Jag har under senaste året gjort en ganska omfattande tillbyggnad, rev först en del av byggnaden för att sen bygga upp en ny del på samma plats. Gamla delen stod på sockel, nya tillbyggnaden står på gjuten platta. I tillbyggnaden finns det 3 sovrum och en liten hall mellan rummen, totalt 40 kvadrat.

I samband med att man i juni plockade bort skyddstäckningen på golvet (billigt klickgolv) började jag gå runt där mer och känna efter, och det visade sig att det fanns rätt omfattande ojämnheter i golvet. Många kännbara knölar, flera glipande skarvar i golvet. Företaget tog bort lister, rev upp golvet, satte en lettländare på att slipa och spackla (fläckvis), la tillbaka golvet och satte tillbaka lister.

Rätt snabbt visade det sig att det fortfarande var stora brister som inte alls var åtgärdade. Jag sköt på det under sommaren för att se om det är något jag skulle kunna leva med, men det är det inte. Vad jag hittills har uppmätt med en billig Quigo så har jag diffar på allt från 3mm med 3dm avstånd mellan mätpunkterna till 8mm på 5dm, och flera mindre diffar.

Vi har inget avtal (kanske dumt, men inte vad inlägget handlar om). Jag har en utestående faktura att betala till hantverkaren.

Hantverkaren vill gärna slingra sig bäst det går, och jag skulle vilja veta vilka rättigheter jag har givet förutsättningarna.

Det som är något av ett frågetecken för mig är att om en spackling/slipning gjorts under byggnationen så hade jag sannolikt fått pynta för det (hade ju varit betydligt bättre resultat och lättare att utföra då), men när väl tapeter, lister och dörrar sitter på plats, kan hantverkaren fortfarande hävda att jag ska stå för någon del av kostnaden? Givet förseningen och olägenheten det innebär för mig att inte kunna inreda sovrummen färdigt låter det helt galet.
 
Det de bygger och du betalar för ska ju vara korrekt utfört, annars får du hålla inne med betalningen tills du är nöjd. Om ni är oense så tar du in en besiktningsman som får uttala sig om hur arbetet är utfört och vad som ev. ska åtgärdas.
 
Det finns normer för vilken jämnhet unerlaget skall ha innan man lägger parkettgolv. Det brukar framgå av läggningsanvsiningarna för just det golv du köper. Men generellt sett så är kravet +/- 3mm på en mätlängd av 2m, och +/- 1,2 mm vid en mätlängd på 25 cm. Observera att +/- kan vara lite knepigt att tolka. Man kan lätt förledas att tro att det dubblar toleransen. Men tolleransen +/- 3mm skall gälla en placering av mätningen. Det får alltså finnas en topp som är 3mm högre än nivån mellan två punkter, och en dal som är 3mm lägre än den nivån. Men man kan flytta mätpunkterna godtyckligt. Så mäter man mellan två toppar som sitter 2m från varandra, så får det inte finnas någon dal som är djupare än 3mm.

Då detta brukar framgå av monteringsanvisningen för golvet, så kan man säga att hantverkarna har inte följt den. Därmed borde du inte behöva betala för arbetet.

En gjutning som utförs av proffs blir normal inom de här toleranserna utan ytterligare bearbetning. Och de borde framförallt inte ha påbörjat läggning av golv om inte underlaget uppfyller förutsättningarna från tillverkaren av golvet. Och finns inte något sådant i monteringsanvisningen, så finns toleranserna i hus - Ama (är nästan säker på att siffrorna ovna är desaam som i Ama.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Stort tack för era svar!

Inser nu att det jag främst har hittat egentligen är lutning, åtminstone om man tittar rum för rum. Det lutar mot trösklarna, så mäter jag över trösklarna bör jag hitta skapliga gropar där (vilket jag inte gjort än). Man känner tydligt en del toppar och gropar i övrigt i rummen, men med klickgolvet på så är det bara enstaka punkter som tydligt är utanför toleransen. Det tydligaste jag hittar är lutning, vad säger AMA om det?

Vad jag hittat om lutning är L/600 med "minst ±8" och "högst ±20". Vad innebär minsta-måttet, att det ska luta? Och innebär det att det får luta 20mm på 600mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.