Hej allihopa.
så här är det.

Min mor köper en fastighet, för 575K:- (tax värde 660k)
betalar lagfartsavgifter enligt nota på bild 1 (10450:)
varav 1000:- är bankens avgifter (och som JAG förstår skall exp. avg. från lantmäteriet ingå där)
sedan får hon från banken höra att det inte räckte och dom vill ha 1275:- till, så min mor låter dom dra det.och mor får dessa papper skickade till sig för att lägga i sin pärm
(resterande bilder)
men så får jag se dessa papper av min mor och då tycker iaf jag att det é något MYCKET fuffens på gång.

1. från första början SKALL banken veta att man betalar lagfart på KPS eller tax.värde (det som är högst) och det har dom inte klarat av... tydligen.

2. dom "tappar" min mors 1000:- som hon redan betalat till banken för denna "tjänst" dom utfört, och tar således dubbelt betalt för ett "misstag" som dom gjort.

3 (dom slår ihop lagfartsavgift och expeditionsavgift så fint så, men detta måste ju vara fel fel fel. iaf eftersom dom glömmer den på min mors sida)

Jag kommer ta detta med min banktjänstekvinna när jag skall och snacka om mitt "bolån" med banken(samma bank som min mor, men hennes tjänsteman är på semester nu)

då finns det ett par sätt att räkna på oxå. antingen att mamma har betalat 10450(+1275) av 10725 och således skall ha tillbaka 1000:- eller att hon betalat 9450(+1275) av 9900 och skall ha tillbaka 825:-...

jag tycker det som ger mest såklart, banken har klantat sig och då skall dom be om ursäkt, ordentligt...

har jag fel eller vad tycker ni?
 
  • bank1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från swedbanks hemsida:
"Lagfarten är beviset på att det är du som äger fastigheten. När du köper hus betalar du en så kallad stämpelskatt för att få lagfart, för närvarande 1,5 procent av köpesumman plus en avgift på 825 kronor. Bankens kostnader tillkommer."

Jag tolkar det som att banken tar en extra avgift utöver lagfart+expeditionsavgift.
 
Din mor har alltså betalat 9450 kr för lagfarten samt 1000 kr i avgift till banken för att dom sökt lagfarten. När beslutet för lagfarten sedan kommit har banken upptäckt att lagfarten i själva verket kostar 9900 kr + 825 kr, dvs en differens på 1275 kr.
 
Banken har lämnat en felaktig uppgift om lagfartskostnad inklusive exp avgift, men det har inte kostat din mor något extra. Det man kan anföra är att arvodet borde vara lägre eftersom de gjort fel. Alltså att bankens 1000 kr skall sättas ned till kanske hälften. Detta är dock en summa jag inte skulle bråka om. Gå bara inte tillbaka till den banken igen.

Exp avgiften hos lantmäteriet är inte samma som bankens avgift för att ansöka om lagfarten.

Mer intressant är att om möjlighet funnits att överlåta fastigheten som gåva istället för under 85% av taxv, så hade ingen stämpelskatt utgått. Alltså för under 561k. Bara intressant om det var en överlåtelse inom familjen, men tänkte det kunde vara värt att nämna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Instämmer i tidigare inlägg att det i "praktiken" inte blivit dyrare för din mor. Den riktiga kostnaden för lagfart är den som hon ursprungligen betalat samt tilläggsdebiterats, dvs hon betalde ett felaktigt belopp från början.
En felaktig beräkning från banken är det men inte en kostnad som banken tillgodogör sig.
Så frågan är om banken vill göra någon form av goodwill pga sitt misstag att beräkna lagfartskostnad på felaktigt belopp.
Men i det stora hela är det inget jag skulle ha bråkat om.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.