Hej,

Vi har ett pågående projekt vilket vi har anlitat en hantverkare för att färdigställa - ett uterum. Jag hjälper till som hantlangare, vilket var överenskommet från början. Vi använder oss av hantverkaravtalet -17.

Avtalet säger att hantverkare arbetar på löpande räkning, men med övriga överenskommelser enligt nedan:

Av hantverkare uppskattad tidsåtgång: 40 timmar
Av hantverkare uppkattad tidsåtgång: 60 timmar.
Då detta avtal medger arbete under löpande fakturering behöver en tidsåtgång över ovan angivna maximala timmar konfirmeras mellan hantverkare och beställare huruvida projektet ska fortlöpa eller avbrytas.
Projektet påbörjades och fortlöpte till synes bra till en början ,men efterhand kände jag/vi att den uppgivna tiden började sina. När ca 32 timmar hade gått frågade jag hantverkaren vad han tror det återstår i tid. Han sade då "2-3 dagar", vilket i mina öron lät som ca. 20 timmar. Dvs, vi kom upp till 32 + 20 = 52 timmar. OK, fortfarande inom uppgivna tiden.

Dock nu, efter fyra dagars ytterligare arbete frågade jag honom igen. Han säger nu att det återstår 11 timmar för att färdigställa uterummet och att vi hittills har kommit upp i 67 timmar fakturerad tid.

Alltså, projektet sägs nu ta 78 timmar (om hans nya uppskattade tid inte överskrids igen), dvs nästan dubbelt upp mot vad han skrev i kontraktet och långt över den maximala tiden på 60 timmar! Vi känner oss nu därför lurade.

Jag lutar åt att säga till honom nu att välja mellan:

1) Projektet avbryts här och nu och vi betalar maximala timmarna minus det han säger som återstår, dvs 60 - 11 = 49 timmar.
2) Vi betalar 60 timmar och han får färdigställa "gratis", dvs inte fakturera oss för några fler timmar.

Något annat alternativ?

Vad skulle i gjort nu i vårt läge? Hur ser ni på detta?

/Ezt
 
  • Wow
  • Gilla
Atilla och 2 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har ett pågående projekt vilket vi har anlitat en hantverkare för att färdigställa - ett uterum. Jag hjälper till som hantlangare, vilket var överenskommet från början. Vi använder oss av hantverkaravtalet -17.

Avtalet säger att hantverkare arbetar på löpande räkning, men med övriga överenskommelser enligt nedan:



Projektet påbörjades och fortlöpte till synes bra till en början ,men efterhand kände jag/vi att den uppgivna tiden började sina. När ca 32 timmar hade gått frågade jag hantverkaren vad han tror det återstår i tid. Han sade då "2-3 dagar", vilket i mina öron lät som ca. 20 timmar. Dvs, vi kom upp till 32 + 20 = 52 timmar. OK, fortfarande inom uppgivna tiden.

Dock nu, efter fyra dagars ytterligare arbete frågade jag honom igen. Han säger nu att det återstår 11 timmar för att färdigställa uterummet och att vi hittills har kommit upp i 67 timmar fakturerad tid.

Alltså, projektet sägs nu ta 78 timmar (om hans nya uppskattade tid inte överskrids igen), dvs nästan dubbelt upp mot vad han skrev i kontraktet och långt över den maximala tiden på 60 timmar! Vi känner oss nu därför lurade.

Jag lutar åt att säga till honom nu att välja mellan:

1) Projektet avbryts här och nu och vi betalar maximala timmarna minus det han säger som återstår, dvs 60 - 11 = 49 timmar.
2) Vi betalar 60 timmar och han får färdigställa "gratis", dvs inte fakturera oss för några fler timmar.

Något annat alternativ?

Vad skulle i gjort nu i vårt läge? Hur ser ni på detta?

/Ezt
Om du är med och hantlangar så bör du rimligen känna till om det arbetas eller inte.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Självklart vet jag det. Jag har varit med varenda minut.

Han arbetar, liksom jag (på min semester) - men allt drar ut på tiden. Min poäng är att hans ursprungliga bedömning av tidsåtgång, och den som vi skrev ner i kontraktet, uppenbarlgen inte höll - på långa vägar.

Sure, man kan inte veta exakt på timman hur lång tid det tar, men uterummet är från Willab Garden. Allt virke är exaktkapat vid leverans. Killen har installerat många uterum tidigare, jag gav honom allt material/monteringsanvisningar från Willab i mail långt innan projektstart.

Vi som lekmän litar på hans bedömning och nu när den avviker så mkt känner vi oss lurade.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Självklart vet jag det. Jag har varit med varenda minut.

Han arbetar, liksom jag (på min semester) - men allt drar ut på tiden. Min poäng är att hans ursprungliga bedömning av tidsåtgång, och den som vi skrev ner i kontraktet, uppenbarlgen inte höll - på långa vägar.

Sure, man kan inte veta exakt på timman hur lång tid det tar, men uterummet är från Willab Garden. Allt virke är exaktkapat vid leverans. Killen har installerat många uterum tidigare, jag gav honom allt material/monteringsanvisningar från Willab i mail långt innan projektstart.

Vi som lekmän litar på hans bedömning och nu när den avviker så mkt känner vi oss lurade.
Menar du att du tycker att han borde ha lärt sig monteringsanvisningar utantill gratis?
Vad är din definition av en uppskattning?
Trollar du när du skriver att du föreslår att betala uppskattat tid minus uppskattningen av återstående tid?
Vad är din definition av löpande räkning?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
#jögga och 6 till
  • Laddar…
Jag menar att det inte var ngn okänd faktor som skulle vara anledningen till den dåliga tidsuppskattningen.

