Jag är allmänt rätt road av bilar och följer utvecklingen av bilindustrin och bilar i allmänhet. Min spaning nu gäller utvecklingen av de bilar som hantverkare åker omkring i.

För 10 år sedan var det ofta en sån här eller liknande modell från annan tillverkare:

images

För 5 år sedan hade de vuxit lite till något liknande denna:

images

Och idag ser jag påfallande ofta:

images


Håller ni med, och vad beror utvecklingen i så fall på? Kan det vara så att de tre bokstäverna RAM i fronten på pick-upen borde bytas ut mot ROT?:thinking:
 
De flesta hantverkarna idag åker fortfarande skåpbilar typ Caddy, Transporter...

RAM är ju rent ut sagt värdelös som hantverkare bil...
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Jag ser det som att det mest är grävgubbar som åker pickup. De vanliga hantverkarna kör fortfarande Caddy etc. känns som utvecklingen stått hyffsat still länge
 
Tycker de flesta hantverkarbilar jag ser är skåpbilar, oftast modell stora.
De som kör stora pickuper jobbar oftast med nått byggrelaterat, men mer projekt eller arbetsledning.
 
sunnis
Pickuper så får man dra hela momsen samt det är lite mer möjligheter att justera ner förmånsvärdet än en motsvarande skåpbil. Pickuper anses nog vara lite "fränare", men generellt mer opraktiska.
 
Rickard.
Arbetsledare, chefer och annat kontorsfolk (vet inte om man får kalla dom det men jag menar absolut inget illa) inom bygg kör pickups som aldrig förr tycker jag. Det är då många mindre pickups med öppna flak, ren klädsel och total avsaknad av verktyg som snurrar runt i min stad.

Lite smaklöst tycker jag men dom kanske ser det på något annat sätt.

Vanliga pickups körs dock av markarbetare och då är det inte ovanligt med en liten tank på flaket, bilar likt crafter med flak är också vanliga men knappast det ts syftar på.
 
Redigerat:
Kan det ha något att göra med om bilen går att registrera som lätt lastbil eller ej, vilket kanske ger lägre fordonsskatt eller andra fördelar?
 
En Ram 1500 är ju rätt dyr i inköp så tror inte det är en ekonomisk vinst. Mer att det är "coolt" och bekvämare att åka i än en Caddy för halva priset.

Lyfta på tankar till grävmaskinen, pallar med marksten och paddor ser jag ofta hos markentrepenörer
 
Gissar att det är skatterelaterat, bensinpickis kostar väl sisådär 10-15000 mindre i skatt per år? Med leasing så räknar man väl hem det..
 
det är kanske många som måste köra tunga stenar..:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
galento och 5 till
  • Laddar…
Dom flesta hantverkare häromkring som kör nya bilar verkar ha gått över till peugeot expert(eller någon av syskonen) från transporter. Även Partner syns oftare än caddy när det gäller nya bilar.

Misstänker att anledningen helt enkelt är pengar. Caddy och transporter är avsevärt dyrare än motsvarande storlekar från främst peugeot och kvaliten är inget att hurra för hos vw längre samtidigt som franska märken bättrat sig mycket.

Har kört en boxer på jobbet i lite över tre år nu och har bortsett från ett fläktmotstånd som trilskas lite inte haft några problem. Att min boxer är tystare och mindre stötig än transportrarna vi har är också ett plus.
 
De flesta pickuperna åker nog med tomma flak... förutom till älgjakten då:rofl:

Men för vissa är det viktigare att det är fränt än praktiskt:cool:
 
galento
Två fällda älgar ligger i en släpvagn med samlade människor i bakgrunden, troligen efter en jakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.