Jag undrar om jag som kund verkligen ska betala en firma som har maskiner för att bila upp källargolv hyr in extra maskiner när de egna inte räcker till och dessutom lägger på 100:-/hyrd maskin?
 
Klurig fråga, men det skulle säkert blivit dyrare om firman istället använt sin allt för klena maskin för att utföra jobbet, då timtiden skulle blivit högre.
 
Det är en stor firma som jobbar med betonghåltagning och de har rejäla maskiner! :)
Undrar bara om det är vanligt att de gör så? Tycker inte det känns rätt.
 
Redigerat:
Jag tycker det beror på om man som kund borde kunna förvänta sig att firman som man anlitar för ett visst typ av jobb också har nödvändig utrustning. Men behöver firman hyra in maskiner och dessutom lägger ett påslag på den faktiska hyreskostnaden så borde de vara väldigt tydliga med den extrakostnaden innan.
 
Ett bra sätt att slippa betala för dyra maskiner är ju att låta dom göra arbetet för hand. För använder dom maskiner ska dom ju betalas på ett eller annat sätt oavsett om dom köpt eller hyrt maskinen.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Visst ska maskiner betalas men kanske man som kund kan förvänta sig att egna maskiner eller hyrmaskiner är inräknade i timkostnaden om det inte rör sig om något specialjobb. Vad snopen man skulle bli om man efter ett jobb fick faktura med påslag från Europcar för dygnshyra av bil med motiveringen att annars hade det tagit mycket längre tid och blivit dyrare om hantverkaren skulle gått till kunden.
 
  • Gilla
Norrhyttan och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Ett bra sätt att slippa betala för dyra maskiner är ju att låta dom göra arbetet för hand. För använder dom maskiner ska dom ju betalas på ett eller annat sätt oavsett om dom köpt eller hyrt maskinen.
Så om du lämnar in bilen och verkstaden saknar nödvändiga verktyg så är det ok att de hyr dem, och lägger på den kostnaden, på det ordinarie priset för service?

"Ja du förstår vår pelarlyft var upptagen, så vi hyrde en extra..."

Alla gnäller på mäklarna, men jag vill nog påstå att hantverkarna är värst!
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Byggaren1 skrev:
Det är en stor firma som jobbar med betonghåltagning och de har rejäla maskiner! :)
Undrar bara om det är vanligt att de gör så? Tycker inte det känns rätt.
Att bila upp ett betonggolv och att göra hål i dito är stor skillnad.
Dom kanske har stora å bra maskiner för att bila upp golvet men deras stora maskiner är kanske för stora ett ta in i en villa.

På jobbet har dom nu sågat upp hela golvet i restaurangköket (serverar ca 600-800 matgäster varje vardag), dom sågade upp golvet klingdiametern var ca 1meter, hela maskinen gick inte in genom en 90-dörr. Sedan användes kranbil för att få ut dom uppsågade ( ca 1 m2 stora å 3-4 dm tjocka) betonggolvbitarna. Nu kör dom med Bobcat inne för att ta bort makadammet.
 
  • Gilla
squaredroot
  • Laddar…
elmont skrev:
Ett bra sätt att slippa betala för dyra maskiner är ju att låta dom göra arbetet för hand. För använder dom maskiner ska dom ju betalas på ett eller annat sätt oavsett om dom köpt eller hyrt maskinen.
Jag ger dig 10 facebookpoäng för ett ovanligt korkat inlägg. Det är sådant här som gör byggahusforumet så tråkigt när det kunde vara så bra.

Självklart ska firman, stor eller liten tala om från början vilka kostnader de kommer att lägga in.
Ta 100 kronor extra förutom hyran ska du beivra.
Sverige är inte Nedre Volta eller Colombia. De som bor i dåliga länder med öppen kriminalitet kommer ju hit hundratusentals varje år för att slippa eländet
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Byggaren1 skrev:
Jag undrar om jag som kund verkligen ska betala en firma som har maskiner för att bila upp källargolv hyr in extra maskiner när de egna inte räcker till och dessutom lägger på 100:-/hyrd maskin?
Det blir naturligtvis ett juridiskt gränsland som är svårt för en utomstående att navigera i. Exakt vad är avtalat?

Har de inte sagt någonting alls om att de skulle hyra in maskiner för jobbet så borde företaget få stå för den missen själva. Att betongåltagning och bilning inte är samma, exakt vilka maskiner som används till vad, eller exakt vilka maskiner som företaget har i sin maskinpark ska kunden inte behöva veta.

De där 100:-? Är det per maskin och timme? Vad kostar enbart själva maskinen i hyra?
 
elmont skrev:
Ett bra sätt att slippa betala för dyra maskiner är ju att låta dom göra arbetet för hand. För använder dom maskiner ska dom ju betalas på ett eller annat sätt oavsett om dom köpt eller hyrt maskinen.
Jag kan ha tolkat fel, men jag tror att ett viss mått av ironi användes här...
 
Ett oskick att ta betalt för maskiner som används i jobbet. Den kostnaden bör läggas på timpenningen så att man kan jämföra prisnivå hos olika hantverkare.
Var går annars gränsen?
Hyra av hammare o skruvmejsel? Hyra av arbetskläder? Hyra av sticksåg, kapmaskin etc etc
När jag lät bygga till huset för några år sedan hade den lilla byggfirman redan två jobb samtidigt, alla firmans maskiner var upptagna...jag fick bekosta hyran av ett femtal maskiner. Dock utan något tillägg.
Då var man inte glad.Särskilt inte som det kom som en överraskning på slutet. Nästa gång är man på sin vakt.
 
  • Gilla
zenobia
  • Laddar…
Återigen en fråga som aldrig får något enkelt svar.

1 Vad har handlats upp.
2 Är det löpande eller fast pris.
3 Har referenser tagits

Till alla som säger att det skall ingå i tim. priset, och hur skulle det då se ut, ex 150 000 kr/tim för vi behöver köpa en grävmaskin???? Eller kan det vara så att man hyr en för den tid som den behövs och tar betalt för precis bara det.
 
Jag tycker det har varit ganska tydligt att ingen har argumenterat för att allt alltid ska ingå i timpriset utan är det något specialverktyg eller maskin som behövs så är det rimligt att hantverkaren hyr den och fakturerar den separat.

Men anlitar man exempelvis en snickare och gör upp om ett timpris och sedan blir fakturerad för hyrbil, hyrsläp, hyra av såg, skruvdragare etc och inget av det har nämnts innan så skulle jag inte betala eftersom man bör kunna förutsätta att en snickare har en viss grundutrustning.
 
Om du anlitar tex en snickare så kommer han naturligtvis att ta betalt för bilen oavsett om den är hyrd eller inte vad som ingår eller inte måste man kolla före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.