Om en hantverkare ger oss en tidsuppskattning på 40 timmar, max 60 timmar, anser jag att han får på ngt vis stå för vad han säger.
Därav mitt ena förslag: maxtiden som han själv sa, 60 timmar minus den tid han själv säger sig behöva för att färdigställa, alltså 49 timmar. Vi har ju inte fått det vi beställt på hans maxtid, därav avdraget.

Man kan också vända på det. Vad är hans bedömning av tidsåtgång skriven i kontraktet värd isåfall om man kan utan konsekvens överstiga maxtiden med hur mkt som helst?
 
Redigerat:
  • Gilla
#jögga och 3 till
  • Laddar…
Det är nog ett litet missförstånd här. Vad gäller tidsuppskattning, så är det nog just en tidsuppskattning/gissning. Inte tidsuppskattning/erfarenhet, som man kan skriva kontrakt på.
Det går inte att ge en riktig tid för hur lång tid det tar att skruva ihop en byggsats. Om man inte har erfarenhet av EXAKT den produkten.
Hantverkaren har nog som sagt vara sagt vad han tror, baserat på erfarenhet av LIKNANDE produkter.
Jag tolkar det inte inte som att han är extremt sölig. Du är ju själv med och bestämmer tempot.
Dock förstår jag din frustration, och missnöje.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hej
Att bygga tar alltid längre tid än man tror.
Nu är ju inte det någon relevant ursäkt, men du tog det på löpande räkning.
Kan du beskriva om hantverkaren "såsar" eller om han jobbar på duktigt och om det är kvalitet på hans hantverk.
När man bygger skall saker packas upp, tas fram, läsas instruktioner, byggas, städas osv, så det finns många parametrar som påverkar i slutänden.
Är hantverkaren duktig och du nöjd med insatsen så får du på sin höjd påtala att det "drog iväg" lite mer än det var tänkt, så kan vi justera slutsumman lite så slutstädar jag, typ så.
Så är du nöjd med bygget så ska du inte känna dig lurad tycker jag, och var glad att du hittat en riktig hantverkare.

/W
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Om hantverkaren hade uppskattat 80 timmar, med påföljande högre uppskattad summa, hade du anlitat hen då?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Du har avtal om löpande räkning med en kostnadsuppskattning. Enl. konsumenttjänstlagen får uppskattningen Max överskridas med 15%.

Man skulle ev. kunna hävda att maxuppskattningen motsvarar ett takpris som då inte får överskridas alls.

Detta att du arbetar som hantlangare kan strula till juridiken. Hantverkaren kan hävda att han trodde att du skulle vara ”duktigare”.

Om det slutar såpass nära 15% extra, och du är nöjd med resultatet, så skulle jag inte bråka om extrakostnaden.

Nu vet vi inte hur stort det är eller omfattningen (gräva för plintar?). Men om det gäller bara montering av en byggsats så låter 2 man i två veckor mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
Det borde finnas en viss yrkesstolthet hos hantverkaren. Har denne givit en uppskattat tid, så jobba på mot att uppfylla den, alt. förklara tydligt varför det nu tar längre tid att sätta ihop ett uterum i byggsats.
 
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
Är anledningen till att det tar längre tid kanske att TS är med 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Elpatronen och 23 till
  • Laddar…
Jag lejde bort uppsättning av ett växthus till fast pris. Det visade sig att hantverkaren (som också hade monterat några stycken Willabs innan) underskattade komplexiteten i just detta växthus. De trodde väl att det skulle vara som vanligt men sedan stod dom ideligen och läste instruktionen (som f ö var urkass).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Om hantverkaren hade uppskattat 80 timmar, med påföljande högre uppskattad summa, hade du anlitat hen då?
Vi hade nog tagit in fler offerter isåfall, iom att det hade bedömts som högre kostnad.
 
I hantverkaravtalet -17 står det under punkt 10:

Svensk text om regler för ungefärliga prisuppgifter och prisgränser vid hantverkararbeten.

Under "Omfattning" har vi tydligt hänvisat till en projektbeskrivning där det tydligt framgår vad som ingår och inte.

Med ovan punkt i åtanke, kan vi då inte hävda att vi har rätt att få hela projektet färdigställt för 60 timmar + 15% av 60 = 9 timmar, dvs totalt 69 timmar fakturerad tid?
 
  • Gilla
anderslenell och 3 till
  • Laddar…
Pratade just med Hallå konsument. Hon hänvisade till att han har givit oss ett pristak på 60h iom uppskattad maximal tid. Hon hänvisade till:

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-vill-ha-for-mycket-betalt/

Webbformulär med frågor om prisöverenskommelse och skriftlig dokumentation för hantverkstjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Följer man därefter "Priser och tilläggsarbete - ta reda på vad som gäller" står det:

Bilden visar en text om olika prismodeller: fast pris, ungefärligt pris och löpande pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan betyder att vi ska max betala 60 timmar samt kräva att han färdigställer enligt projektbeskrivningen.
Hon på Hallå konsument sa att "nu när hantverkaren överskrider sitt egna angivna maxtak får han stå för allt utöver taket. Vi har rätt att kräva detta av hans professionalitet.".
 
  • Gilla
  • Ledsen
TobiasStockholm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.