp innan jag beställer nya.
Trist om man bränner en laddare på varje batteri man testar.

Vad tror ni, kan laddaren brunnit för att batteriet var dåligt?

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Testa med en mer smart laddare som ctek, sån där gammal pjäs riskerar att förstöra även hela batterier
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
4A vid 12V är ca 50 Watt. Även vid kraftig överlast på sekundärsidan ska inte en säkring i proppskåpet kunna gå.
4 volt hade batteriet.... Inte 4 amper laddström
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
MultiMan
Exakt vilken typ av batterier är det? Är helt avgörande för vilket laddare som är lämplig.

För övrigt har den typen av antika, ostabiliserade laddare med skyhögt rippel inte varit tillåtna på moderna fordon i flera årtionden. Ett löst bly/syra-batteri kan fungera men håller det 4V (av 12) så är det kass ändå. Men som sagt, vi vet inte vad för batterityp som försökt laddas. Kan ju vara bly/syra, NiMH, Litium-jon eller något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
Hej
Mycket riktigt så ser det ut som om primärsidan är rökt. Se bilderna.
Jag ska kolla upp tipset ang en smart laddare, aldrig hört talas om dessa. Man vill ju inte bränna sönder nästa laddare igen.
Ja denna är en gammal pjäs, ca 25 år tror jag. ;-)
Mvh
Fredrik
 
  • Öppnad äldre laddare med synlig transformator och ledningar monterad på röd metallplåt, tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad transformator på en elektronikkomponent med brända delar, närbild visad av en person pekandes på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på skadad del i öppen gammal laddningsstation med synliga kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hej,
Jag ska kolla upp exakt vad det är för batteri, men jag tror det är ett blybatteri i alla fall. (12v).
Har som sagt suttit i en elmoped Zero R2. Sex st i serie.
Återkommer.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.