Hej!
Jag undrar om någon vet om Älvsbyhus har isolerade mellanväggar. Om inte, kan man få det som tillval?
 
Det tror jag inte att de har. Det har ju de flesta hus inte i normalstandard utan det är tillval. När det gäller Ä-hus kanske det inte är det lättaste att få som tillval men hör med säljaren!
 
Det har dom tyvärr inte,och det går nog inte att få som tillval
 
Inte hade dem det när vi byggde för 2½ år sedan...
Vi ville ha det men det gick tyvärr inte då!
Kanske går det idag? Hör med säljaren!
Jag tycker dock att det inte märks så mycket...
Förutom mellan tvättstugan och vardagsrummet.
Jag är oerhört glad för att vi inte har ett sovrum vägg-i-vägg med tvättstugan....
Jag ska tillägga att det hörs mer i vardagsrummet från tvättstugan än i köket....

Visst hörs det lite från badrummet in i barnens rum när man duschar (men mina barn är så vana vid ljud så dem sover som 2 stockar)..... Men jag tycker att det är helt Okej....

God Jul!
 
Det var ju en smart idé.....
Dubbelgips blir det tyvärr inte eftersom Älvsbyhus inte använder gips i sina väggar...
 
Nu ska du inte behöva fundera mera....
Dem använder spånskivor....
 
Bättre... Hmmm Inte ur brandsynpunkt i varje fall...
 
Tyvärr är det nog inte någon isolering i vissa väggar.
Några är det nog det i eftersom det på ritningen är kraftigare väggar på vissa ställen.....
Det är bara vissa väggar som jag upplever mer lyhörda... Inte alla...... Och tyvärr så är det inte dem väggarna som är kraftigare på ritningen....
Men man kan inte få allt :)

Pinger: Visst är det bra med spånskivor i väggarna... Med tanke på tavlor och dyl.

AndersG: Men inte i brandsynpunkt, precis som du skriver....

Men hur man än vrider och vänder så blir något fel....
Gips är inte speciellt bra med tanke på tavlor och dyl.
Spånskiva är inte bra i brandsynpunkt.
Hmmmm, tänk om man kunde tillverka ett material som har gips- och spånskivans BRA egenskaper....

God Fortsättning på er!
 
Det finns de som lägger spån först och gips sedan. Om man har energin och gör det själv så kostar det nästan ingenting. Har en bekant som gjort så.

Men om väggen inte har isolering.. Kan man inte bara lägga in det då, eller kommer mellanväggarna klara?
 
Huset kommer i stora sektioner....
Vårat hus består av 5 sektioner....
Hela huset byggs inne i en fabrik....
Tror att det är svårt att lägga in extra isolering.....

Mellan sov- och badrum blir det nog att sätta upp extra gips vid nästa tapetsering av sovrummet.....
 
OK. Hade ingen aning om var på skalan mellan helt färdigt och plockepinn som Älvsby hamnade ;)
 
  • Gilla
Elca07
  • Laddar…
Vi har extra gipsskiva i badrummet eftersom väggarna är kaklade men det är ändå väldigt lyhört.
 
En annan aspekt på spånskivor, någon sa till mig att "inte kan ni ha spånskivor, det är ju levande material (imotsats till gips), det kan ju börja bukta eller dela sig i skarvarna". Stämmer det??
 
Alla hus lever något. En vanlig orsak till sprickor etc i nybyggda hus är att man inte låter det hela torka tillräckligt innan man börjar spackla.

Är själv uppvuxen i ett stockhus, byggt på 20-talet som renoverades med spånskiva på väggarna 1971 och inte katten sprack det..
 
Nybyggda hus sätter sig alltid vilket gör att sprickor kan uppstå i hörn och uppe vid taket eller tom mellan takplattorna. Vi hade besiktningen i vårt nuvarande hus en längre tid efter inflyttning så huset fick tid att sätta sig. Sen kom "gubbarna" och fixade i hörn lite här och där. Det är nog bara att acceptera. :-*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.