Jag fick en VVS installation gjord för några månader sedan och upptäckte för ett tag sedan en större vattenskada. Det visade sig att VVS installationen var felaktigt utförd. Hantverkaren har nu rättat till den ursprungliga installationen/läckan men jag står fortfarande kvar med fuktskadorna och det är ganska stora skador.
Jag och hantverkaren var överens om att de skulle stå för följdskadorna och han lovade återkomma. Men han har nu gjort sig oanträffbar och svarar inte på mail eller telefon.

Hur kan jag hantera situationen? Kan jag kalla in någon annan och skicka räkningen vidare tex? Vad är rimliga tider att vänta på svar och åtgärd egentligen?
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kan du se om hantverkaren har gått i konkurs?

Kan du be en kompis ringa från annat nummer?
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Hantverkaren ghostar dig för att försöka få dig att ge upp.

Alternativ 1: få kontakt med hantverkaren.
Åk hem till hantverkaren på kvällen och kräv att ni löser detta på en gång. Säg att du kommer varje kväll tills problemet är löst.
Ring från någon annans telefon.
Maila från någon annans mail.
Åk till kontoret
Ställ dig utanför där du ser deras bilar och vänta på att de kommer ut.
Och så vidare..

Alternativ 2: försök driva in pengarna med rättssystemet.
Steg 1) ta in offert på vad jobbet kostar från annan firma.
Steg2)
Skicka ett rekommenderat brev till företaget saken gäller där du skriver att de har fyra veckor på sig att antingen betala summan eller åtgärda problemet.
Steg 3) när dom inte betalar ansöker du hos kronofogden om indrivning
Steg 4) när dom bestrider stämmer du företaget i tingsrätten.

I båda fallen kommer du behöva lägga massor av tid och energi på detta men jag föreslår alternativ 2. Om du är två meter lång kanske alternativ 1 är snabbare. Jag vet inte. Jag är 1.60.
 
  • Gilla
  • Haha
LimeMB och 11 till
  • Laddar…
delge honom och ansök om konkurs
 
  • Gilla
nossoj11
  • Laddar…
B BrunoS skrev:
Jag fick en VVS installation gjord för några månader sedan och upptäckte för ett tag sedan en större vattenskada. Det visade sig att VVS installationen var felaktigt utförd. Hantverkaren har nu rättat till den ursprungliga installationen/läckan men jag står fortfarande kvar med fuktskadorna och det är ganska stora skador.
Jag och hantverkaren var överens om att de skulle stå för följdskadorna och han lovade återkomma. Men han har nu gjort sig oanträffbar och svarar inte på mail eller telefon.

Hur kan jag hantera situationen? Kan jag kalla in någon annan och skicka räkningen vidare tex? Vad är rimliga tider att vänta på svar och åtgärd egentligen?
Utgår från att du redan i första läget kontaktat ditt försäkringsbolag, de borde/ska hjälpa till
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
Följande är ett förslag på vad du bör tänka på:
  1. Dokumentera skadan: Se till att du har en tydlig dokumentation av skadorna. Detta inkluderar fotografier av skadan, anteckningar om när skadan upptäcktes och alla kommunikationer du har haft med hantverkaren.
  2. Fortsätt försöka kontakta hantverkaren: Även om hantverkaren inte svarar, är det viktigt att du fortsätter att dokumentera dina försök att nå honom. Detta kan vara via mail, brev med mottagningsbevis eller telefon. Ange tydligt i din kommunikation vad du förväntar dig av hantverkaren och sätt en rimlig tidsfrist för svar, till exempel två veckor.
  3. Reklamation: Om hantverkaren inte återkommer inom den givna tidsfristen, bör du skicka en formell reklamation. I reklamationen ska du beskriva problemet, vad du har gjort för att lösa det, och vilken kompensation eller åtgärd du förväntar dig. Ange också en ny tidsfrist för svar.
  4. Konsumentvägledning och ARN: Om du inte får något svar, eller om hantverkaren fortfarande vägrar att ta ansvar, kan du kontakta konsumentvägledningen i din kommun för råd och vägledning. Ett annat alternativ är att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ditt ärende prövat. Det är viktigt att du har all dokumentation på plats när du vänder dig till dessa instanser.
  5. Anlita någon annan för reparation: Om skadan behöver åtgärdas omgående för att förhindra ytterligare skador, kan det vara nödvändigt att anlita en annan hantverkare för att åtgärda skadorna. Innan du gör det, bör du dock rådgöra med en juridisk rådgivare eller konsumentvägledningen för att säkerställa att detta inte påverkar dina möjligheter att få ersättning från den ursprungliga hantverkaren.
  6. Rimlig tid för åtgärd: Enligt konsumenttjänstlagen bör en hantverkare åtgärda fel "inom skälig tid" efter att felet har reklamerats. Vad som anses vara skälig tid kan variera beroende på omständigheterna, men om hantverkaren inte ens svarar på dina försök att kontakta honom, kan du argumentera för att skälig tid redan har passerat.
  7. Rättsliga åtgärder: Som sista utväg, om inget annat hjälper, kan du behöva överväga rättsliga åtgärder mot hantverkaren. Detta kan innebära att du tar ärendet till tingsrätten. Rättsliga åtgärder bör ses som en sista utväg och det är ofta bäst att söka juridisk rådgivning innan du går vidare med detta steg.

