Håller på med en badrumsrenovering och har väl sådär känslor för hantverkarna tyvärr, men det är ju svårt att avbryta bara på känsla?
Men för att dra sladd för en taklampa så hög de bort en del, ca halva, planka mot kallvinden för att lägga in en elkabel, under hamnar sedan en gipsskiva för taket. Det är sladden inom den blå markeringen det gäller.

Är det verkligen en bra/ok konstruktion att bara ta bort en halv planka mot vinden, tänker om det ökar risk för mögel eller så?
Är det fackmässigt utfört?

Tak av träpanel med en borttagen planka och en nyinstallerad elkabel. Sladden är markerad med blå cirkel. Fönster syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
TommyLarsson
  • Laddar…
Svårt att se något dåligt i det, panelen var ju knappast tät innan och det blir säkert tätare med gips.
Se till att ha bra ventilation så fukten går ut rätt väg bara.
 
  • Gilla
TommyLarsson och 7 till
  • Laddar…
G gargamelsbadru skrev:
Håller på med en badrumsrenovering och har väl sådär känslor för hantverkarna tyvärr, men det är ju svårt att avbryta bara på känsla?
Men för att dra sladd för en taklampa så hög de bort en del, ca halva, planka mot kallvinden för att lägga in en elkabel, under hamnar sedan en gipsskiva för taket. Det är sladden inom den blå markeringen det gäller.

Är det verkligen en bra/ok konstruktion att bara ta bort en halv planka mot vinden, tänker om det ökar risk för mögel eller så?
Är det fackmässigt utfört?

[bild]
Det brukar ligga luftspärrspapp på brädorna i gamla hus, är det hål genom den får du ett luftläckage. Kontrollera det. Sedan är det såklart viktigt med ordentlig frånluft i badrummet.
 
  • Gilla
Dave74 och 1 till
  • Laddar…
I den här typen av arbeten finns inget som heter "fackmannamässigt". Det finns inga branschregler som tar upp den typen av frågor.
Man har helt enkelt bara gjort ett hål i innertaket för att kunna dra ut en elkabel. Då hålet ändå ska täckas med gips, så finns inte mycket mer att säga. Om det är täckt med trä eller gips har ingen betydelse.
 
  • Gilla
Finkelslip och 18 till
  • Laddar…
Möjligen är det värt att notera vart kabeln ligger, inför framtida "hängauppsaker". Risken med dold kabel är ju att redan när gipset ska skruvas, så kan det gå fel.

Själv skulle jag nog låtit kabeln gå rakt upp genom taket till en kabeldosa. Därifrån rakt ned dit du önskar sätta t ex takarmatur.
 
  • Gilla
ulfben och 3 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

En pax-fläkt kommer sättas upp i badrummet för att få lite ventilation.
 
Har lite svårt att se, har de läggt ett rör för kabeln/ledningarna eller är det en EXQ/EKK som är tänkt att bara döljas bakom takgipset?
Vad är det för kabel?
Om det är som det sista tycker inte jag att det är okej.
 
Redigerat:
D Danne824 skrev:
Har lite svårt att se, har de läggt ett rör för kabeln/ledningarna eller är det en EXQ/EKLK som är tänkt att dölja bakom takgipset?
Själva kabeln ligger i ett rör.
 
G gargamelsbadru skrev:
Själva kabeln ligger i ett rör.
Okej kommer det att gå att byta den utan att demontera undertaket?
Är kabeln mantlad? Dvs med jord fläta.
 
Jag tror inte att du kommer ha problem med fukt till vinden, men jag hade inte förlagt kabeln på detta sätt.
Men som sagt jag vet inte förutsättningarna att lägga ett rör på kallvinden som ett tidigare inlägg föreslog.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är inga kablar eller sladdar som man ser på bilden, det är flexslang.
 
D Danne824 skrev:
Okej kommer det att gå att byta den utan att demontera undertaket?
Är kabeln mantlad? Dvs med jord fläta.
Flexslang med förmodligen fq i
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Flexslang med förmodligen fq i
Okej 😀 ser inte ut så på bilden men min telefon kan man inte lita på.
Flex brukar vara grå när jag inhandlar den, men det kanske finns andra färger att få tag på.
På bilden ser den svart ut för mig med en solid vit kabel som kommer ut.
Inte lätt att veta.
Kör på bara, inte mina problem 🍻
 
D Danne824 skrev:
Okej 😀 ser inte ut så på bilden men min telefon kan man inte lita på.
Flex brukar vara grå när jag inhandlar den, men det kanske finns andra färger att få tag på.
På bilden ser den svart ut för mig med en solid vit kabel som kommer ut.
Inte lätt att veta.
Kör på bara, inte mina problem 🍻
Den är grå med vit muff på i slutet 👍
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Har de bara tagit bort en bräda så är det helt okej. De utgör inte något tätskikt mot vinden, utan är till för att hålla saker på plats eller se snyggt ut.
I och med att ni ska få gips över det där så påverkar det inte de aspekterna.

Men, det är däremot viktigt att kolla att de *inte* även har tagit hål på lagret ovanför som faktiskt ska hålla fukt borta från vinden. I så fall behöver den repareas (tejpas eller motsvarande som kan vara lämpligt beroende på vad som ligger där)
I övrigt så är det bättre att ha rördragningarna sådär, på den varma sidan av vinden än att ha dem gå från badrummet, upp på vinden och ned igen, då det blir ett utrymme där det kan bildas kondens om man inte tätar rören.
Bättre i så fall att ha det som på bilden.
 
  • Gilla
TommyLarsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.