Är det någon som har testat?
 
Personligen har mycket låg tilltro i ett sådant system. Neddrivna priser och mkt svårare att kontrollera vem som faktiskt utför och dess referenser. Typiska fall för att man får tag i tveksamma hanterkare.
 
Men varför skulle byggmax riskera sitt varumärke genom att anlita oseriösa hantverkare? De skulle väl aldrig erbjuda hantverkartjänster om inte de kan kontrollera leverans.

Därtill rör det sig om golvläggning och målning, dvs inga avancerade ingrepp.
 
Dom kan väl kontrollera lika mycket som alla dessa offerttjänster och rekomendationssidor gör. Dvs baserat på vad folk säger. Ingen tittar på bra jobb.

Om vi vänder på det. Varför skulle duktiga hantverkare ge 10-15% till byggmax för att få dessa jobb?
 
corre skrev:
Om vi vänder på det. Varför skulle duktiga hantverkare ge 10-15% till byggmax för att få dessa jobb?
Kan det vara så att ByggMax inte alls tjänar 10% utan mindre än så, och istället hoppas få sälja produkterna? Dessutom skulle säkert de flesta hantverkare som har luckor i kalendern gärna täcka upp med jobb med något lägre vinstmarginal än normalt.
 
Det är möjligt naturligtvis.
Jag har dock svårt att tro det själv helt enkelt. Byggmax vill väl ha sin del av kakan som övriga aktörer i branchen får.
 
eidlert skrev:
Kan det vara så att ByggMax inte alls tjänar 10% utan mindre än så, och istället hoppas få sälja produkterna? Dessutom skulle säkert de flesta hantverkare som har luckor i kalendern gärna täcka upp med jobb med något lägre vinstmarginal än normalt.
Mikael_Swe skrev:
Men varför skulle byggmax riskera sitt varumärke genom att anlita oseriösa hantverkare? De skulle väl aldrig erbjuda hantverkartjänster om inte de kan kontrollera leverans.

Därtill rör det sig om golvläggning och målning, dvs inga avancerade ingrepp.
Har ni testat det? Eller jobbar ni på Byggmax rentutav?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Har ni testat det? Eller jobbar ni på Byggmax rentutav?
Nej/nej.

Men varför förutsätta att de är dåliga innan man testat?
 
För att man inte vill testa och inse att dom är dåliga?
Det är ju inte svårare att upphandla det själv via någon av tjänsterna, då man dessutom kan få flera offerter att jämnföra och tala med hantverkarna.
 
Nu har jag läst igenom ett gäng tjänster och det verkar som att byggmax ska dra ROT mot kunden, så antagligen är upplägget att hantverkaren ska slippa kundrisken och bara fakturera mot byggmax. Dessutom talar det för att byggmax tar 15% för besväret. Kostanden för hanteringen och risken mot SKV kan inte ligga inbakad i mtrl.


Tar vi ett mer omfattande exempel som byte av ytterdörr så är det en rätt omfattande lista med mtrl hemägaren behöver ha köpt hem i förväg för att jobbet ska gå att utföra. Om inte så tillkommer extrafakturering.
Hur många är inte vi som missat rätt storlek på fodret eller rätt spik/skruvar etc?

http://www.byggmax.se/hantverkartjanster/dorrbyte/byte-av-ytterdorr-p80353
Förutsättningar för tjänsten
För att våra hantverkare ska kunna göra ett bra jobb krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda.
Generellt sett gäller att om någon förutsättning inte är uppfylld kan den hantverkare som fått uppdraget rätta till denna, mot en extra kostnad. Det görs upp direkt mellan hantverkare och köparen.



Nästa exempel är målning.
http://www.byggmax.se/hantverkartjanster/malning/startkostnad-malning-p802201#ReadMore
Totalt 35m2 anger dom i exemplet. två strykningar är då 70m2, Toti 4200 efter ROT.
Två strykningar bör man klara på en dag (8-10h), vilket get runt 420-525:-/h (efter ROT!) för detta jobbet.
Tillkommer färg och mtrl, samt ev extrakostnader för saker som inte uppfyller grundkravet.

Som vi tidigare sett i trådar om erfarenhet av byggmaxfärgen så är det tveksamt om det räcker med två stryckningar med Byggmaxfärgen för jämnt och bra resultat, vilket kan ge extrakostnader.
Inte jättebilligt (tycker jag), vilket talar för att det är lämpligt att upphandla.


Summa så känns det som Byggmax och handverkaren kommer tjäna en slant på detta och husägaren kan klicka runt i webshoppen.


WinWin?
 
Redigerat:
Vet du att de lägger på 15% på hantverkarens pris eller är det en siffra som du hittar på?
I övrigt så kan jag bara hålla med om att de får bra betalt för målning av exempel-väggen.

Sen besvarar det såklart inte frågan huruvida hantverkarna är duktiga och om/hur jobben kontrolleras. Personligen skulle jag gladeligen betala något mer om det garanterat blir ett bra utfört arbete.
 
15% är en vanlig siffra för dyl tjänster. Helt och hållet baserat på erfarenhet och vad jag läst.
Vad Byggmax tar vet endast dom och deras hantverkare.
 
Har möte med Byggmax på fredag. Ska ta begära offert. De ska besöka min lägenhet. Kan återkomma då. Då slipper vi alla spekulera hur de jobbar och tar betalt. Personligen har jag inget emot att betala extra för tryggheten.

Om jag nu får spekulera tror jag inte Byggmax försöker tjäna stora pengar på jobbet. De vill sälja materialet. Precis som en kökssäljare som samarbetar med hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Horrocks och 1 till
  • Laddar…
Hupps, nu finns det två trådar; en som heter Byggmax hantverkartjänster, och en som heter Hantverkstjänster från Byggmax.
Kanske någon Admin kan slå ihop dem?
 
My bad
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.