Mätte upp spänningen i vägguttagen och tre-fas till spisen. Jag gjorde detta eftersom jag tycker det är dålig "kräm" i spisen. Spisen är en dedikerad 400v-spis och går inte att koppla om till 230v.
Hur kan det vara att det bara är 360v i tre-fas och 205v i väggen?
Skickar bolagen bara ut någon "snik-spänning"?

Tacksam för svar.
 
Vad har du mätt spänningen med?

Protte
 
Har du bara 205V i vägguttagen så är det nåt som är fel... finns ingen "snik-spänning" som de skickar ut...
 
har du mätt spänningen i de 3 inkommande faserna? (i inkommande central) de borde mellan fas och nolla hålla 230 eller där runtomkring

sedan kan du mäta mellan fasterna och de borde hålla 380 om jag nu inte sluddrade bort mig.
 
Jag har mätt upp spänningen via en multimeter, en sådan som man kan mäta upp ström, spänning och motstånd.
Kan det vara fel på den, menar du?
 
Mikael_L
Självklart kan det vara fel på den.
Det är nog väldigt ovanligt att man inte har rätt nätspänning, tror jag.



danielr112 skrev:
mellan fas och nolla hålla 230 eller där runtomkring
sedan kan du mäta mellan fasterna och de borde hålla 380 om jag nu inte sluddrade bort mig.
230V och 400V är det som gäller idag.
 
Var och mätte på inkommande central på utsidan av huset. Där var spänningen 210v och i centralen inne i huset 205v.
 
Vilket kvalitets instrument använder du?
 
Mikael_L
Var jag i dina kläder skulle jag prova ett annat mätsinstrument först, innan jag går vidare med djupare undersökning samt börjar skälla på kraftbolaget.
Lätt för mig, som har två multimetrar ... :D

Men en sak kan du prova direkt, slå av huvudströmbrytaren och mät på t.ex. mätarsäkringarna.
Har du spänningsfall beroende på belastning så ska spänningen nu bli högre.

Prova också att mät mellan alla faser gentemot jord nolla, kolla om du har olika spänningar.
 
Redigerat:
Det är nog ingen vidare kvalitet på instrumentet. Har dessutom hängt med ett tag. Men att mäta 20 resp. 40volts fel låter låter helknasigt, även med ett budgetinstrument. Ska se om jag kan låna hem ett "riktigt" instrument.
 
Om du har jordfelsbrytare: Börja med att mäta mellan fas och nolla/neutralledare, sedan håller du fast "pinnen" i fasen och flyttar den andra till jordblecken. Om du mäter direkt mellan fas och jord kan jordfelsbrytaren lösa, detta är helt normalt och beror på att multimetern släpper igenom en lågamperig ström.
 
Har tyvärr ingen jordfelsbrytare.
 
Mätte spänningen mellan jord och de olika faserna. Samma resultat från samtliga.
 
Hur bor du då? är det väldigt långt till en transformator kan du ju ha dålig spänning. men skaffa ett riktigt instrumet först och mät igen
 
om du har samma mellan alla 3 så låter det som om ditt instrument är knas.

den visar då kanske 15% fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.