Hantverkare utförde oönskat arbete på ett hus och misstänks sedan ha använt utpressningsmetoder för att få betalt.

Du kan läsa artikeln här: Hantverkare hotade med maffia
 
Ni bör överväga att göra om kartorna så inte en "pin" markerar var händelsen inträffat. Det ser ut som ni pekar ut huset i vissa fall.
 
S
"När paret sade emot ska männen ha åverkat skador på huset, bland annat genom att slita loss stuprör och hängrännor."

"Målsäganden trodde att priset var 1 500 kronor för byte av hängrännor och stuprör, det är orimligt. Det var 1 500 kronor per två meter, säger advokaten."

Artikeln får det först att framstå som om de har blivit tvingade att betala för något de inte beställt. Sen visar det sig att paret har gått med på ett byte av hängrännor för 1500 kr.

Läser man mellan raderna så har ett gäng EU-medborgare utgett sig för att vara hantverkare. De har sedan börjat göra åverkan för att bevisa att hängrännorna behöver bytas.

Istället för att ringa Polisen så har paret kommit till en punkt där de går med på att rännorna ska bytas för 1500 kr.

När allt är klart så har man fortfarande inte kontaktat Polisen och bedragarna vill ha 120.000 kr för arbetet. Här väljer paret åter igen att inte kontakta Polisen utan istället så åker man runt och tar ut massa pengar på publika uttagsautomater utan att be allmänheten om hjälp. Sen går man in och köper massa saker i butiker till bedragarna utan att be om hjälp.

Kom igen, nån j-vla självbevarelsedrift får man väl be om? Skyll er själv, OMG!!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Så ödmjukt. Menar du att det är OK att utsätta andra för brott så länge man skrämmer och hotar dem så pass att de inte vågar kalla på hjälp?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
S
Nä, det menar jag inte och det har jag inte skrivit.

1. Bedragarna har begått ett eller flera brott.
2. Paret måste haft flera tillfällen att tillkalla hjälp av allmänheten eller polis, men man har inte gjort detta. Är man totalt handlingsförlamad så får man stå sitt kast.

Dessutom har paret gjort en deal med bedragarna och prutat på priset. Cry me a river...
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
S DanielF skrev:
2. Paret måste haft flera tillfällen att tillkalla hjälp av allmänheten eller polis, men man har inte gjort detta. Är man totalt handlingsförlamad så får man stå sitt kast.

Dessutom har paret gjort en deal med bedragarna och prutat på priset. Cry me a river...
Är du allvarlig? Har du ens läst artikeln där paret sagt nej till byta av hängrännor och ”hantverkarna” slitit ner stuprör och hängrännor och sen kräver de betalt av det äldre paret. Det är väldigt lätt att vara kaxig när man inte själv är utsatt för en hotfull situation att ifrågasätta varför de inte kallat på hjälp. Sen är din åsikt att man får skylla sig själv om man blir helt handlingsförlamad i en pressad situation både cynisk och obegriplig.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Så ödmjukt. Menar du att det är OK att utsätta andra för brott så länge man skrämmer och hotar dem så pass att de inte vågar kalla på hjälp?
S DanielF skrev:
Är man totalt handlingsförlamad så får man stå sitt kast.
Alltså...
 
S
M mr_bygg skrev:
Är du allvarlig? Har du ens läst artikeln där paret sagt nej till byta av hängrännor och ”hantverkarna” slitit ner stuprör och hängrännor och sen kräver de betalt av det äldre paret. Det är väldigt lätt att vara kaxig när man inte själv är utsatt för en hotfull situation att ifrågasätta varför de inte kallat på hjälp. Sen är din åsikt att man får skylla sig själv om man blir helt handlingsförlamad i en pressad situation både cynisk och obegriplig.
Ja, jag har läst artikeln och inte bara det som passar min ståndpunkt. Man har uppenbarligen gjort en deal med bedragarna. Det är ju inte så att de bytte hängrännorna på en handvändning, man har troligen haft flera tillfälle att kontakta polis.

