G
Varför inte skriva en lista(län för län)om hantverkare som inte kommer,ej hör av sig.
Då slipper man kontakta firman utan kan gå direkt på den/dom firmor som kommer,lämnar offert mm.
 
GR B skrev:
Varför inte skriva en lista(län för län)om hantverkare som inte kommer,ej hör av sig.
Då slipper man kontakta firman utan kan gå direkt på den/dom firmor som kommer,lämnar offert mm.
Enda problemet med ditt förslag är att listan skulle bli väldigt lång kanske inga företag kvar att kontakta ;D ;D ;D. Allvarligt talat har jag EN (1) erfarenhet från en bra hantverkare och då har jag ägt hus i snart tio år dvs träffat på ett antal hantverkare! Den hantverkare som varit bäst (bäst i detta fall betyder både kvalitetsmässigt och prismässigt!!!) var den hantverkare som var absolut svårast att få tag i (jag ringde varenda dag i två veckor och frågade med len stämma om han kunde komma hem till mig idag - efter två veckor fick han nog och dök upp!). Det företag jag har sämst erfarenhet av (se tråden nedan "Hur man inte ska välja entreprenör") behövde jag aldrig jaga - de snarast jagade mig! På en överhettad marknad är det nog tyvärr så - att de bra hantverkare du VILL/BÖR anlita - de har aldrig tid med dig/hör aldrig av sig/lämnar aldrig offert och om de gör det prisar ut sig (dvs lämnar en dubbelt så hög offert som jobbet är värt) men de dåliga hantverkare du INTE BÖR/VILL anlita de är de som hör av sig/lämnar offert! Så hur ska man då kunna välja bra hantverkare???
 
Detta är väl kanske lite off topic men det finns en sak man kan tänka på när man vill att ett företag skall lämna offert. Kontakta först företaget i fråga och fråga om du får skicka en förfrågan till dom och nämn då gärna när ni senast vill ha offerten. Redan då kommer en seriös firma att tacka nej ifall dom inte hinner, inte kan eller något annat förhinder och ni behöver därför inte sitta och vänta.

Jag märker själv att det alldeles för ofta dimper ner en förfrågan i faxen. Faktiskt så händer det förvånasvärt ofta att det inte står vem det är ifrån eller till vem man ska lämna priset. Och faktiskt så är det så att en förfrågan som bara dimper ner på faxen utan att personen ifråga kontaktat oss först kastas oftast.

// DeBe
 
Det finns en kille som mailar offertförfrågningar till mig med jämna mellanrum. samtidigt ser man på mailet att det går till minst 20 andra firmor också. Det plus att det är en väldigt okomplett förfrågan som tar massor med tid att reda ut och göra offert av gör att jag numera kastar hans förfrågningar direkt.
Han mailar även andra på mitt jobb med samma förfrågningar.
totalt har jag räknat på tre av hans offerter men inte fått någon.
 
G
Ringde och for runt till en massa rörfirmor för ett pannbyte i Västmanland och många lovade att komma och titta och lämna en offert.2 firmor kom,en lämnade offert som i slutänden var alldeles för dyr.Tog ialla fall Veosol i Örebro(kanonjobb,snabbt och bra pris).
Spelar ingen roll vad det än är för jobb.Ingen kommer.
Det slutar med att antingen göra arbetet själv eller ta någon utomstående firma.
Dock så gick jag på referenser när jag kontaktade Veosol.
Och det är just det problemet man unviker(att inte firmor kommer mm)om man går på referenser som folk skriver upp på en lista.
Ungefär som svarta listan.Ingen handlar väl av en firma som blåser folk.
Först då saneras dåliga firmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.