Vår ev takläggare kollade jag upp hos Skatteverket idag och där framkom att firman var exakt ett år gammal, hade skatteskulder på 500 tusen och hade i december varit inne en runda hos Kronofogden (problemet löstes). Förra månaden så betalades det in 150 tusen till Skatteverket.

Jag har ingen aning om hur det brukar se ut ekonomiskt i hantverkarbranschen, men i mina Svenssonögon så ser detta otroligt mkt ut och funderar om firman har ekonomiska problem och går mot kk.

Damen på verket tror att firman har fodringar som inte kommer in i tid, vilket gör att skatteskulderna växer.

Tacksam för en reflektion.
 
Jobba ihop en skatteskuld på en halv miljon på ett år, det kräver sin man. Man kan väl säga som så att de kan vara väldigt bra på att lägga tak ändå, men betala ingenting i förskott.
 
Kan finas risk för konkurs.
Kan också betyda att de jobbar på utav bara f_n för att få ihop grynen till skulden.
Ta in detta i bedömningen.
 
Att jobba ihop en skatte skuld på 500 tusen verkar inte vara några problem för mindre företag idag. Jag skulle tro att det beror på att de är ute och jobbar förmycket istället för att sitta på kontor och sköta ekonomin. Kollar man på skattelistor över Sverige varje månad när skatten skall betalas in blir man förvånad att det kan vara så många som inte klarar betala i tid.

Skall man hinna med kontorsarbetet på ett enmanna-företag med dagens skatteregler så skall man arbeta för kund 4 timmar / dag och på kontor 4 timmar / dag. Man förstår ju vilket som blir lidande.
 
En släkting har > 40 års erfarenhet av arbete inom Kronofogden och enligt denna så är det INTE ovanligt att egenföretagare någon gång ligger efter med div. skatter/moms/fakturor och det kan ju ha helt "normala" orsaker såsom att vi kunder inte betalar..... Å andra sidan ökar ju detta osäkerheten kring hantverkaren i fråga så konfrontera och bedöm därefter hur du går vidare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.