Nu vet varken du eller jag om artikeln har alla fakta rätt, men förutsätter vi att det som står i artikeln är rätt så har det funnits gott om tillfälle att tillkalla allmänhetens uppmärksamhet.

Vi lever inte i en värld där farbror Staten kommer och räddar människor som inte har en egen självbevarelsedrift eller mod att be om hjälp. Jag skulle haft sympati om paret var förståndshandikappade men i det framkommer inte i artikeln.

Det är fritt fram att tycka synd om vem man vill, men tvinga inte mig att tycka som du.
 
F
S DanielF skrev:
Ja, jag har läst artikeln och inte bara det som passar min ståndpunkt. Man har uppenbarligen gjort en deal med bedragarna. Det är ju inte så att de bytte hängrännorna på en handvändning, man har troligen haft flera tillfälle att kontakta polis.

Nu vet varken du eller jag om artikeln har alla fakta rätt, men förutsätter vi att det som står i artikeln är rätt så har det funnits gott om tillfälle att tillkalla allmänhetens uppmärksamhet.

Vi lever inte i en värld där farbror Staten kommer och räddar människor som inte har en egen självbevarelsedrift eller mod att be om hjälp. Jag skulle haft sympati om paret var förståndshandikappade men i det framkommer inte i artikeln.

Det är fritt fram att tycka synd om vem man vill, men tvinga inte mig att tycka som du.
Det är ganska tydligt i avtalslagen att ett sånt avtal inte är ett avtal och inte gäller. Så skylla sig själv behöver man förhoppningsvis inte göra.

Dom här bedragarna är mycket skickliga och har naturligtvis varit mest hotfulla i slutet då det skall betalas. Men håller delvis med dig att paret kanske var lite naiva som inte försökte kontakta polis tidigare.
 
Fast det känns ändå förvirrande när det börjar med att paret nekar till bytet och sen säger advokaten att de hade en överenskommelse. Gick de med på ett byte efter att polisen konstaterat att ett brott skett när de gjort åverkan på huset?
Känns väl lite konstigt om man skulle anlita en hantverkare som både hotat paret och sedan gjort åverkan på huset och som dessutom bevisats vid en brottsplatsundersökning.
 
S Squall Leonhart skrev:
Fast det känns ändå förvirrande när det börjar med att paret nekar till bytet och sen säger advokaten att de hade en överenskommelse. Gick de med på ett byte efter att polisen konstaterat att ett brott skett när de gjort åverkan på huset?
Känns väl lite konstigt om man skulle anlita en hantverkare som både hotat paret och sedan gjort åverkan på huset och som dessutom bevisats vid en brottsplatsundersökning.
Vad den kriminella utpressaren och banditens advokat påstår är väl helt ointressant och dessutom sannolikt en ofantligt tveksam utsaga? Rent hitt-på och trams. Men hur ska man annars kunna försvara en grov brottsling som ljuger om uppenbara saker och är en riktigt ful fisk...
 
Advokaten har ju bara att tro de sk hantverkarna på vad de säger. Vad skall hon annars göra?
 
A
Om du är äldre och någon sliter ner dina stuprör och hotar med maffian, så är det inte konstigt att det äldre paret blivet ”handlingsförlamade”.

Jag har själv vittnat i en rättegång mot två herrar som försökte bryta upp en dörr, även där kom deras försvarare (advokaten) med dom mest udda påståendena. Tillslut hade jag lust att fråga herr advokat om det inte var så att tjuvarna i själva verket råkat snubblat med kofoten och den fastnat i dörren. Det som sedan syns på övervakningsfilmen är när dom desperat försökt få loss kofoten som sitter fast i dörren.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Martin E skrev:
Vad den kriminella utpressaren och banditens advokat påstår är väl helt ointressant och dessutom sannolikt en ofantligt tveksam utsaga? Rent hitt-på och trams. Men hur ska man annars kunna försvara en grov brottsling som ljuger om uppenbara saker och är en riktigt ful fisk...
Nja, jag tänker lite som så att enligt artikeln så har ju redan skadegörelsen konstaterats av polis sedan tidigare, så varför använder man så orimligt försvar som en påstådd överenskommelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.