Mvh Henrik Åberg
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
D djanlov skrev:
delge honom och ansök om konkurs
Hur ska du ansöka om en annans konkurs?
 
R
Först måste man ju veta att företaget är på obestånd och saknar betalmedel, företaget kan ju ha hur bra som helst med ekonomin..
Så jag förstår inte hur man kan ansöka om en konkurs på ett bolag?
Tinget är någ den rätta vägen om dom vägrar att svara och göra rätt för sig..
 
  • Gilla
Benken84
  • Laddar…
Om vi nu antar att du väljer den rättsligta vägen. Så är gången att för det första måste få skadorna dokumenterade, anlita en bes. man. Ev. kan ditt försäkringsbolag hjälpa dig med besiktning.

Meddela skriftligten att du begär att hantverkaren åtgärdar inom ex. 2 veckor, eller vad som kan vara skäligt (att hans normala hantverkarkontakter är upptagna, är inte godtagbart som försening). Och att du annar kommer att låta en annan firma åtgärda och kräva honom på kostnaden.

Om vi då antar tat du får ta kostnaden, han betalar inte frivilligt. Då återstår att stämma firman i tingsrä'tten. Det är där som du måste ha bra bevisning. Han kommer att påstå att inget var fel med hans arbete. Att skadan fanns redan innan. Att han inte fått något krav av dig. Att du inte har låtit honom komma dit och åtgärda. Att dte inte går att få tag på dig. Attr den åtgärd du förösker få ersättning för är strörre och dyrare äån nödvändigt, sov.

Om du sedan vinner efter att han överklagat osv. Så har han då samlat på sig en lagom samling krav, och tar sin periodiska konkurs. Och fortsätter med samma firmanamn dagen efter.
 
R
Fast det är bra att dra oseriösa in i tinget då detta kommer att finnas kvar under hans namn..
Ger alla upp och ingen sätter dit dessa skurkar kan dom ju härja fritt..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Först måste man ju veta att företaget är på obestånd och saknar betalmedel, företaget kan ju ha hur bra som helst med ekonomin..
Så jag förstår inte hur man kan ansöka om en konkurs på ett bolag?
Tinget är någ den rätta vägen om dom vägrar att svara och göra rätt för sig..
Det är väl i princip det förlängda resultatet av att gå till kronofogden gör att få en skuld reglerad, de ger dig chansen att bestrida eller betala, händer inget av dessa kommer de göra en utmätning, finner de inte nog med tillgångar för att täcka skulderna sätts företaget i konkurs, dvs under en konkursförvaltare (tror alltid det är tingsrätten som gör den bedömningen, större verksamhet kan ju sättas i rekonstruktion om det finnes troligt att det går att sälja av delar av verksamheten).
 
R
T TypRätt skrev:
Det är väl i princip det förlängda resultatet av att gå till kronofogden gör att få en skuld reglerad, de ger dig chansen att bestrida eller betala, händer inget av dessa kommer de göra en utmätning, finner de inte nog med tillgångar för att täcka skulderna sätts företaget i konkurs, dvs under en konkursförvaltare (tror alltid det är tingsrätten som gör den bedömningen, större verksamhet kan ju sättas i rekonstruktion om det finnes troligt att det går att sälja av delar av verksamheten).
Håller inte riktigt med då de flesta skurkar vet om att bestrider dom kravet ifrån KF så gör dom ingett. Således så har man slösat en massa tid och energi på detta..
 
R Rejäl skrev:
Håller inte riktigt med då de flesta skurkar vet om att bestrider dom kravet ifrån KF så gör dom ingett. Således så har man slösat en massa tid och energi på detta..
Jo men bestrider dom får man ju stämma dem, är beloppet fastställt av tingsrätten kommer ju KF och frågar inte längre.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.